ZEEUWS TIJDSCHRIFT JAARGANG 24 nummer 4-1974 DE WESTERSCHELDE. ZEEARM EN SCHEEPVAART ir. J. Zuurdeeg De Westerschelde is niet altijd de brede en diepe zeearm geweest, zoals wij haar nu kennen. Zij is tijdens de Duinkerke II- transgressie (post-Romeinse of vroeg middeleeuwse fase, circa 200-900 jaar na chr.) ontstaan door grote inbraken van de zee, vooral nadat de zee-invloed van het noordwesten uit geleidelijk verminderde en de zee omstreeks de zesde eeuw van het westen uit agressief werd. Lang bleef het gebied een door enige geu len en kreken doorsneden soort Wadden zee, die bij eb droog viel en bij vloed over stroomd werd, zelfs voor de toenmalige schepen was scheepvaart er vrijwel on mogelijk. Hoewel in 1275 tussen Antwerpen en de heer van Breda een verdrag werd gesloten betreffende tollen en geleide, te heffen te Den Agger, Rilland en Valkenisse, kan de scheepvaart destijds nog niet veel hebben betekend. De belangrijkste verbinding van Antwer pen met de zee, welke o.a. door de Han- zeschepen werd bevaren, was de Ooster- schelde, de oorspronkelijke Scheldq- mond. Vooral bij de transgressies tegen het einde van de 14e eeuw en in het begin van de 15e eeuw vonden grote inbraken plaats, waarbij diepe geulen werden gevormd. In 1469 kon Karei de Stoute dan ook ver klaren, dat de Honte bevaarbaarder en dieper was geworden dan ooit te voren. Een vonnis uit die tijd van het Hof van Me- chelen bevestigde, dat de vreemde koop lieden de steeds gebruikte weg langs de Schelde Oosterschelde) niet meer volgden, maar die langs de Honte namen, zodat zij de tol te lersekeroord bedrieglijk vermeden. Inmiddels was sedert het einde van de 14e eeuw en vooral nadat de handel op Enge land van toenemend belang werd, de ,,weg van Walcheren", dat wil zeggen de vaarweg tussen Walcheren en Noord-Be veland, het Veer Gat, alsmede die over de Wielingen van groeiende betekenis (zie figuur 7). Aanvankelijk kwamen de zee schepen echter niet verder dan Middel burg, waar de lading werd verbodemd in kleinere rivierschepen. De stormvloeden tussen 1530 en 1570 leidden enerzijds tot het verlies van het oostelijk deel van Zuid- Beveland en van het land van Saaftinge, maar hadden ook tot resultaat, dat het tot dan nauwe kanaal, waar de Honte in de Schelde uitmondde, veranderde in een breed en diep vaarwater, dat Antwerpen langs deze weg bereikbaar maakte voor de Het op 25 februari 1963 bij Bath gestrande tankschip ,,Miraflores". (Foto: PZC d.d. 26-2-1963)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1974 | | pagina 1