li
ij
Tram SZB te Wolphaartsdijk, 1928
rF IÉ i
10 oktober 1928, eerste tram van de ABT over de brug naar Tholen
Tram RTM te Brouwershaven
in
was echter een comité gevormd, dat een lijn wilde
van Vlissingen station en langs de westelijke duin
streek en Westkapelle naar Domburg, de zoge
naamde „landbouwtram". Na jaren van redeneren
kwam men tot het besluit dat de tram als hoofdlijn
zou hebben MiddelburgKoudekerkeBiggekerke
ZoutelandeWestkapelle en Domburg, met als
zijtak de lijn KoudekerkeVlissingen. Zo werd in
1903 de „Stoomtram Walcheren" opgericht en op
14 april 1906 reed de eerste tram. Plannen van om
streeks 1910 om alsnog een noordelijke lijn aan te
leggen werden door de eerste wereldoorlog en de
opkomst van de bus aan de kant gezet. Na ge
leidelijke inkrimping van het personenvervoer werd
de tramdienst op 31 december 1937 gestaakt. Op
het station te Domburg dat onlangs werd af
gebroken en de goederenloods te Vlissingen na,
worden we door de remise te Koudekerke en de
karakteristieke stationsgebouwtjes bij de andere
dorpen langs de vroegere lijn nog aan de tram
herinnerd.
1913: De stoomtramweg HansweertV/afce"
Als bedrijf is deze maatschappij de kleinste ge
weest die in Zeeland voorkwam, zowel naar de
lengte van de lijn als naar de grootte van het
materieel gerekend. Het net had slechts een lengte
van 3,3 km en de spoorwijdte bedroeg 750 mm (de
spoorwijdte van de Nederlandse Spoorwegen be
draagt 1435 mm!).
Op 2 juni 1913 werd met de dienst een aanvang
gemaakt en het doel was passagiers, vracht en
goederen van de aanlegplaats van de veerboot te
Hansweert naar het spoorwegstation te Vlake te
vervoeren. Voor die tijd werd gebruik gemaakt van
een omnibus, doch de vervoerscapaciteit was van
dien aard dat werd overgegaan op railvervoer,
waarbij de voorkeur werd gegeven aan een, zij het
lichte, stoomtram. Tot 1920 bestond het personeel
uit vijf man en het materieel uit: één locomotief,
vier rijtuigen die ieder 20 zit- en 8 staanplaatsen
boden en drie wagens. Er werden, tot de op
heffing van de tramdienst op 8 oktober 1933
door sluiting van het station Vlake door de NS
zeven ritten per dag, vice versa, gereden.
1914: ZVTM Voorlopers1891IJzSM en 1902: SHW)
Omstreeks de eeuwwisseling waren de verbindin
gen in Oost-Zeeuwsch-Viaanderen en het Oostelijk
deel van West-Zeeuwsch-Vlaanderen slecht. Men
beschikte naast de spoorlijn TerneuzenHulst
grens en TerneuzenSas van Gentgrens slechts
over de op 1 juni 1891 geopende tramlijn Schoon
dijkeIJzendijkeVeldzichtgrens van de „IJzen-
dijksche Stoomtramweg Maatschappij", die een
verbinding schiep tussen de SBM lijn te Schoondijke
en de Belgische tram in de richting Eeklo te Veld
zicht, en over de op 15 december 1902 geopende
tramlijn HulstWalsoorden van de „Stoomtram
HulstWalsoorden" die te Hulst op de treinen en
te Walsoorden op de toenmalige „Provinciale
Stoombootdienst op Hansweert" aansloot.
Vandaar dat plannen werden ontworpen om te
komen tot de aanleg van een tramwegnet. Dit re
sulteerde in de oprichting in 1911 van de „Zeeuwsch
84