leidingen, zodat de vrouw gedwongen is te leren
haar leven lang, wil zij de ontwikkeling in de we
reld en die van haar kinderen, bij willen houden.
Zij staat nu met beide benen midden in de
maatschappij en volgt cursussen in maatschap
pijleer, waarin voorlichting over het bestuur van
een gemeenteraad, de taken van het provinciaal
bestuur, enz. Zij volgt lezingen over milieuhygiëne,
maatschappelijke politieke bewustwording en
draagt door haar ontwikkeling bij tot de eman
cipatie en integratie van de vrouw in deze „man
nenmaatschappij." Op de vraag bij de discussie
avonden: „Leeft u mee, ja of neen?" antwoordt
zij volmondig ja.
„Adam legde zich in 't paradijs te slapen,
Toen werd uit hem de vrouw geschapen.
O, arme Adam, arme schaap,
Je laatste rust was deze eerste slaap"
Ondanks het feit, dat uit een opinie-onderzoek in
1969 bleek, dat 82 pet van de Nederlandse
mannen tegen een beroep van de vrouw buitens
huis was, is haar ontwikkeling en haar behoefte
naar buiten te treden niet meer tegen te houden.
Alexandre Dumas beweerde nog, dat de vrouw
„alle vrouwelijkheid zou verliezen als zij een
voet in een kantoor zette"!! Als wij zo eens om
ons heen kijken, valt dat best mee, dachten wij
Er heerst nog steeds wantrouwen tegen vrouwen
arbeid, beweren recente krantenartikelen en dat
zal voorlopig wel blijven. Een eeuwenoude traditie,
economische veranderingen en aanpassingen zul
len overwonnen moeten worden om de toekom
stige vrouw met een goede opleiding gelijke kan
sen te geven, zelfs met een „part-time job." De
Bond van Plattelandsvrouwen schrijft haar eigen
opbloei toe aan een paar eenvoudige richtsnoeren:
1 Gezond verstand. Zo werd voor elk onder
werp van belang een commissie ingesteld, „want
studie zonder actie is nutteloos, actie zonder
studie noodlottig."
2 Zelfwerkzaamheid van de leden. Samen op
stap gaan voor een goed doel, werk verdelen,
kunstzinnige vormgeving, enzovoort.
3 Snelle wisseling van besturen en commissieleden.
Er moet zodoende wel meer aan kadervorming
gedaan worden, maar het bestuur en de afdelingen
krijgen getrainde vrouwen, die het spreken in het
openbaar gewoon vinden en hebben leren orga
niseren. Geen van de vele vrouwenorganisaties
in Nederland reist zoveel en staat zó in nauw
verband met haar internationale bond en organi
saties als de Wereldvoedselraad, en de Wereld
gezondheidsraad. Is het een wonder, dat zij één
van de weinige vrouwenverenigingen is, die nog
steeds groeit?
De plattelandsvrouw staat op de drempel van
een nieuwe wereld, misschien een „tweede
leven." Vele agrariërs zullen moeten omschake
len en het typeert de invloed van de vrouw in de
huidige maatschappij, dat de sociale economi
sche voorlichtsters, die de agrariërs moeten voor
lichten als zij hun bedrijven moeten beëindigen,
de zaak eerst benaderen vanuit het gezin. De
plattelandsvrouw heeft een groot aandeel in deze
beslissing en wij hopen dat zij dat doen kan met
hoofd en hart in nauwe samenwerking met haar
bond, zodat:
„Alles sal reg kom
As elk sijn deel bijdra" 4)
Wandkleed, vervaardigd door mevrouw C. Kooyman-Krijger te
Sint-Annaland.
n) Hella S. Haase: ,,Een kom water een test vuur".
2) Potgieter
3) Matthias Claudius
4) Paul Kruger
P. J. Bouman: ,Geschiedenis van den Zeeuwschen landbouw"
Hella S. Haasse: ,,Een kom water een test vuur"
G. A. de Kok: „Van nabij en verre"
W. G. Posthumus-Van der Goot en Anna de Waal: ,,Van
moeder op dochter" de plaats der vrouw in een ver
anderende wereld
Evelyne Sullerot: ,,Histoire et Sociologie du Travail Féminin"
en ,,Demain les Femmes"
87