de schorpioen 61
De Schorpioen op de Rijkswerf te Den Helder.
den al snel de beide masten en de
boegspriet verwijderd. D it geeft ook het
voordeel dat de bemanning van 230 tot
1 30 koppen verminderd kan worden. In
de beginperiode heeft de Schorpioen
twee kanons van 23 cm die later ver
vangen worden door één kanon van 28
cm. Dit kanon staat opgesteld in een
draaibare toren. Met gebruik van
stoomaandrijving kan deze toren in 36
sec. 360 graden rondgedraaid worden.
Wanneer men het met de hand moet
doen zijn er 1 1 minuten voor nodig. De
toren staat tussen twee dekhuizen, zo
dat niet recht vooruit of achteruit ge
schoten kan worden. Om het schoots
veld te vergroten zijn de dekhuizen in
het midden van het schip aanzienlijk
smaller. Een vreemde vorm die, hoewel
het schip in de loop der jaren drastisch
verbouwd is, nog duidelijk zichtbaar is.
Het zijn niet alleen Nederland, Frankrijk
en Engeland die deze ramtorenschepen
en ramschepen aan hun vloot toevoe
gen. Ook andere Europese landen en
Amerika bedienen zich van dit type
schip om zeeslagen uit te vechten. De
eerste grotere pantserschepen worden
in 1859 weer in Frankrijk gebouwd. Het
rondzeilt. Denemarken schaft zich in
1863 de Rolf Krake aan, gebouwd bij
Napier and Sons in Glasgow. Duitsland
besteld de Arminius bij Samuda Bro
thers in London. In het midden van de
19e eeuw bouwt Rusland twee volko
men ronde pantserschepen, de Novgo
rod en de Vice-Admiral-Popov. Drie
machines drijven de zes schroeven aan
waarmee de schepen een snelheid van
8.5 knopen kunnen maken. Het geschut
is op een draaischijf midden op het lage
dek geplaatst.
Wanneer we de geschiedschrijvers mo
gen geloven prikt op 20 juli 1 866 in de
slag bij Lissa (eilandje in de Adriatische
Zee), de Oostenrijkse Erzherzog Ferdi
nand Max met haar ramsteven zo venij
nig in op de Italiaanse Re D'l tal ia dat de
ze, al dan niet roemloos, in de golven
verdwijnt. De Verenigde Staten die via
de haven van Newport News de daar
achter gelegen hoofdstad Washington
moeten verdedigen, schaffen zich als
eerste ramschip de Merrimac aan. De
wanden bestaan uit 10 cm dik eikehout
met daar overheen 2 platen gepantserd
ijzer van 5 cm dik. De onder de waterlijn
aangebrachte ramsteven steekt 60 cm
voor het schip uit. Het schip wordt voor
Norfolk in brand geschoten, gerepa
reerd en later als de Virginia in de vaart
genomen.
Klemvast in Amsterdam.
zijn de Magenta en de Solferino, ont
worpen door Dupuy de Lome.
De in Toulon gebouwde Spaanse Nu-
mancia is het eerste pantserschip dat in
de periode van 1865-1867 de wereld