mm i vi F. HART NÏBBRJG» 'Zvateïaodc- en f,aren. 'St.v.u: bsvT Vjieniinmeftcs 2v>n ea w<v> fmic Gt sjziJi ëzg Dórp&stm&tjfr' Achter dxssfi f *00, - <lk>, i m,- v TÉA; Ï30,- JACOB A VAN HHEMSKLRCK, Domburg; ui 's tiravenhage. 2A Cieraniants 13Ö, - BJoM »W BO)>ehfe,m hij i lo-mbus;.; 123 /Comer MXi 1 .anckcfep - 290 Oude vsssdjcr, Sithograpfeje, jsor in !ijsS 3f Zondsgrrjidisg, als vörea 30. 29, 35 JAN HEYS£, Middelburg. 33, A?uemu5>35'"h isessja ank kn>d 3C>, rm-sjt. (wgw&m Mr De V 32, SAome's dans 39, Jong sieisje met-kin J 39. 40. ■JCievik/tae 41. Siadbttis te Veere, ieekemxig P. MONDRIAAN, Amsterdam. 32, ZmAv.sdte ke.-iuoi-cn-"v.-.: 43- Zueftwsdv hui-jje ThJiiWmeri, ;:AT 2'hh: AbT' ■r m. ■m-Mï - 223, Bt~ - 74,- iOO, fm v|(j 91 sx,.. ij», i&ilëp een kunsttempel en over Toorop als de grootmeester der moderne Nederlandsche schildersschool. Vermeulen die het werk van de schilders in Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift besprak noemde vooral vier namen: Jan Toorop, Piet Mondriaan, mej. C. Toorop en Jan Heyse. ,,Deze schilders zou men kunnen zeggen te behooren tot de Cézanne-generatie bij wie, in een tijd, dat een voluit groote kunst, eene kunst van monumentaal ver band hoezeer begeerd in veler harten niet mo gelijk is, in een tijd, dat de wanden nog zwijgen moe ten, toch het behoef groeide om binnen de beperkende omranding der schilderij-lijst wet en regel te vinden voor een dekoratief evenwicht. Bij zulke schilders zijn drang en doel te composeren één met het zien en schilderen." Tentoonstelling Het zal de lezer duidelijk zijn dat de grote Mondriaan- tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum, die deze zomer werd gehouden, aanleiding werd voor de inhoud van deze rubriek. De directeur van het museum schrijft in de inleiding tot de uitvoerige catalogus, dat heden ten dage wel alle twijfel over de aanvaarding van Mondriaan als één van de grootste kunstenaars van deze eeuw is opgeheven. In de catalogus wordt over j de overgangsperiode 1909-1915 gesproken, de tijd dus dat Mondriaan jaarlijks, op een enkele uitzondering na, naar Walcheren kwam. Sprekend over de invloeden van Jan Sluyters en de pointillistische werken van Toorop, zegt de catalogus: ,,Pas in september 1908

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1966 | | pagina 23