de schorpioen 60 stoompakketvaart naar Oost-lndië. In 1 826 wordt in Vlissingen de kiel gelegd voor een stoomschip bestemd voor de vaart op de west. I n Engeland wordt een bijna afgebouwd stoomschip, deCalpe, gekocht en onder de naam Curapao in de vaart gebracht. In 1 827 steekt zij on der bevel van luitenant ter zee 1 e klasse J. W. Moll deAtlantischeOceaan in bei de richtingen over. Na de derde reis in 1 829 wordt het schip voor diensten op de Schelde ingezet. Wanneer in 1830 de afscheiding begint tussen de zuide lijke Nederlanden heeft onze marine twee stoomschepen, de Curapao en de Suriname. Rond 1 860 begint een nieuwe periode in de taktiek van oorlog voeren op zee. I n een eeuw waarin de zeeslagen uitge vochten worden door houten schepen die elkaar met ijzeren kogels uit tiental len lopen bestoken, komt daar ineens dat vreemde lage ijzeren schip met die venijnige spriet aan de voorzijde. De ramtorenschepen en de ramschepen moeten een vreemde verschijning op de zeeën geweest zijn. Zij verschillen to taal van de oude schepen, die grote drij vende paleizen waarover nog steeds in romantische bewoordingen gesproken wordt. Taferelen van aan flarden geschoten zeilen, die aan gebroken masten de daar zich onder bevindende zeelieden verpletteren, lijken vanaf die tijd voor goed tot het verleden te behoren. Hoe wel Nederland ook in die tijd een be hoorlijke kennis op het gebied van scheepsbouw heeft, moeten we de bouw van zulke vernuftige rammers toch aan het buitenland overlaten. In 1868 lopen twee Nederlandse ram schepen van stapel namelijk de Buffel bij Napier and Sons in Glasgow en de Schorpioen in Frankrijk op de werf van deSociété des Forges etChantiers in La Seyne sur Mer. De „Schorpioen" Op 18 januari 1868 wordt de Schor pioen te water gelaten onder bouwnr. 409 en op 17 mei in dienst genomen door kapitein-luitenant ter zee W. K. van Gennep. Op 1 6 september vindt in de omgeving van Toulon de proefvaart plaats. De totale bouwkosten van het schip bedragen f 1.1 57.408.00. De Schorpioen is een schip met stoom- voortstuwing en heeft tevens een be perkt zeilvermogen. De twee schroeven worden aangedreven door vier stoom ketels die echter zoveel kolen verslin den dat men het schip eerst had uitge rust met een volledig zeiltuig. Daar het schip slechts alleen in de Nederlandse kustwateren dienst zal gaan doen, wor- PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN BUFFEL -CUiNEA SCHORPIOEN STIER SCHORPIOEN STIER BUFFEL-CUINEA PRINS HENDRIK

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 20