de schorpioen 61 De Schorpioen op de Rijkswerf te Den Helder. den al snel de beide masten en de boegspriet verwijderd. D it geeft ook het voordeel dat de bemanning van 230 tot 1 30 koppen verminderd kan worden. In de beginperiode heeft de Schorpioen twee kanons van 23 cm die later ver vangen worden door één kanon van 28 cm. Dit kanon staat opgesteld in een draaibare toren. Met gebruik van stoomaandrijving kan deze toren in 36 sec. 360 graden rondgedraaid worden. Wanneer men het met de hand moet doen zijn er 1 1 minuten voor nodig. De toren staat tussen twee dekhuizen, zo dat niet recht vooruit of achteruit ge schoten kan worden. Om het schoots veld te vergroten zijn de dekhuizen in het midden van het schip aanzienlijk smaller. Een vreemde vorm die, hoewel het schip in de loop der jaren drastisch verbouwd is, nog duidelijk zichtbaar is. Het zijn niet alleen Nederland, Frankrijk en Engeland die deze ramtorenschepen en ramschepen aan hun vloot toevoe gen. Ook andere Europese landen en Amerika bedienen zich van dit type schip om zeeslagen uit te vechten. De eerste grotere pantserschepen worden in 1859 weer in Frankrijk gebouwd. Het rondzeilt. Denemarken schaft zich in 1863 de Rolf Krake aan, gebouwd bij Napier and Sons in Glasgow. Duitsland besteld de Arminius bij Samuda Bro thers in London. In het midden van de 19e eeuw bouwt Rusland twee volko men ronde pantserschepen, de Novgo rod en de Vice-Admiral-Popov. Drie machines drijven de zes schroeven aan waarmee de schepen een snelheid van 8.5 knopen kunnen maken. Het geschut is op een draaischijf midden op het lage dek geplaatst. Wanneer we de geschiedschrijvers mo gen geloven prikt op 20 juli 1 866 in de slag bij Lissa (eilandje in de Adriatische Zee), de Oostenrijkse Erzherzog Ferdi nand Max met haar ramsteven zo venij nig in op de Italiaanse Re D'l tal ia dat de ze, al dan niet roemloos, in de golven verdwijnt. De Verenigde Staten die via de haven van Newport News de daar achter gelegen hoofdstad Washington moeten verdedigen, schaffen zich als eerste ramschip de Merrimac aan. De wanden bestaan uit 10 cm dik eikehout met daar overheen 2 platen gepantserd ijzer van 5 cm dik. De onder de waterlijn aangebrachte ramsteven steekt 60 cm voor het schip uit. Het schip wordt voor Norfolk in brand geschoten, gerepa reerd en later als de Virginia in de vaart genomen. Klemvast in Amsterdam. zijn de Magenta en de Solferino, ont worpen door Dupuy de Lome. De in Toulon gebouwde Spaanse Nu- mancia is het eerste pantserschip dat in de periode van 1865-1867 de wereld

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 21