de opgelegde reformatie van zuid-beveland in de 1 6e eeuw 45 Generaal er nader over zouden hebben beslist. In 1576 had men geleerd dat het voor de toestand van het land gevaarlijk kon zijn beide godsdiensten op voet van gelijkheid te handhaven. In die tijden bleek dit een onmogelijkheid te zijn. En zo is bij de Unie tussen Holland en Zeeland bepaald dat in deze twee verbonden pro vincies de gereformeerde godsdienst de heersende zou zijn. Tenslotte moet hier ook nog wel iets ge zegd worden over de Religievrede van 1578, omdat we ook daarmee op Zuid- Beveland in aanraking zullen komen. Elke religievrede (erzijn er in de 16e eeuw heel wat gesloten) veronderstelt een zekere vrijheid aan andersdenkenden en ze kan een belangrijke stap zijn naar vrijheid van godsdienst. Maar in de 16e eeuw ging men er nog steeds van uit dat de vorst bepaalt welke godsdienst in zijn land de heersende zal zijn en dat de anderen dus niet meer dan tolerantie mogen verwach ten. De Religievrede van 1578, waartoe men op aandringen van de prins van Oranje besloot, stelde dat elke stad of gewest zijn godsdienst zou bepalen. Maar wanneer honderd gezinnen de uitoefening ver langden van een afwijkend geloof, hun daartoe vrijheid moest worden gegeven en dat de magistraten moesten zorgen voor een plaats waar zij konden samenko men. Noch de bepalingen van de Pacifica tievan Gent, noch die van de Religievrede zijn nageleefd, wat niet wil zeggen dat zij in die jaren geen betekenis hebben ge had. Zeeland is de meest calvinistische provin cie van de Unie van Utrecht geweest. Hier heeft men de eenheid van het oude graaf schap vooral ook gezocht in de eenheid van godsdienst. We kunnen daarop nu onze kritiek hebben, in die tijd lag het nu eenmaal niet anders en met een zeker recht konden de Staten van Holland en Zeeland er op wijzen dat de rooms-katho- lieken het in hun gewesten gemakkelijker hadden dan de gereformeerde in de zuidelijke provinciën. Op 28 juni 1583 hebben de Staten van Zeeland een in structie opgesteld voor hun gedeputeer den naar de "recesse van der Naerder Geünieerde Provinciën te Utrecht". Daar van staat in de notulen van de Staten op getekend: '"t Stuck van de religie, wesen- de een gave Gods, dunct die van Zeelandt dat behoort te blyven in de dispositie van Godt almachtich alleene ende met geen menschelijcke contacten geastringeert te mogen worden, veelmin van eenige ver- anderinge te handelen, dewyle Godt al- machtick de genade heeft gegeven dat de Gereformeerde religie over alle geünieer de landen eenpaerlijck wert gehouden, admitterende nyettemin dengenen die wezende van andere religie, hen tot der Unie zouden mogen willen begeven." Dit kunnen we zien als een richtlijn waarnaar het bestuur van de provincie van het be gin af aan heeft gehandeld. Op 22 maart 1577 werd dan de Satisfactie van Goes getekend, tussen de Pacificatie van Gent en de Religievrede in en daar mee schaarde de stad en heel Zuid-Beve land zich onder het bewind van de prins van Oranje. Sinds de Pacificatie werd de ze weer als stadhouder van Holland, Zee land en Utrecht gezien. Er bleef Goes ook niet veel anders over. Nu isZuid-Beveland in die tijden van troe belen, zoals reeds gezegd, koningsge trouw geweest en daarmee gehecht aan de kerk van Rome. Toen de Satisfactie werd opgesteld kon men daarin met recht schrijven dat Goes en het eiland van Zuid- Beveland niet hebben gedaan als het me rendeel van de steden en eilanden van Zeeland, maar "ghebleven zijn bij d' exer citie van de Catholique Roomsche Reli gie". "Soe es myn heere de Prince voer- noemd tevreden dat in de voerscreven stadt ende eylande d' exercitie van desel- ve religie gecontinueerd werde." In de Satisfactie zoekt men dan aanslui ting bij het 4e artikel van de Pacificatie van Gent, en stelt dat het niet toegelaten is "dat yemande van wat lande, conditie en de qualiteyt hij sij, binnen der voerscre ven stede van der Goes ende eylant van Zuyt Bevelant yet attemptere dat tegen die ghemeene ruste ende vrede zoude mogen zijn ende sonderlinge tegen de voerscreven Catholicque Roomsche reli gie ende exercitie van dyen." Maar, zoals gezegd, hadden de Staten van Holland en Zeeland bij de Pacificatie van Gent voor hun gewesten wat de reli gie betreft, een zekere vrijheid voor het calvinisme weten te bedingen wat hun gewesten betreft. Ook daarvan is iets in de Satisfactie neergelegd. Zij die niet van de "Catholicque Roomsche Religie" zijn en in Goes en op Zuid-Beveland komen, moeten daar kunnen verblijven "sonder in der conscientiën ondersocht ofte ter causen van dyen geinquieteertte werden, nemende zijne excellencie syne voerscre ven in haere protectie ende sauvegarde alle kercken, godshuysen ende gheeste- lijcken plaetsen der voerscreven stede en de eylande met alle geestelijcken persoo- nen van de voerscreven religie, die daer jegenwoerdich zijn ende noch sullen wil len comen met allen hueren goederen en de ghevolck." Er moet dus enige vrijheid van godsdienst zijn. Evenals dat met de Pacificatie het geval is geweest, is er ook van de bepalingen van de Satisfactie van Goes niet veel terecht gekomen. Er zijn maar twee plaatsen op Zuid-Beve land bekend waar de "nieuwe religie" in die jaren een gemeente heeft gevormd, namelijk Goes en Kapelle-Biezelinge. In Goes was in 1578 als predikant werkzaam de Vlaming Henricus Brandt. In mei van dat jaar waren er onder zijn gehoor niet meer dan 80 tot 90 kerkgangers. We kun nen niet zeggen dat het calvinisme hier een sterke beweging was. Te Kapelle is gedurende enige maanden als "leenpre- dikant" werkzaam geweest een "dienaer" uit Amsterdam. We zouden dit laatste niet weten wanneer de Staten van Zeeland op 23 januari 1579 zich niet hadden bezig gehouden met "twee requesten van de ouderlynghen van de Gereformeerde reli gie van Bieselinge ende Capelle in Zuyt- bevelant, om te hebben eenige beloon- ynghe voor Aelsten Thomassen van Am sterdam, dienaer des Goddelicken Woorts aldaer, gedient hebbende by lee- ninge den tijt van negen weken oft daer omtrent." De beslissing van de Staten is geweest daarvoor 50 gulden te bestem men. Men zou in Kapelle deze leenpredi- kant niet hebben gekregen wanneer er althans niet één ouderling was geweest. Maar verder? Tot October 1578 hebben de pastoors op Zuid-Beveland regelmatig hun missen bediend en de kanunniken van het kapittel te Kapelle hebben regel matig de psalmen van de getijden gezon gen zoals hun dat was voorgeschreven. Door de Religievrede van 22 juli 1578 kre gen de gereformeerden op Zuid-Beve land meer bewegingsvrijheid. Volgens de artikelen 4 en 5 konden zij zich bij de magi straten vervoegen om plaatsen te verkrij gen voor hun godsdienstige samenkom sten. Daarom hebben zij in Goes ge vraagd. Of er de honderd gezinnen wa ren, wordt nergens vermeld. Wat er ver der gebeurde is overbekend. Toen de af gevaardigden van de gereformeerden op het stadhuis aan het onderhandelen wa ren, op 30 september, over een kerk (zij vroegen de kerk van de Kruisheren, ter wijl de magistraat hun de kleinere gast- huiskerk wilde toestaan) brak in de Maria

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 11