18e eeuws kabinetje in de hal van het Stadhuis te Middelburg (foto mr Tina Kannegieter) gebruikt. Het gebouw herbergde geruime tijd het oorlogsmuseum. Dit jaar kwam dé restauratie klaar, waardoor de gemeente de beschikking kreeg over een unieke expositieruimte. Verbindingsschake! De tentoonstelling in de Vleeshal te Middelburg „is een soort van ontmoeting geworden van een bonte verzameling van getuigen in een bepaalde zaak, nl. de historische betekenis van Zeeland als verbindingsschakel in de Benelux en als Deltaland van een bijzondere bekoring." Aldus mr. C. A. van Swigchem in zijn inleiding op de catalogus van de tentoonstelling: Zeeland in de beeldende kunst der Lage Landen 1550-1950. Nu deze tentoonstelling achter de rug is, past een terugblik, maar tevens de wens, dat er nog vele tentoonstellingen van een dergelijk gehalte in de vleeshal zullen worden ge houden. Dr. P. K. van Daalen heeft met veel smaak en met verrassende vondsten een geheel geschapen waarin Zeeland als inspiratiebron voor kunste naars naar voren is gekomen. In dit verband willen we het kabinetje noemen met de dame in 18e eeuwse kleding, die naar het portret van de familie Steengracht kijkt, misschien zich verbazend over het air van deze Veerse burgemeester. Geest In de burgerzaal boven de vleeshal was de ruimte in kabinetten verdeeld. Er was een portrettengalerij van Zeeuwen met een mooi portret van een onbe kend geestelijke, gevonden bij het openen van een graf in de Abdij. Het portret, dat de rechtervleugel van een drieluik vormde, geeft aanleiding tot meditatie. De regel muziek boven het hoofd van de geestelijke en de Latijnse woorden opinionibus regitur mundus, de wereld wordt geregeerd door vermoedens, laat veel speelruimte aan onze fanta sie; in een ietwat sombere stemming kan men het woord opinionibus ook vertalen met geruchten of zelfs vooroordelen. Hoe verweven is Zeeland met Vlaanderen en Bra bant. Of het nu is door de kunstenaars, die hier kwamen werken of een soort geestelijke verwant schap, die moeilijk in woorden tot uitdrukking is te brengen. Het zijn, uit artistiek oogpunt, niet alle belangrijke schilderijen en portretten, maar we zouden de schilderijen, die iets van het meekrap- bedrijf lieten zien, niet gaarne op deze tentoon stelling hebben gemist. Goedaert geeft ons een indruk van het Walcherse landschap in de 17e eeuw. Het gezicht op het kasteel Westhoven is tot in de kleinste details helder en met fijne toets ge penseeld. Op een andere manier doet Kimmel het met zijn doek: op weg naar de markt. Hij was een van de weinige kunstenaars in de vorige eeuw, die aandacht had voor het boerenleven van zijn tijd. De inleiding van Van Swigchem zou ik een cultuur historisch essay willen noemen, dat ons de ver wantschap met het zuiden op allerlei gebied toont. Zijn inzichten verrassen door goede combinaties en beelden. Wij citeren het volgende: „Het lijkt soms, alsof in de 18e eeuw in Zeeland een zeker evenwicht is hervonden meer dan in de 17e eeuw tussen Hollandse en Belgische cultuur invloeden. De laatste zijn dan daarbij beslist niet te verwaarlozen. Wij mogen aannemen, dat de Antwerpse Academie, die voor vele Noord-Neder landers een trekpleister was, ook voor kunstmin- nenden in Zeeland als een magneet zal hebben ge werkt. Een bepaalde zuidelijke combinatie van zwier en statie lag de Zeeuwen ten dele zelf van zuidelijke origine trouwens meer dan het puur Hollandse en dat de bouw- en decoratie kunst in de trant van de Antwerpenaar J. P. van Baurscheit de Jonge er grote invloed had, kan men nog heden ten dage op verschillende plaatsen in het gewest constateren. De 18e eeuwse, soms ook 19e eeuwse lijstgevel, vaak lichtkleurig, met locale eigenaardigheden, maakt, meer dan welke archi tectuurperiode ook, thans nog goeddeels het eigen karakter uit van de Zeeuwse stadskernen." Het werkcomité voor de kunsttentoonstelling ver dient onze dank, in het bijzonder, het zij herhaald, dr. P- K. van Daalen, die een verantwoorde pre sentatie heeft tot stand gebracht. 220

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1965 | | pagina 8