de schorpioen 65 met de meeste zorg en financiële steun omgeeft. Naast de Furie, de Kapitein Kok, de Buffel en de Elisabeth Smit valt hier weinig te bewonderen. Vlissingen vindt het de moeite waard om zich in te zetten voor dit project. De gemeente zal, waarschijnlijk versneld, aanvangen met de baggerwerkzaam- heden in de Vissershaven. De werk zaamheden aan boord zullen, zoals nu al het geval is, voor een groot gedeelte uitgevoerd moeten worden door vrijwil ligers. Hierbij wordt ook gedacht aan werklozen en gepensioneerden. In het kader van de werkeloosheidsvoorzie ningen denkt de stichting ook op deze manier steun te ontvangen. Daar dit project niet alleen in de regio maar ook landelijk bekendheid zal krijgen, wordt getracht bij vele instanties en instellin gen financiële steun te verkrijgen. De vrijwilligers die nu aan de voornamelijk nog sloopwerkzaamheden bezig zijn, hebben al kunnen constateren dat het de moeite waard is om nog even „door te rammen". Achter de platen waarmee het schip betimmerd is, komen waarde volle houten panelen te voorschijn die nog in prima staat verkeren. Ook de houten vloeren die van onder een dikke laag beton bloot gelegd worden, zien er uitstekend uit. Het is de Amsterdamse Wiegbrug niet gelukt het schip de weg naar hetZuiden te belemmeren. Drieëntwintig uur hield zij de Schorpioen in een keiharde na tuurstenen greep. Met een variant op een bekend gegeven bleek deze ene van de vele te passeren bruggen „een brug te smal". Het werd een etmaal waarin het schip niet alleen in Nederland via pers, radio en tv grote bekendheid kreeg. Foto's verschenen in alle grote dagbladen. De stichting hoopt dat bin nen niet al te lange tijd andere beelden in de kranten zullen verschijnen. Beel den namelijk van een schip dat weer in haar oude glorie aan het publiek ge toond kan worden. Wanneer velen fi nancieel mee willen „rammen" heeft Zeeland binnen niet al te lange tijd een drijvend stuk historie om trots op te zijn! Literatuur: Schepen onder stoom; de geboorte van het stoom schip door F. C. van Oosten. Bussum, Unieboek 1972. - Kreigs Schiffe in 5000 Jahren door Donald Ma- cintyre, Berlijn Delius Klating, ca. 1968. - Honderd jaar geleden te water gelaten: Schor pioen uit: Jaarboek van de Koninklijke Marine, 1968 p. 345-355. - Ram-toren-schepen 2e klasse, Livret F. Uit: Me moriaal van de Marine doorB. J.Tideman, Amster dam 1 876. - De eerste Nederlandsche transatlantische stoom vaart in 1827 van ZRMS stoompakket Curapao, door J. W. van Nouhuys, deel I deel sll. 's-Graven- hage, Martin us N ij h off 1927 en 1951. - Van Watergeus tot Schorpioen; vier eeuwen Gor- cum en de marine. Gorinchem, de Mandarijn, 1 979. - Ruige Piet in Nieuwediepse notities. Alle hens, mei 1 965. Met dank aan ing. J.Schepman, adj.-bi bliothecaris Technische Bibliotheek te Vlissingen en M. J.C. Klaassen,Schout bij-Nacht (A) tit. b.d., Den Haag. SCHORPIOEN (Het 3e schip in de Marine, dat deze naam draagt). RAMSCHIP -8-1867 Kiellegging bij de Société des Forges et Chantiers de la Méditerranée te la Seyne-sur-Mer bij Toulon. 18-1-1868 te water gelaten. 17-5-1868 eerste indienststelling. COMMANDANTEN: W. K. v. Gennep, kapt.ltz. (overste), in 17-5-1868 tot 1-5-1870. - -1 868 V. Toulon naar Nederland. - -1868 A. - -1 870 De ramsteven komt in aanvaring met het barkschip „Adriana Maria". A. J. v. Mansvelt, kapt.ltz., 1 -5-1 870tot 1 -5-1 872. -8-1 871 V. Vlissingen in een smaldeel onder com mando van schout-bij-nacht J. J. Wichers. -8-1871 A.Antwerpen voor het halen van de stoffelijke resten van de Ne derlandse militairen, die in 1 832 waren gesneuveld bij de verdediging van de Citadel van Antwerpen (beleg van de Citadel 29 november-24 december 1832). 21-8-1871 V.Antwerpen. 21-8-1871 A. Vlissingen. -8-1871 A. bij de Moerdijk. De stoffelijke resten worden naar de wal gebracht en inGinneken met militaire eer ter aarde besteld op het kerkhof bij de Ned. Herv. kerk (gedenkteken op gericht). -8-1871 A. Nieuwediep (Den Helder). A.N.L. Koops, kapt.ltz., 1-5-1 872 tot 1-1 1-1873. W. H. bn. v. Heerdtkapt.ltz., 1-1 1-1873 tot 1-11- 1 874, uit dienst gesteld. W. Steffens, kapt.ltz., in 16-5-1876 tot 16-5- 1 877. Oefenschip voor zeemiliciens. G. C. C. Thierens, kapt.ltz., 16-5-1877 tot 20-10- 1877 uit. J. C. Joekes, kapt.ltz., in 1-7-1 882 tot 1-1 1-1 882 uit. Te Nieuwediep: W. J. A. No/thenius, kaptz. (kolonel), in 21 -6-1 886 tot 1 6-8-1 886 uit. Te Nieuwediep 9-6-1886 Bij het verlaten van de haven in aanva ring met de radersleepboot „Hercules", waardoor een gat in de scheepswand, in reparatie in - - tot 29-11-1889 uit in - -1892 tot - -1892 uit H. G. HHdebrandt, kapt.ltz./kaptz., in 16-1-1893 tot 2-5-1893 2-5-1893 tot -11-1893 uit Z. J. Cambier, kaptz., in 1 5-5-1 895 tot 1 1 -7-1 895 W. J. P. v. Waning, kaptz., 1 1 -7-1895 tot 10-12- 1 895 uit in tot 1 5-5-1 899 uit in 21-3-1902 tot 14-2-1903 uit 1 5-1 2-1 904 V. Hellevoetsluis naar Nieuwediep. AFGEVOERD VAN DE STERKTE DER DEFENSIE SCHEPEN (beschikking minister van marine 28 no vember 1906, nr. 60) 1908 Bij de Mij. van Scheeps- en Werktuigbouw „Fijenoord" te Rotterdam VERBOUWD TOT LOGE MENTSCHIP C. W. de Visser, kapt.ltz./kaptz. in 1 -4-1 909 tot 1 5- 10-1910 1 -4-1 909 tot 1 -6-1 91 8 Logementschip voorde tor- pedodienst te Hellevoetsluis dhr. O. v. Lennep, kapt.ltz., 15-10-1910 tot - - 1912 - -1912 tot 1-6-1918 tot 15-4-1919 Logementschip voor de torpedodienst te Vlissingen 15-4-1919 tot - -1920 Logementschip voor de torpedodienst te Den Helder tot - -1920 uit in 2-6-1 921 tot 1-7-1921 tot 7-10-1926 Logementschip voor de opleiding matrozen te Gorinchem L.M.J. Gregory, kapt.ltz., 1-7-1926 tot 7-10-1926 uit 7-1 2-1 926 tot 3-1 2-1 929 Logementschip voor de Onderzeedienst te Den Helder (Geen zelfstandig commando, toegevoegd aan de kazerne voor de Onderzeedienst) 3-1 2-1 929 tot 1 5-5-1 940 Logementschip voor de torpedodienst te Den Helder G. W. Stöve, Itz. 1e kl./kapt.ltz., 3-12-1929 tot 5- 1 1-1932 L.A. C. M. Doorman, Itz. 1 e kl./kapt.ltz., 5-11-1932 tot 28-4-1933 A. C. v. d. Sande Lacoste, kapt.ltz., 28-4-1 933 tot 16-7-1934 L. F. Klaassen, kapt.ltz., 1 6-7-1 934 tot 16-9-1 937 J. Varkevisser, kapt.ltz., 1 6-9-1 937 tot 1 5-5-1 940 uit 4-6-1 940 Van Den Helder naar Amsterdam 1 945 tot 1 946 Logementschip voor het ministerie van scheepvaart te Hamburg 1 947 tot 1 951 Logementschip te Den Helder - -1951 tot 4-10-1966 Logementschip voor de MARVA (Marine-Vrouwenafdeling) te Den Helder (onder bevel van de commandant van het Wacht schip) 4-10-1966 tot 3-9-1971 Alsvoren, onder com mando van een marva-officier M. C. Massizzo, off. marva 2e kl., oudste categorie Kon. Marine-Reserve, 4-10-1966 tot 16-2-1968 A. S. Mons, alsvoren, 1 6-2-1 968 tot 28-8-1 970 J. C. Pomes, alsvoren/1e kl., 28-8-1970 tot 3-9- 1971 uit 1971 Afgevoerd van de sterkte Drijvend internaat van de Zeevaartschool te Den Hel der 19-7-1982 V. Den Helder (binnendoor) 23-7-1 982 Te Amsterdam vastgezeten in de brug over de Kostverlorenvaart 29-7-1982 A. Vlissingen MUSEUMSCHIP TE VLISSINGEN. A aankomst V vertrek 1e SCHORPIOEN - kanonneerboot 1799 tot 1808 2e SCHORPIOEN - schoener 9-5-1845 Rijkswerf te Vlissingen 1 -2-1 847 te water gelaten 16-9-1847 eerste indienststelling 4-1 -1 865 te Parmaribo uit dienst gesteld 1 865 Afgevoerd van de sterkte

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 25