VROLLIËEN M. A. Geuze 189 Ik hoop niet, dat de redactie deze kop in dit - zo langzamerhand afgezaagde - jaar van de vrouw met enige vrees voor discriminatie zal beladen. Men zou zich kunnen geruststellen met de idee dat het modeisuffragettes van tegenwoordig de term wei niet zat kennen, doch loopt dan toch mijns inziens het risico dat men de Zeeuwse lezeressen onderschat die Dra Ghijsens's woordenboek als feuilleton plegen te iezen. Trouwens waarom zou er in onze Zeeuwse streektaal enig aasje discriminatie schuilen in het spreken over vrouwlui" wanneer mén evenzeer „manslui"kent, wanneer men algemeen vrouwvolk bezigt naast mansvolk en jongvolk; men voetvolk en paerevoik heeft in het teger, werkvolk overal signa leert gevolgd door boe re volk, s chippers- volk, ambachtsvolk, buutenvoik, zigeu nervolk en wat niet a/les meer. Het is in ieder geval allemaal veel volkser, ge woner, normaler dan de rest, want dat binne dan mêêst d'oage mieters en zuk soort volk, afgezien van het handelaartje en de winkelier c.s. Daarbij had je dan nog vinters, zoas een lapjesvint of een kasjesvint. Trouwens soms kon je ook veie kanten op, want je had zowel am bachtslui en ambachtsvolk als am- bachtsvinters. Doch terug naar de vroiiiëen, waar het om te doen is, de vrouweliengen volgens de Zeeuws-Vlamingen. Je was en bent zo maar geen vrömes of vromens, je moet wel aan bepaalde kwalificaties vol doen. Getrouwd is vromens, maar geen voorwaarde; wel moetje volwassen zijn. Geen meid, meidje of misje meer. Dan pas tel je mee als vrömes. De variaties zijn veie en per eiland en per dorp soms zeer verschillend. Hier zitten alle ge slachten en leeftijden in de kerk door elkander, daar zitten mansvolk en vroi iiëen apart. In mijn jeugd zaten er mis schien een honderdvijftig vroiiiëen in de kerk en daarvan zeker toen nog zo'n zestig vleekmussen. Da's verbie, ma de vroiiiëen zitten d'rnog. 't Regeringsbocht of 't Eêrengestoelte was vroeger alleen voor mannen, maar via Mevrouw van den domenie en lof de burgervader is dat meestal ook ai verder verwaterd. Par don, ik bedoel geëmancipeerd. Den boer of den baes oa voorde Tweede Wereldoorlog knechs en errebeiers. Ma zeker om te wieen, te binden (graan in de oogst), te raepen (aardappels) en in de peëen (om af te kappen) oa 'n vroiiiëen. Bie 't dossen stonge d'r vroiiiëen soms bie 't strööi. Vroiiiëen kwaeme d'r om appels in rebessels te trekken; vroiiiëen ieipe de vrouwe bie 't schóönmaeken, deëe 'twerkbuuten om, deplesseschuu- re, dweiie, de raemen. 't Waeren nie oaitied vroiiiëen, d'r waere plekken dae waere't wuuven. D'r zat bevobbetd een kro mi wuuven op de juun. En zei de vrouw van d'n oalfwasser, m'n nie kunne vei ie vandaege (vroege aard appelen) want Jap (haar man) kon gêên wuuven kriege (om te raepen). 'k Zag vanoggend vroeg a een bus mi wuuven riëe. Ja, da za de zang gewist die gienge een dagje vort. Oe was't op de bezar? 't Ruusten van de vroiiiëen, je kon mekoare amper verstae. Jan is uut d'n tied; da za nie meevalle vb die twee vrömessen om de zaek an de gank 't ouwen. Vlak die tweëe anders nie uut, zukke vroiiiëen bin nie vb 't op scheppen! Overigens was er geen standsonder scheid op het dorp bij het gebruik van het begrip vroiiiëen. Vroiiiëen gienge mêêsta nie mee nae 't kerkof. in ok zel den nae een koapdag. Op een stop- aevendje schove de vinters bie mekoare, in de vroiiiëen ok. Op een zilveren brui loft bijvoorbeeld kon het voorkomen dat men gemengd bleef zitten, maar even goed schikten mansvolk en vrol/iëen, waaronder notabele dames, in eigen kring. Oe mêê vroiiiëen, oe mêê gesakker - enerzijds. Anderzijds: vee vroiiiëen, kal le m an! Eén dienk mok toegeve, zei de kastelein, mi vroiiiëen ei je zowat nóóit dol, ma ze vertere ok zowat niks. Oe kom zo'n gornet van een vitje an zo'n vrbmes as een meulpaerd? D'r bluuve ma weinig vroiiiëen op een böönezift legge. Berg je a 't 'n vrömes d'r muulen loszitte. Jie, jie g/oaf oalles, jie g loaf nog, dat d'n duvel een vrömes is da z'n bek kan ouwe. (Hier is de terminologie niet consequent, want duidelijk denkt men toch aan een mannelijke duivel, anders had „zij" d'r bek motte ouwe!) Laet het ma twee vroiiiëen te kussen, want dae kom d'n duvel tussen. Ei 't n êênen 't nie gezien. Dan niep d'n oaren je wè fien. En was er een mooier gezicht as een krootje opgerêêde Zeeuwse vroiiiëen mi de musse of de kappe op kuirend op den diek. Dae kon een goeien blok terve nog nie tegen op! Daerom ou de vroiiiëen in êêre. Ze bin d'r aoitied gewist en ze zü nooit uut d'n tied raeke. In een goed vromens gae verre - wè zegge de Spreuken - boven de waardij der robijnen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1975 | | pagina 21