de positie van de protestanten in Vlaanderen 56 waren de omstandigheden op het ge bied van de godsdienst toch ook wel een ietsje milder geworden. Maar na zijn dood, op 1 nov. 1 700, brak al spoe dig de Spaanse Successieoorlog uit (1701-1713/14). Bij de vrede van Ut recht werden de Spaanse Nederlanden Oostenrijkse Nederlanden, waarover de keizer uit Wenen regeerde. De onder handelingen over de godsdienst zijn wederom zeer moeilijk geweest. Het vredesverdrag in dezen van 171 3 werd uitgewerkt in het Barrièretractaat van 16 nov. 1 71 5 en later nader gecomple teerd door de artikelen van 22 dec. 1718. De gevolmachtigden van de Staten Ge neraal eisten gewetensvrijheid voor alle inwoners van de Oostenrijkse Neder landen. De gevolmachtigde van Karei VI, die inmiddels keizer van Duitsland was geworden, zei dat zijn vorst dit nooit zou dulden. De Staten Generaal weken tenslotte. Het artikel van 11 nov. 1718 luidde tenslotte: De keizer stemt toe in de uitoefening van de godsdienst aan de troepen der Staten Generaal overal waar zij in garnizoen liggen en op particuliere plaatsen die de magistraten zullen aanwijzen en onderhouden. Aan deze plaatsen mag geen uiterlijk kente ken van een kerk worden gegeven. Offi cieren, militairen en geestelijken van de garnizoenenen zullen alle schandaal vermijden en wanneer er moeilijkheden komen, moeten deze minzaam worden geregeld. „Wat betreft de inwoners van het land, alle zaken die de Religie be treffen, zullen blijven op dezelfde voet als zij waren gedurende de regering van Karei II." Die Barrièretractaten hebben natuurlijk oneindig veel moeilijkheden gegeven. De gereformeerden die een sluiks be staan leidden, durfden weer openlijk voor de dag te komen en bezochten de kerkdiensten van de garnizoenen in de Barrièresteden. Met Pasen kwamen er bijv. in Doornik een 1 200 protestanten uit de omgeving en ver uit Frankrijk, om er het avondmaal te vieren. Dat heeft in die bisschopsstad heel wat heibel ge geven. De militairen van het garnizoen hebben hen moeten beschermen toen zij uit Doornik vertrokken. In deze tijd nu, tussen de twee fazen van het Barrièretractaat in, heeft de com mandant van Sas van Gent zijn brief ge schreven aan de pastoor van St Maria Horebeke en in deze brief zit iets van de verademing voor de gereformeerden rondom Oudenaarde. Waarschijnlijk hebben zij er te veel van verwacht. We vervolgen nu de brief. ende om dat meenighmaeigebeurt, dat door mis verstanden van oncundige en ongema- nieerde menschen eerst cleyne en nader- handt aangroeyende grooten onheyien ontstaan, 't weick door persoonen van aansien, authoriteyt en respect, en wel insonderheyt door geeste/ycke persoo nen, aan wien door haar onderhebbende gemeyten (gemeente") veel gediffe- reert" wordt, ongehoorde ontmoetinge, quade toespreekingen, schelden en an dere feytelyckheeden, die van nadeelige gevolgen bennen, door haar goedt exem pel en tussenspraeck cunnen voorgecoo- men, verhindert, vernietight ende uytde wegh gelegt worden Bijna anderhalve eeuw heeft men met de protestanten in de Zuidelijke Neder landen kunnen doen wat men wilde. Wie het boek, eveneens van prof. E. Hu- bert: Les Pays-Bas Espagnol et la Repu- blique des Provinces-Unies depuis la paix de Munster, inziet, krijgt een indruk hoezeer de protestanten hier een speel bal zijn geweest van de „persoonen van aansien, authoriteyt en respect en wel insonderheyt door geestelycke persoo nen". Zij hebben geleefd onder voort durende druk, altijd met de vraag wat men nu weer tegen hen zou beramen. Daaraan herinnert de brief uit Sas van Gent. Zij kunnen de toestand waarin de protestanten leven verlichten en ver zwaren. Helaas is dit laatste nogal eens het geval geweest. Die personen van aanzien enz. wisten maar al te goed dat de autoriteiten van het land achter hen stonden, wat er ook door hen ten op zichte tegen de protestanten werd be raamd. De plakkaten van keizer Karei V en van de aartshertogen Albertus en Isabella waren nooit ingetrokken en de geestelijke personen wisten daaraan telkens weer te herinneren, ook in de 1 8e eeuw en ze wisten ook, zoals uit be waard gebleven documenten blijkt, dat de Vrede van Utrecht en de Barrière tractaten geen vrijheid van religie ga randeerden. soo heb ik de eer van U: Ed: Eerweer- de te versoecken dat UEd. serie use en goetaerdige conduite (gedrag) daer toe magh strecken, dat UEd. deesen predi cant Pieter Brant in UEd. protectie gelieft te nemen nevens syne gemeynten, ten eynde syn Ed. desselfs functie naar be- hooren op eene discreete en stille wyse magh exerceren Op een handige wijze wil de comman dant van Sas van Gent de pastoor aan wie hij zijn brief richt, verantwoordelijk stellen voor hetgeen er in de toekomst gebeuren zal. Met vreugde zal hij de hem op deze wijze toegeschoven ver antwoordelijkheid in geen geval op zich hebben genomen. Hij zal op z'n hoogst met deze brief verlegen zijn geweest en is er, terecht, mee gegaan naar zijn aartsbisdom Mechelen. In de stukken die direct daarop volgen, lezen we niet dat de pastoor zich tegen de protestan ten binnen zijn parochie geroerd heeft, tenminste niet openlijk. We lezen ook niet dat hij Pieter Brant en zijn gemeen te in bescherming genomen heeft. Dat is ook wat al te veel van hem gevraagd. ingevolge het tractaat door Syne Keyserlycke en Conincklycke Majesteyt met de Heeren HaarHooghmoogende de heeren Staten Generaalgetracteert ende geslooten, spetiaal dicteerende dat de gereformeerde Religie sal toegelaeten worden in de keiserlycke Oostryksche Nederlanden, te moogen exerceeren, evengelyck en op dien voet, a/s de selve voormsels voormalig) ten tyde van Co- ninck Carel den tweede glorieuser ge dachtenis in de hiervooren genoemde landen is geexcerceert geworden; De commandant schrijft dit wel en het zal ook wel zijn wens zijn, maar zoals we reeds hebben gezien is dit bij de Vrede van Utrecht niet overeengekomen, noch ook geeft het eerstgenoemde Bar rièretractaat aanleiding dit te veronder stellen. Deze vrijheid van godsdienst is er ook niet gekomen bij de aanvullin gen van 1 71 8. Toch is er wel iets veran derd. Niet alleen in de Barrièresteden was aan de garnizoenen vrije uitoefe ning van de gereformeerde religie toe gestaan, waaraan ook protestanten in en rond die steden gingen deelnemen, ook in Brussel, waar aan de legatie van de Republiek der Zeven Verenigde Pro vincies een predikant verbonden was, en waar in deze tijd menig Brusselaar die diensten bijwoonde, was men meer vrijheid gewend dan er was direct na de Vrede van Munster. En die gezant in

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 16