J. van Baal schrijft op pagina 242 in „Symbols for communication": Religion is a system of symbols by which man communicates with his Universe. Om op steen of ander zeer hard materiaal zo'n af beelding te maken, was het gemakkelijker dat in rechte lijnen te doen. Zo ontstond de „Odal" in de vorm van'twee vierkanten op hun punt, verbonden door een rechte lijn. Duidelijk is dat de zogenaamde wolfsangel, een nog gemakkelijker te maken af beelding van het Odal-symbool was. Het Groot Woordenboek van Van Dale zegt van de wolfsangel dat: „het een oud-Germaans teken was dat waar schuwde voor de aanwezigheid van wolven, tevens met magische beschermende kracht; door de N.S.B. a/s strijdteken gevoerd. Symbolen hadden vroeger altijd een kracht- schenkende magische betekenis. De wolfsangel zal wel niet voor de aanwezigheid van wolven hebben gewaarschuwd, want de wolf was het volgdier van Wodan. Wodan schonk vruchtbaarheid aan de akkers; ook de zon was voorwaarde voor een goede oogst. Hier dus de samenvoeging van de begrippen voor vruchtbaarheid: Wodan en Zon. De Odal had in de Germaanse tijd de betekenis van bescherming van huis en hof. Maar alleen de vrije boer mochtdit symbool voeren. In dietijd beschouw de de boer zich als beheerder van het land waarop hij werkte. Hij was ervan overtuigd dat hij in op dracht van de Goddelijke macht zijn land in goede staat en ongedeeld moest overdragen aan zijn oudste zoon. Dit erfrecht wordt ook nu nog in Noor wegen aangetroffen onder de naam „Odalsrexht" (Brockhaus 1971, deel 13, pagina 662). Ook hier in deze streek komt het nog voor dat slechts één van de kinderen het „ongedeelde" goed erft. Wat bij een uitgebreide autotocht door West- en Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen opvalt is, dat in West- Zeeuwsch-Vlaanderen in de regel de Odal op de hekken voorkomt en in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen niet alleen net Odal-symbool, maar ook de Ing, als symbool voor nakomelingschap voor nieuw leven, dus ook voor vruchtbaarheid. Zowel de Odal als de Ing zijn runentekens. Aan de rune werd vroeger magische kracht toegeschreven. Het is moeilijk oude gewoonten en mythen op te sporen. Karei de Grote liet alles wat hierop betrek king had uit de heidense tijd na de kerstening in noordwest-Europa verzamelen. Zijn zoon en op volger, Lodewijk de Vrome, dacht oprecht christelijk te handelen door al deze gegevens te laten ver nietigen. Het Odal-symbool in spiraalvorm komt voor op meer dan 90 der hekken op de boerenerven in Zeeuwsch-Vlaanderen. Vroeger heeft dat duidelijk de betekenis gehad van bescherming van huis en hof. Op de vraag waarom zo'n „versiering" op het hek is gemaakt, komt heel vaak het antwoord dat vader of grootvader zo'n hek had en dat, toen het te oud was geworden, men toch net zo'n hek wilde 200

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1972 | | pagina 8