de zeeuwse gemeenschappen van espirito santo 1858-1980 16 trekken. Woonden er in 1929 nog 34 gezinnen, in 1 978 was dit aantal tot on geveer 20 families teruggelopen. Voor enkele gezinnen vormde de tussen 1938 en 1940 te koop aangeboden grond elders in het gebied de doorslag om Holanda te verlaten. Deze families stichtten ongeveer 220 km ten noorden van Holanda een nieuwe nederzetting en noemden die Panorama. Niet alleen op economisch gebied heeft het optreden van de vendistas voor de lokale verhoudingen, ook op andere terreinen hebben ze veel invloed. In de comunidade, een soort dorpsraad, heb ben de vendistas een belangrijke plaats verworven. De vendistas controleren thans machtsbronnen op verschillende levensterreinen. Ze bezitten grond, goederen en kapitaal. Daarnaast con troleren ze informatie. Ze staan letterlijk en figuurlijk op het kruispunt van de lo kale gemeenschap en de wijdere sa menleving. Het netwerk van de lokale samenleving loopt via de vendistas naar het regionaal en nationaal niveau. Het interdependentienetwerk van de boe ren overschrijdt het kruispunt waar de vendistas staan zelden, het beperkt zich in het algemeen tot lokaal niveau. Het relatieve isolement waarin de boe ren verkeren komt niet alleen op econo misch en politiek terrein naar voren. Ook op het gebied van onderwijs, recht spraak en gezondheidszorg vallen de inwoners van de Zeeuwse gemeen schappen buiten de boot. Een probleem dat als zeer knellend wordt ervaren is de achterstelling ten opzichte van andere bevolkingsgroepen. De onrechtvaar digheid die deze positie met zich mee brengt uit zich op verschillende manie ren. Uit de brieven van de zendelingen blijkt dat veel boeren honger lijden, on danks de zware arbeid die ze voor de vendistas moeten verrichten en bij wie ze nooit over de schulden heenkomen. De houding van de vendistas jegens de boeren blijkt niet erg vriendelijk te zijn; op een nacht hadden de zonen van één vendista de hekken van alle graslan den waardoor verbindingswegen naar markten liepen uit de scharnieren getild en een eind verderop een hoop gegooid en verbrand. Het was hun teveel moeite om ieder keer de hekken open en dicht te doen.3) Uit de brieven bleek verder dat mensen onschuldig in de gevange nis terecht kwamen. De boeren die in de worggreep van de vendista zitten en weinig wettige be schermingsmiddelen kennen, houden er een fatalistisch wereldbeeld op na: Deus sabe que faz God weet wat hij doet). Op deze wijze tracht met de problematische toestand waarin men verkeert te verklaren. Een Nederlandse zendeling die in Espi rito Santo werkzaam is probeert in Ho landa de boeren te stimuleren om een coöperatie op te richten, zoals die thans in Garrafao in bedrijf is.4) In Holanda schijnt er echter onenigheid onder de boerenbevolking te bestaan, wat de coöperatievorming niet ten goede komt. Wel heeft de zendeling ervoor gezorgd dat enkele boeren een lening hebben afgesloten bij het Samuël- fonds.5) Met dat geld kunnen ze kunst mest kopen. Indien ze die lening niet hadden gesloten zouden ze alsterceiro (deelbouwer) voor de vendista moeten werken. 3. Voorbereiding Bijna alle onderdelen van mijn dokto- raalprogramma staan in dienst van het leeronderzoek. In het algemeen semi nar „Antropologie en geschiedenis van mentaliteiten" leg ik me nader toe op de achtergronden van het vertrek van de Zeeuwse emigratiegolf 1858-1862. In de S.O.-groep „Brokers, entrepreneurs en processen van commercialisering" houd ik me bezig met de invloed van brede maatschappelijke veranderingen in de periode 1 850-1 980 op het optre den van brokers en entrepreneurs. In de S.O.-groep „Staatsvormingsprocessen en lokale ontwikkelingen" wil ik me be zighouden met de invloed van nationale en regionale besluitvorming op de loka le ontwikkelingen in Espirito Santo. Sinds september 1 979 bestudeer ik de Portugese grammatica en daarnaast oefen ik de Portugese uitspraak. Boven dien hoop ik voor mijn veldwerkperiode de cursus „Cultura de Brasil" te kunnen volgen. Ik ben voornemens op het CED- LA in Amsterdam een specialistisch li teratuurtentamen „Brazilië" af te leg gen. Het leeronderzoek wordt begeleid door drs. H. de Jonge. 4. Werkwijze Het belangrijkste gedeelte van het on derzoek bestaat uit een zes maanden durende veldwerkperiode. Het is nu nog te vroeg om definitief de plaats van on derzoek vast te stellen. Na een eerste oriëntatie in de nederzettingen Holan da, Garrafao, Pau Amarelo en Panora ma zal een keuze worden gemaakt. Wellicht is het na verloop van tijd mo gelijk ter vergelijking korte bezoeken aan de overige Zeeuwse gemeenschap pen te brengen. Tijdens het veldwerk zal de methode van de participerende observatie cen traal staan. Daarnaast zal een gedeelte van de tijd gewijd worden aan een on derzoek in de archieven van de ge meente Santa Leopoldina, waaronder ook de Zeeuwse nederzettingen beho ren. Voorts zal bekeken worden of er in de provinciehoofdstad Vitória archie ven voorhanden zijn die een licht wer pen op de geschiedenis van de Zeeuwse Brazilianen. Veel aandacht zal besteed worden aan interviews met ouderen die zich nog gebeurtenissen van vroeger direct of via orale overlevering weten te herinneren. Voor en na het veldwerk zal ik me bezig houden met literatuurstudie over Brazilië. 5. Noten 1. Onderwerp en probleemstelling 1Volgens overlevering hebben de Zeeuwen aan boord van de schepen Pommeraanse vluchte lingen ontmoet bij wie ze zich na verloop van tijd in Espirito Santo aansloten. Het is niet dui delijk of deze Pommeranen ook uitZeeuwsch- Vlaanderen afkomstig waren. Geloofsvluchte- lingen die van oudsher in Zeeuwsch-Vlaande- ren een toevluchtsoord konden vinden waren in de negentiende eeuw niet altijd welkom van wege de snelle bevolkingsgroei en de grote seizoenwerkloosheid. In het West Zeeuws- vlaamse landbouwgebied was alleen in het oogstseizoen volop werk. De Pommeranen zullen waarschijnlijk genoodzaakt zijn ge weest om verder te trekken en zagen evenals de noodlijdende Zeeuwse arbeiders de oplos sing van hun probleem in Brazilië liggen. 2. Voor veel Zeeuwen moet het Braziliaanse avontuur een grote teleurstelling zijn geweest. Het is bekend dat een zekere Vermeulen na en kelejaren naarZeeuwsch-Vlaanderen is terug gekeerd. 2. Toelichting 1De personalia van de landverhuizers zijn door G. A. C. van Vooren verzameld. De titel van het ongepubliceerde manuscript luidt: „Emigran ten uit West-Zeeuws-Vlaanderen naar Brazilië 1858-1862". 2.1Achtergronden van het vertrek van de landver huizers 1In het paper: „De West-Zeeuws-Vlaamse emi-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 16