IN DE VOLGENDE NUMMERS:
de positie van de protestanten in Vlaanderen
58
schen lestleden uytghevende Predi
cant", zelf geen getuigenis heeft, wordt
alles wat men gehoord en vastgelegd
heeft, op zijn rekening geschreven. De
regering zal er nu ook wel van overtuigd
zijn dat hij zo spoedig mogelijk moet
verdwijnen.
Nu kan het natuurlijk zijn dat de protes
tanten in Horebeke door de komst van
de predikant, die zo openlijk is aange
kondigd, wat overmoedig zijn gewor
den en zich vrijmoediger hebben ver
weerd. Voorhands geloven we dit nog
niet want, zoals gezegd, wat er voor de
dag komt zijn in hoofdzaak de oude ver
schillen tussen de leer van het protes
tantisme en die van de kerk van Rome,
hier natuurlijk iets aangescherpt.
De protestanten van de Vlaamse Olijf
berg hebben in 1717 anderhalve eeuw
lang onder zware druk geleefd en zij
hebben wel geleerd niet al te vrijpostig
te spreken. Ze waren, om een Vlaams
gezegde te gebruiken, eerder zo tam als
een luis op een kam. Dit zou eerder te
begrijpen zijn dan dat zij felle aanvallen
gingen doen op de R.K. Kerk. Wel zullen
zij van hun geloof hebben getuigd wan
neer zij werden uitgedaagd. Het is niet
zo maar dat de gemeenten van de
Vlaamse Olijfberg sinds 1700 zo zeer
zijn verminderd, dat er een eeuw later
nog twee van de zeven of acht over wa
ren en het is niet zomaar dat de com
mandeur van Sas van Gent zijn brief
schreef. De ene familie na de andere is
geëmigreerd. De namen van Van Cau-
wenberghe, De Potter, Pede, Liets, Van
Driessche, de Looze, Van Wymerich,
die allen in de tien onder ede afgelegde
verklaringen zijn genoemd als zijnde
van de gereformeerde religie, zal men
tegenwoordig tevergeefs zoeken op de
Vlaamse Olijfberg. Familienamen kun
nen verloren gaan door uitsterving van
de manlijke linie. Maar hier zullen we
het toch meer moeten zoeken in emi
gratie omdat het leven hun te zwaar
werd, zo niet onmogelijk werd ge
maakt. Des te meer eerbied zullen we
moeten hebben voor hen die gebleven
zijn en wier nakomelingen, al is het een
klein kuddeke, de gereformeerde - te
genwoordig dan hervormde - gemeen
te van de Geuzenhoek (Corsele) van St
Maria Horebeke vormen.
Gegevens uit: E. Hubert, Notes et documents sur
l'histoire religieuse des Pays-Bas autriciens; idem.
Les Pays-Bas Espagnols et la Républiquedepuis
la paix de M unster; idem, Le protestantisme Tour-
nai pendant le XVIII siècle; H. Pirenne, Geschiede
nis van België; L. Robyn-L. Dhont, Historie van de
ketterij te Oudenaarde.
goegemeente, het mindere volk.
getwist.
Kees Keijzer: „Moeder de Gans".
(Kleuterschool Beatrix, Souburg)
Bakema: Maquette Euromast Rotterdam.
- De „Smidse" van Kees Keijzer
- De geschiedenis van de Wester-
schelde
- De polderwerkersstaking van 1869
- Bakema in Zeeland
- Het Arsenaal te Veere
- Zeeland, geestelijk gezond?
- Geschiedenis van hetMiddelburgse
Gasthuis
- Kadastrering van de Zeeuwse wate
ren
- Geschiedenis en oudheidkunde in
Zeeuwsch-Vlaanderen
- Concurrentiestrijd tussen Belgische
en Nederlandse loodsdiensten
- Historisch overzicht van de huisves
ting van het OCMA