IN DE VOLGENDE NUMMERS: de positie van de protestanten in Vlaanderen 58 schen lestleden uytghevende Predi cant", zelf geen getuigenis heeft, wordt alles wat men gehoord en vastgelegd heeft, op zijn rekening geschreven. De regering zal er nu ook wel van overtuigd zijn dat hij zo spoedig mogelijk moet verdwijnen. Nu kan het natuurlijk zijn dat de protes tanten in Horebeke door de komst van de predikant, die zo openlijk is aange kondigd, wat overmoedig zijn gewor den en zich vrijmoediger hebben ver weerd. Voorhands geloven we dit nog niet want, zoals gezegd, wat er voor de dag komt zijn in hoofdzaak de oude ver schillen tussen de leer van het protes tantisme en die van de kerk van Rome, hier natuurlijk iets aangescherpt. De protestanten van de Vlaamse Olijf berg hebben in 1717 anderhalve eeuw lang onder zware druk geleefd en zij hebben wel geleerd niet al te vrijpostig te spreken. Ze waren, om een Vlaams gezegde te gebruiken, eerder zo tam als een luis op een kam. Dit zou eerder te begrijpen zijn dan dat zij felle aanvallen gingen doen op de R.K. Kerk. Wel zullen zij van hun geloof hebben getuigd wan neer zij werden uitgedaagd. Het is niet zo maar dat de gemeenten van de Vlaamse Olijfberg sinds 1700 zo zeer zijn verminderd, dat er een eeuw later nog twee van de zeven of acht over wa ren en het is niet zomaar dat de com mandeur van Sas van Gent zijn brief schreef. De ene familie na de andere is geëmigreerd. De namen van Van Cau- wenberghe, De Potter, Pede, Liets, Van Driessche, de Looze, Van Wymerich, die allen in de tien onder ede afgelegde verklaringen zijn genoemd als zijnde van de gereformeerde religie, zal men tegenwoordig tevergeefs zoeken op de Vlaamse Olijfberg. Familienamen kun nen verloren gaan door uitsterving van de manlijke linie. Maar hier zullen we het toch meer moeten zoeken in emi gratie omdat het leven hun te zwaar werd, zo niet onmogelijk werd ge maakt. Des te meer eerbied zullen we moeten hebben voor hen die gebleven zijn en wier nakomelingen, al is het een klein kuddeke, de gereformeerde - te genwoordig dan hervormde - gemeen te van de Geuzenhoek (Corsele) van St Maria Horebeke vormen. Gegevens uit: E. Hubert, Notes et documents sur l'histoire religieuse des Pays-Bas autriciens; idem. Les Pays-Bas Espagnols et la Républiquedepuis la paix de M unster; idem, Le protestantisme Tour- nai pendant le XVIII siècle; H. Pirenne, Geschiede nis van België; L. Robyn-L. Dhont, Historie van de ketterij te Oudenaarde. goegemeente, het mindere volk. getwist. Kees Keijzer: „Moeder de Gans". (Kleuterschool Beatrix, Souburg) Bakema: Maquette Euromast Rotterdam. - De „Smidse" van Kees Keijzer - De geschiedenis van de Wester- schelde - De polderwerkersstaking van 1869 - Bakema in Zeeland - Het Arsenaal te Veere - Zeeland, geestelijk gezond? - Geschiedenis van hetMiddelburgse Gasthuis - Kadastrering van de Zeeuwse wate ren - Geschiedenis en oudheidkunde in Zeeuwsch-Vlaanderen - Concurrentiestrijd tussen Belgische en Nederlandse loodsdiensten - Historisch overzicht van de huisves ting van het OCMA

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 18