AardenburgBrugge
Deze op 4 september 1904 geopende lijn liep van
Aardenburg via Middelburg naar Brugge. Ze werd
geëxploiteerd door de „Belgische Maatschappij tot
Uitbating der Buurtspoorwegen van het Noorden
van West-Vlaanderen" en was eigendom van de
Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen.
Vanaf 1920 tot 10 mei 1940 exploiteerde de NMVB
de lijn zelf, in de laatste periode met motortrams.
1900: De tram op Schouwen en Duiveland
Door het isolement waarin het eiland verkeerde
heeft men reeds omstreeks 1860 over de wenselijk
heid van een aansluiting op het spoorwegnet ge
sproken, maar het heeft nog jaren geduurd voor
de verbindingen werden verbeterd. Het is de winter
van 1890'91 geweest die de komst van de tram
heeft bespoedigd. Het onderlinge verkeer op het
eiland vond plaats via de vaarten en een omnibus-
dienst tussen Brouwershaven en Zierikzee. Met het
„vasteland" had men een enkele maal per week
verbinding door een bootdienst. Op het eiland
was een comité bezig met plannen voor een tram
weg en daar de RTM een aanvraag had ingediend
om een stoomtramweg tussen Rotterdam en Nu-
mansdorp te exploiteren werd de mogelijkheid ge
opend een goede verbinding met Rotterdam te
verkrijgen. Het plaatselijke comité droeg de con
cessie over aan de RTM en met de aanleg van de
lijn werd een aanvang gemaakt.
Mede door de bemoeienis van minister Ph. W. van
der Sieyden werd bewerkstelligd dat de haven
werken, o.a. te Zijpe, voor Rijksrekening werden
aangelegd. Op 27 april 1900 werd de lijn Steen
bergenAnna Jacoba en ZijpeBrouwershaven
(via NieuwerkerkZierikzeeNoordgouwe en Zon-
nemaire) feestelijk geopend. De RTM bood de ge
nodigden een feestmaal aan, terwijl een feest
comité de burgerij een concert en 's avonds vuur
werk aanbood. In 1915 werd de lijn nog met het
stuk BrouwershavenBurgh (via Looperscapelle
EikerzeeEllemeetRenesse en Haamstede) ver
lengd. Door de grote omweg van Zierikzee naar
Westen-Schouwen, ontstond een „directe" particu
liere busdienst. Toen de RTM hiervoor een con
cessie aanvroeg, werd deze vreemd genoeg afge
wezen.
Het goederenvervoer was in dit vervoersgebied
ook interessant, doch een nadere beschouwing zou
te ver in details moeten voeren. Na de ramp heeft
het er nog even op geleken dat het tramvervoer
zou worden hervat, doch de bus is er voor in de
plaats gekomen en slechts te Zijpe en Haamstede
worden we nog door wagons en rails aan de tram
herinnerd.
1906: De „Stoomtram Walcheren"
Door de slechte verbindingen van Middelburg met
westelijk en noordelijk Walcheren enerzijds en het
succes van de tram tussen Vlissingen en Middelburg
anderzijds meende men dat men bij de aanleg
van een tramweg gebaat zou zijn, en er werd te
Middelburg een comité gevormd. Dit comité wilde
een lijn via Serooskerke en Domburg naar West-
kapelle, de zogenaamde „badtram". Te Vlissingen
Stoomtram HansweertVlake (HV) te Hansweert Foto coll. Ir. S. Overbost
Tram ZVTM te Zwartenhoek
Cliché NVBS
Tram ZVTM te Axel-Drieschouwen
83