J. van Baal schrijft op pagina 242 in „Symbols for
communication":
Religion is a system of symbols by which man
communicates with his Universe.
Om op steen of ander zeer hard materiaal zo'n af
beelding te maken, was het gemakkelijker dat in
rechte lijnen te doen. Zo ontstond de „Odal" in de
vorm van'twee vierkanten op hun punt, verbonden
door een rechte lijn. Duidelijk is dat de zogenaamde
wolfsangel, een nog gemakkelijker te maken af
beelding van het Odal-symbool was. Het Groot
Woordenboek van Van Dale zegt van de wolfsangel
dat:
„het een oud-Germaans teken was dat waar
schuwde voor de aanwezigheid van wolven,
tevens met magische beschermende kracht;
door de N.S.B. a/s strijdteken gevoerd.
Symbolen hadden vroeger altijd een kracht-
schenkende magische betekenis. De wolfsangel zal
wel niet voor de aanwezigheid van wolven hebben
gewaarschuwd, want de wolf was het volgdier van
Wodan. Wodan schonk vruchtbaarheid aan de
akkers; ook de zon was voorwaarde voor een goede
oogst. Hier dus de samenvoeging van de begrippen
voor vruchtbaarheid: Wodan en Zon.
De Odal had in de Germaanse tijd de betekenis van
bescherming van huis en hof. Maar alleen de vrije
boer mochtdit symbool voeren. In dietijd beschouw
de de boer zich als beheerder van het land waarop
hij werkte. Hij was ervan overtuigd dat hij in op
dracht van de Goddelijke macht zijn land in goede
staat en ongedeeld moest overdragen aan zijn
oudste zoon. Dit erfrecht wordt ook nu nog in Noor
wegen aangetroffen onder de naam „Odalsrexht"
(Brockhaus 1971, deel 13, pagina 662). Ook hier
in deze streek komt het nog voor dat slechts één van
de kinderen het „ongedeelde" goed erft.
Wat bij een uitgebreide autotocht door West- en
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen opvalt is, dat in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen in de regel de Odal op de
hekken voorkomt en in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
niet alleen net Odal-symbool, maar ook de Ing, als
symbool voor nakomelingschap voor nieuw leven,
dus ook voor vruchtbaarheid. Zowel de Odal als de
Ing zijn runentekens. Aan de rune werd vroeger
magische kracht toegeschreven.
Het is moeilijk oude gewoonten en mythen op te
sporen. Karei de Grote liet alles wat hierop betrek
king had uit de heidense tijd na de kerstening in
noordwest-Europa verzamelen. Zijn zoon en op
volger, Lodewijk de Vrome, dacht oprecht christelijk
te handelen door al deze gegevens te laten ver
nietigen.
Het Odal-symbool in spiraalvorm komt voor op meer
dan 90 der hekken op de boerenerven in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Vroeger heeft dat duidelijk
de betekenis gehad van bescherming van huis en
hof. Op de vraag waarom zo'n „versiering" op het
hek is gemaakt, komt heel vaak het antwoord dat
vader of grootvader zo'n hek had en dat, toen het te
oud was geworden, men toch net zo'n hek wilde
200