de satisfactie van tholen en de religie eveneens genoemd als lid van de kerke- raad. Van Balthen Huybrechts hebben we reeds het een en ander gehoord in ver band met Jan Versteech en de eerste predikatie in de stad Tholen. Met dat begeleiden is hij nadien vol ijver doorge gaan. Jan Dinghemans krijgt een veroor deling „geweest te zijn een der voor- naemste onder de gesegde sectarissen en haer coster". Noch Hollestelle, noch Vel- tenaar weten waar deze Thoolse gemeen te bijeen kwam, noch hoe groot ze was, maar zeker is dat er ook in deze stad een calvinistische gemeente geweest is en dat deze aldaar haar invloed had. Toen op 17 april 1577 de Satisfactie werd getekend, was het de bedoeling dat ,,d exercitie van der Catholycke Roomsche religie" gewoon zou doorgaan als altijd. Daarvan is niet veel terecht gekomen. Zij die gevlucht en verbannen waren, zullen ook hier, als overal, zijn teruggekeerd „sonderin der consciëntie ondersocht oft ter causen van dien in eeniger manieren gemolesteert ofte geinquieteert te wor den". Een jaar na de Satisfactie wordt de kerk in Tholen geplunderd en in 1579 vertrekken alle geestelijken op één na, die een jaargeld van 200 gulden krijgt toege wezen. In 1581 krijgt Tholen zijn eerste vaste predikant, Theodorus Verhaer. Defi nitief was Tholen een deel van Zeeland geworden, de meest calvinistische provin cie, van de zeven die door de Unie van Utrecht waren samengebundeld. In de veroordelingen van de Bloedraad komt ook voor „Erasmus de Wever, alias Doctoor Spoel, die dienaar (ministre) en predikant is geweest van de Calvinistische secte en te St. Maartensdijk en omstreken de valse leringen van Calvijn heeft ge predikt". De Wever zal wel niet zijn ei genlijke naam zijn, maar het beroep dat hij uitoefende. Het is kenmerkend voor de sententiën dat er nog al eens een bijnaam wordt genoemd, speciaal wanneer het over een predikant gaat. Het is kennelijk de bedoeling om ze daarmee te kleineren. Van de meeste predikanten in het derde kwart van de 16e eeuw is bekend dat zij ook een ambacht kenden en meestal zulk een, waarbij zij zich gemakkelijk konden verplaatsen. Wat dit betreft gingen ze in het voetspoor van Paulus. Van Gorsel meent dat de werkelijke naam van de J De hervorming op Tholen Wever Tap kan zijn geweest. drong niet zo snel door. De Van deze Erasmus, alias Doctoor Spoel, zilveren beker van het St. Ja- zouden we in het geheel niet weten dat hij cobsgiide 1595(1) te St.-Maar- A A tensdijk is vervaardigd na een predikant is geweest te St. Maartensdijk bedevaart naar Santiago de en omstreken wanneer de sententiën van Composteia.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 11