li ij Tram SZB te Wolphaartsdijk, 1928 rF IÉ i 10 oktober 1928, eerste tram van de ABT over de brug naar Tholen Tram RTM te Brouwershaven in was echter een comité gevormd, dat een lijn wilde van Vlissingen station en langs de westelijke duin streek en Westkapelle naar Domburg, de zoge naamde „landbouwtram". Na jaren van redeneren kwam men tot het besluit dat de tram als hoofdlijn zou hebben MiddelburgKoudekerkeBiggekerke ZoutelandeWestkapelle en Domburg, met als zijtak de lijn KoudekerkeVlissingen. Zo werd in 1903 de „Stoomtram Walcheren" opgericht en op 14 april 1906 reed de eerste tram. Plannen van om streeks 1910 om alsnog een noordelijke lijn aan te leggen werden door de eerste wereldoorlog en de opkomst van de bus aan de kant gezet. Na ge leidelijke inkrimping van het personenvervoer werd de tramdienst op 31 december 1937 gestaakt. Op het station te Domburg dat onlangs werd af gebroken en de goederenloods te Vlissingen na, worden we door de remise te Koudekerke en de karakteristieke stationsgebouwtjes bij de andere dorpen langs de vroegere lijn nog aan de tram herinnerd. 1913: De stoomtramweg HansweertV/afce" Als bedrijf is deze maatschappij de kleinste ge weest die in Zeeland voorkwam, zowel naar de lengte van de lijn als naar de grootte van het materieel gerekend. Het net had slechts een lengte van 3,3 km en de spoorwijdte bedroeg 750 mm (de spoorwijdte van de Nederlandse Spoorwegen be draagt 1435 mm!). Op 2 juni 1913 werd met de dienst een aanvang gemaakt en het doel was passagiers, vracht en goederen van de aanlegplaats van de veerboot te Hansweert naar het spoorwegstation te Vlake te vervoeren. Voor die tijd werd gebruik gemaakt van een omnibus, doch de vervoerscapaciteit was van dien aard dat werd overgegaan op railvervoer, waarbij de voorkeur werd gegeven aan een, zij het lichte, stoomtram. Tot 1920 bestond het personeel uit vijf man en het materieel uit: één locomotief, vier rijtuigen die ieder 20 zit- en 8 staanplaatsen boden en drie wagens. Er werden, tot de op heffing van de tramdienst op 8 oktober 1933 door sluiting van het station Vlake door de NS zeven ritten per dag, vice versa, gereden. 1914: ZVTM Voorlopers1891IJzSM en 1902: SHW) Omstreeks de eeuwwisseling waren de verbindin gen in Oost-Zeeuwsch-Viaanderen en het Oostelijk deel van West-Zeeuwsch-Vlaanderen slecht. Men beschikte naast de spoorlijn TerneuzenHulst grens en TerneuzenSas van Gentgrens slechts over de op 1 juni 1891 geopende tramlijn Schoon dijkeIJzendijkeVeldzichtgrens van de „IJzen- dijksche Stoomtramweg Maatschappij", die een verbinding schiep tussen de SBM lijn te Schoondijke en de Belgische tram in de richting Eeklo te Veld zicht, en over de op 15 december 1902 geopende tramlijn HulstWalsoorden van de „Stoomtram HulstWalsoorden" die te Hulst op de treinen en te Walsoorden op de toenmalige „Provinciale Stoombootdienst op Hansweert" aansloot. Vandaar dat plannen werden ontworpen om te komen tot de aanleg van een tramwegnet. Dit re sulteerde in de oprichting in 1911 van de „Zeeuwsch 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 8