'T IS MAER IS PRAETE de opgelegde reformatie van zuid-beveland in de 16e eeuw Hierbij moeten we toch wel weer enkele dingen bedenken. De prins was bij de Pa cificatie van Gent erkend als stadhouder van Holland, Zeeland en Utrecht. Van wie was hij de stedehouder? Daarop is maar één antwoord mogelijk; van Philips II. Toen de Unie tussen Holland en Zeeland in 1576 werd vernieuwd, ging men er nog van uit dat Philips de rechtmatige vorst was. Tenminste, dit beleed men met de mond. "Den koning van Hispanje heb ik altijd geëerd", zingen we nu nog steeds. De strijd ging niet tegen de vorst, zo zei men, maartegen Alva en de Spaanse sol daten en vooral ook tegen 's konings ver keerde raadgevers. Indien de koning maar beter was voorgelicht, zou het wel anders gelopen zijn. En zo bleef de prins de stadhouder van de koning van Hispan je. In hoever men deze redenering in ernst nam, is moeilijk meer na te gaan, maar in ieder geval wordt ze steeds meer afge zwakt tot men Philips II afzweert. In de jaren rondom de Satisfactie van Goes treden er allerlei veranderingen op en een deel van die had betrekking op de verhouding van de prins en de Staten van Holland en Zeeland. De verhouding was dikwijls niet gemakkelijk geweest. De loop van de geschiedenis was dat de prins steeds meer werd de stadhouder van de Staten. Het kon ook moeilijk an ders. Zo beloofde de prins in het voorjaar van 1578 dat hij alle zaken van Zeeland "zou uitrichten met advies van de Staten van Zeeland".(Heeringa) In mei van dat jaar komt er dan het college van Gecommiteerde Raden en deze zijn het vooral geweest die de Reformatie van Zuid-Beveland hebben doorgezet. Voor hen was het blijkbaar niet denkbaar dat de eenheid van het gewest ook nietzou bete kenen de eenheid van godsdienst, zoals zij dat in 1583 formuleerden in de instruc tie voor hun gedeputeerden naar de Geü nieerde Provinciën te Utrecht. De eenheid van religie, zoals zij die in eigen gewest nastreefden, wensten zij voor alle provin ciën die bij de Unie van Utrecht waren aangesloten of zich nog zouden aanslui ten. grootspreken. GEGEVENS UIT: J. W. te Water, Kort verhaal Reformatie van Zeeland L. P. v. d. Spiegel, De Satisfactie van Goes K. Heeringa, De leiders v. d. Staten van Zeeland 1577- 1580 in A.Z.G. 1918. Acta van de classis Zuid-Beveland Acta v.d. Prov. Synoden v. Zeeland (Reitsma en v. Veen dl.V) Notulen v.d. Staten van Zeeland Jef en de VOW Oud-staatssecretaris dr. Jef de Meyer, volbloediger Terneuzenaar nog dan Oost- Zeeuwsvlaming en dat nog weer meer dan West-Zeeuwsvlaming heeft zich in een in terview in de PZC gemengd in de discussie rond de vaste Westersche/deverbinding. De ondervraagde is altijd - en als we hem zelf citeren als Urheber van vele projekten en vi sies - in de weer geweest voor zijn gewest. De „overkant" kwam daarbij nooit zo goed uit de verf. Begrijpelijk dus dat in zijn ogen de VOW niet deugt. In de plaats daarvan komt de Europese filosofie, de blik naar het grote achterland, desnoods met een aftak kende B-weg over België naar het Brabantse. Het doorslaggevende argument is dat het supprimeren van de VOW een besparing van 850 miljoen gulden oplevert. Daar is nooit zo bij stil gestaan. Tot nu toe gold de VOW als een plaatsvervangende verbinding, ren dabel en met een beter produkt. Iets zoals de Zeeland-brug. En zonder Europese groei. Jef is ook wel eens voorstander geweest van de VOW. Hij zal dus in ieder geval gelijk krijgen! Pol en de VOW Dezelfde groeifilosofie wordt met een breed gebaar in de Honte gesmeten door de IJ- zendijkse dierenarts Pol van de Vijver. Hij heeft een enquête ingesteld met wat sugges tieve vragen over het nut van de VOW. Wilt u 400 a 500 gulden per jaar betalen voor een vaste overtocht? Zestien procent antwoordt, waarvan ruim de helft negatief. Vier entachtig procent had geen mening, een fikse zwijgende meerderheid. Een represen tatieve steekproef of een se/ektieve? Als Jef nu eens een opinie-onderzoek deed instel len? Wat zou dat opleveren? Ook indien geen mening, s.v.p. antwoord aan hetZ. T. op 1 april 1982. Continuing story In de jaren veertig van de vorige eeuw heeft een Rotterdamse lobby de aanleg van een Zeeuwse spoorlijn vijfentwintig jaar weten op te houden. Pamfletten uit die tijd gewa gen er van. De opgelopen achterstand leidde tot een massale uitwijking gedurende bij kans een eeuw. Send forth the best you breed, om het hooglied van het Britse koloniale tijdperk aan te halen. Want van kolonialisme was wel een beetje sprake. In de jaren zes tig van onze eeuw richtten prominente Maasstedelingen zich tegen het vestigen van zeehavenindustrie langs de Westerschelde. De havens van Vlissingen Oost en Terneu- zen zouden net goed genoeg zijn gesitueerd voor het transport van aardappelen en DO W-Terneuzen zou ook maar juist uit de kluiten raken, om bij de knolgewassen te blij ven. Vele libellen en andere geschriften hebben zich uitgeput in het etaleren van de pro's en con's. De balans is nog niet opgemaakt. De jaren tachtig zijn aangevangen met een nieuwe variant. Rotterdam wil de aanlanding van LPG monopoliseren, mede uit zorg voor de nautische gevaren op de Westerschelde. Van alle gemeentebesturen beoogt juist Rotterdam, bijgestaan door het openbaar lichaam Rijnmond en de provin cie Zuid-Holland de aanvoer ter plekke te concentreren. Het scenario van een conti nuing story. Van Zeeland

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 18