de schorpioen
64
ling van dit stuk pluimvee is dan ook,
dat hij door roof verhuist van het ene
onder-officiersverblijf naar het andere.
Deze haan had als laatste domicilie het
onderofficiersverblijf van Hr. Ms. Dren
the en zie, hij ontvouwt de vleugels,
strekt de hanepoten en installeert zich
in Hr. Ms. Schorpioen's gouden bal. Er
wordt beweerd dat de onderofficieren
marva een hanenwacht hebben inge
steld. Hoe dan ook in ieder geval zijn er
reeds enkele pogingen tot diefstal verij
deld. „Ruige Piet" heeft echter te ken
nen gegeven, nu pas op zijn plaats te
zijn, want waar is een haan beter op zijn
plaats dan in een kippenhok
Waar aan boord van de Schorpioen de
gouden bal was is nu ook nog duidelijk
te zien, maar van „Ruige Piet" is geen
veer meerte bekennen. Het schip wordt
in 1971 afgevoerd van de sterkte en
doet nog dienst als drijvend internaat
van de zeevaartschool te Den Helder.
Terug in Vlissingen
In juni van 1 982 verschijnen er veront
rustende berichten in de vaderlandse
pers. Op 18 juni weet het Dagblad
Scheepvaart te melden dat de Schor
pioen onder de slopershamer dreigt te
vallen. Pogingen van een groep sympa
thisanten in Den Helder (waar het schip
doelloos voor de kant ligt) om haarvoor
die stad te bewaren, mislukken. Het be
nodigde bedrag van f 60.000,-, de
sloopwaarde, is daar niet boven water
te krijgen. In Vlissingen waar sinds kor
te tijd ook belangstelling voor de Schor
pioen bestaat, worden de koppen bij el
kaar gestoken.
Het bedrag komt uit het bedrijfsleven,
de middenstand, de banken en van par
ticulieren. Een stichting wordt gevormd
en krijgt de naam Stichting Ramschip
Schorpioen in Vlissingen. Op 2 juli
1 982 mag deze stichting zich de eige
naresse noemen van het ramschip
Schorpioen.
Het doel van de stichting is het schip zo
veel mogelijk in haar oorspronkelijke
staat terug te brengen. De masten en de
schoorsteen zullen weer aan dek ge
plaatst worden. De geschutstoren met
daarin de twee kanonnen zal weer een
plaatsje vinden tussen de twee dekhui
zen. Daarvoor zal eerst een gedeelte
van de opbouw die in de loop der jaren
aangebracht is, moeten worden ge
sloopt. Op deze manier zal het schip zelf
als een stukje maritieme historie gaan
functioneren. In het inwendige is een
maritiem museum gepland.
WatZeeland te bieden heeft op scheep
vaartgebied zal tentoongesteld kunnen
worden in een expositieruimte. Hierbij
wordt o.m. gedacht aan loodswezen,
rijkswaterstaat, marine, koopvaardij,
haven en havenschap en nauw aan de
scheepvaart verwante bedrijven. Ook
zullen tentoonstellingen gehouden
kunnen worden van bijvoorbeeld zee
gezichten en historische boeken op
scheepvaartgebied. Er is gedacht aan
een ruimte voor het geven van kleine to
neelvoorstellingen, concerten, voor
drachten, e.d. Op het bovendek komt
een gezellig restaurant.
Vlissingen heeft een uniek haventje. De
Vissershaven. Het is daar waar de
Schorpioen afgemeerd gaat worden.
Deze haven ligt bijna in het centrum van
de stad en heeft een open verbinding
naar zee, in dit geval de monding van de
Westerschelde. Het is een stukje Vlis
singen dat al lang uit de gunst lijkt te
zijn. Een haventje omgeven door toch
wel bijzondere gebouwen zoals het
Lampsinshuis en het arsenaal. In vroe
gere eeuwen is het de plaats waar de
koopvaarders hun reis naar vreemde
havens beginnen. Ook ligt daar nog het
Zeehondenwerfje dat, wanneer ook
zeegaande jachten een afmeergelegen-
heid krijgen in het haventje, een moge
lijkheid tot bestaan zal krijgen. Met de
huidige ontwikkeling op het gebied van
historische houten schepen misschien
ook nog eens de thuishaven van een
VOC-schipHet kan een stukje
Vlissingen worden om trots op te zijn.
Wanneer dit allemaal gerealiseerd zal
zijn, hangt sterk af van de financiële
middelen. Er had geen slechter tijdstip
gekozen kunnen worden om dit plan tot
uitvoering te brengen. Daar is de stich
ting zich ter dege van bewust. De Stich
ting Ramschip Schorpioen is zich ook
bewust van de grote wil tot realisering
van het project die met name in de regio
leeft. Men wil dit unieke schip voor Ne
derland behouden. Hoewel Nederland
sinds mensenheugenis een zeevarende
natie is, heeft men niet veel schepen
met historische waarde weten te bewa
ren. Dit in tegenstelling tot de ons om
ringende landen en met name Engeland
waar men nu ook weer de Mary Rose