de schorpioen
65
met de meeste zorg en financiële steun
omgeeft. Naast de Furie, de Kapitein
Kok, de Buffel en de Elisabeth Smit valt
hier weinig te bewonderen.
Vlissingen vindt het de moeite waard
om zich in te zetten voor dit project. De
gemeente zal, waarschijnlijk versneld,
aanvangen met de baggerwerkzaam-
heden in de Vissershaven. De werk
zaamheden aan boord zullen, zoals nu
al het geval is, voor een groot gedeelte
uitgevoerd moeten worden door vrijwil
ligers. Hierbij wordt ook gedacht aan
werklozen en gepensioneerden. In het
kader van de werkeloosheidsvoorzie
ningen denkt de stichting ook op deze
manier steun te ontvangen. Daar dit
project niet alleen in de regio maar ook
landelijk bekendheid zal krijgen, wordt
getracht bij vele instanties en instellin
gen financiële steun te verkrijgen. De
vrijwilligers die nu aan de voornamelijk
nog sloopwerkzaamheden bezig zijn,
hebben al kunnen constateren dat het
de moeite waard is om nog even „door
te rammen". Achter de platen waarmee
het schip betimmerd is, komen waarde
volle houten panelen te voorschijn die
nog in prima staat verkeren. Ook de
houten vloeren die van onder een dikke
laag beton bloot gelegd worden, zien er
uitstekend uit.
Het is de Amsterdamse Wiegbrug niet
gelukt het schip de weg naar hetZuiden
te belemmeren. Drieëntwintig uur hield
zij de Schorpioen in een keiharde na
tuurstenen greep. Met een variant op
een bekend gegeven bleek deze ene van
de vele te passeren bruggen „een brug
te smal". Het werd een etmaal waarin
het schip niet alleen in Nederland via
pers, radio en tv grote bekendheid
kreeg. Foto's verschenen in alle grote
dagbladen. De stichting hoopt dat bin
nen niet al te lange tijd andere beelden
in de kranten zullen verschijnen. Beel
den namelijk van een schip dat weer in
haar oude glorie aan het publiek ge
toond kan worden. Wanneer velen fi
nancieel mee willen „rammen" heeft
Zeeland binnen niet al te lange tijd een
drijvend stuk historie om trots op te zijn!
Literatuur:
Schepen onder stoom; de geboorte van het stoom
schip door F. C. van Oosten. Bussum, Unieboek
1972.
- Kreigs Schiffe in 5000 Jahren door Donald Ma-
cintyre, Berlijn Delius Klating, ca. 1968.
- Honderd jaar geleden te water gelaten: Schor
pioen uit: Jaarboek van de Koninklijke Marine,
1968 p. 345-355.
- Ram-toren-schepen 2e klasse, Livret F. Uit: Me
moriaal van de Marine doorB. J.Tideman, Amster
dam 1 876.
- De eerste Nederlandsche transatlantische stoom
vaart in 1827 van ZRMS stoompakket Curapao,
door J. W. van Nouhuys, deel I deel sll. 's-Graven-
hage, Martin us N ij h off 1927 en 1951.
- Van Watergeus tot Schorpioen; vier eeuwen Gor-
cum en de marine. Gorinchem, de Mandarijn, 1 979.
- Ruige Piet in Nieuwediepse notities. Alle hens,
mei 1 965.
Met dank aan ing. J.Schepman, adj.-bi
bliothecaris Technische Bibliotheek te
Vlissingen en M. J.C. Klaassen,Schout
bij-Nacht (A) tit. b.d., Den Haag.
SCHORPIOEN
(Het 3e schip in de Marine, dat deze naam draagt).
RAMSCHIP
-8-1867 Kiellegging bij de Société des Forges et
Chantiers de la Méditerranée te la Seyne-sur-Mer
bij Toulon.
18-1-1868 te water gelaten.
17-5-1868 eerste indienststelling.
COMMANDANTEN:
W. K. v. Gennep, kapt.ltz. (overste), in 17-5-1868
tot 1-5-1870.
- -1 868 V. Toulon naar Nederland.
- -1868 A.
- -1 870 De ramsteven komt in aanvaring met het
barkschip „Adriana Maria".
A. J. v. Mansvelt, kapt.ltz., 1 -5-1 870tot 1 -5-1 872.
-8-1 871 V. Vlissingen in een smaldeel onder com
mando van schout-bij-nacht J. J. Wichers.
-8-1871 A.Antwerpen
voor het halen van de stoffelijke resten van de Ne
derlandse militairen, die in 1 832 waren gesneuveld
bij de verdediging van de Citadel van Antwerpen
(beleg van de Citadel 29 november-24 december
1832).
21-8-1871 V.Antwerpen.
21-8-1871 A. Vlissingen.
-8-1871 A. bij de Moerdijk.
De stoffelijke resten worden naar de wal gebracht
en inGinneken met militaire eer ter aarde besteld op
het kerkhof bij de Ned. Herv. kerk (gedenkteken op
gericht).
-8-1871 A. Nieuwediep (Den Helder).
A.N.L. Koops, kapt.ltz., 1-5-1 872 tot 1-1 1-1873.
W. H. bn. v. Heerdtkapt.ltz., 1-1 1-1873 tot 1-11-
1 874, uit dienst gesteld.
W. Steffens, kapt.ltz., in 16-5-1876 tot 16-5-
1 877. Oefenschip voor zeemiliciens.
G. C. C. Thierens, kapt.ltz., 16-5-1877 tot 20-10-
1877 uit.
J. C. Joekes, kapt.ltz., in 1-7-1 882 tot 1-1 1-1 882
uit.
Te Nieuwediep:
W. J. A. No/thenius, kaptz. (kolonel), in 21 -6-1 886
tot 1 6-8-1 886 uit.
Te Nieuwediep
9-6-1886 Bij het verlaten van de haven in aanva
ring met de radersleepboot „Hercules", waardoor
een gat in de scheepswand, in reparatie in - -
tot 29-11-1889 uit
in - -1892 tot - -1892 uit
H. G. HHdebrandt, kapt.ltz./kaptz., in 16-1-1893
tot 2-5-1893
2-5-1893 tot -11-1893 uit
Z. J. Cambier, kaptz., in 1 5-5-1 895 tot 1 1 -7-1 895
W. J. P. v. Waning, kaptz., 1 1 -7-1895 tot 10-12-
1 895 uit
in tot 1 5-5-1 899 uit
in 21-3-1902 tot 14-2-1903 uit
1 5-1 2-1 904 V. Hellevoetsluis naar Nieuwediep.
AFGEVOERD VAN DE STERKTE DER DEFENSIE
SCHEPEN (beschikking minister van marine 28 no
vember 1906, nr. 60)
1908 Bij de Mij. van Scheeps- en Werktuigbouw
„Fijenoord" te Rotterdam VERBOUWD TOT LOGE
MENTSCHIP
C. W. de Visser, kapt.ltz./kaptz. in 1 -4-1 909 tot 1 5-
10-1910
1 -4-1 909 tot 1 -6-1 91 8 Logementschip voorde tor-
pedodienst te Hellevoetsluis
dhr. O. v. Lennep, kapt.ltz., 15-10-1910 tot - -
1912
- -1912 tot
1-6-1918 tot 15-4-1919 Logementschip voor de
torpedodienst te Vlissingen
15-4-1919 tot - -1920 Logementschip voor de
torpedodienst te Den Helder
tot - -1920 uit
in 2-6-1 921 tot
1-7-1921 tot 7-10-1926 Logementschip voor de
opleiding matrozen te Gorinchem
L.M.J. Gregory, kapt.ltz., 1-7-1926 tot 7-10-1926
uit
7-1 2-1 926 tot 3-1 2-1 929 Logementschip voor de
Onderzeedienst te Den Helder
(Geen zelfstandig commando, toegevoegd aan de
kazerne voor de Onderzeedienst)
3-1 2-1 929 tot 1 5-5-1 940 Logementschip voor de
torpedodienst te Den Helder
G. W. Stöve, Itz. 1e kl./kapt.ltz., 3-12-1929 tot 5-
1 1-1932
L.A. C. M. Doorman, Itz. 1 e kl./kapt.ltz., 5-11-1932
tot 28-4-1933
A. C. v. d. Sande Lacoste, kapt.ltz., 28-4-1 933 tot
16-7-1934
L. F. Klaassen, kapt.ltz., 1 6-7-1 934 tot 16-9-1 937
J. Varkevisser, kapt.ltz., 1 6-9-1 937 tot 1 5-5-1 940
uit
4-6-1 940 Van Den Helder naar Amsterdam
1 945 tot 1 946 Logementschip voor het ministerie
van scheepvaart te Hamburg
1 947 tot 1 951 Logementschip te Den Helder
- -1951 tot 4-10-1966 Logementschip voor de
MARVA (Marine-Vrouwenafdeling) te Den Helder
(onder bevel van de commandant van het Wacht
schip)
4-10-1966 tot 3-9-1971 Alsvoren, onder com
mando van een marva-officier
M. C. Massizzo, off. marva 2e kl., oudste categorie
Kon. Marine-Reserve, 4-10-1966 tot 16-2-1968
A. S. Mons, alsvoren, 1 6-2-1 968 tot 28-8-1 970
J. C. Pomes, alsvoren/1e kl., 28-8-1970 tot 3-9-
1971 uit
1971 Afgevoerd van de sterkte
Drijvend internaat van de Zeevaartschool te Den Hel
der
19-7-1982 V. Den Helder (binnendoor)
23-7-1 982 Te Amsterdam vastgezeten in de brug
over de Kostverlorenvaart
29-7-1982 A. Vlissingen
MUSEUMSCHIP TE VLISSINGEN.
A aankomst
V vertrek
1e SCHORPIOEN - kanonneerboot 1799 tot
1808
2e SCHORPIOEN - schoener
9-5-1845 Rijkswerf te Vlissingen
1 -2-1 847 te water gelaten
16-9-1847 eerste indienststelling
4-1 -1 865 te Parmaribo uit dienst gesteld
1 865 Afgevoerd van de sterkte