AardenburgBrugge Deze op 4 september 1904 geopende lijn liep van Aardenburg via Middelburg naar Brugge. Ze werd geëxploiteerd door de „Belgische Maatschappij tot Uitbating der Buurtspoorwegen van het Noorden van West-Vlaanderen" en was eigendom van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Vanaf 1920 tot 10 mei 1940 exploiteerde de NMVB de lijn zelf, in de laatste periode met motortrams. 1900: De tram op Schouwen en Duiveland Door het isolement waarin het eiland verkeerde heeft men reeds omstreeks 1860 over de wenselijk heid van een aansluiting op het spoorwegnet ge sproken, maar het heeft nog jaren geduurd voor de verbindingen werden verbeterd. Het is de winter van 1890'91 geweest die de komst van de tram heeft bespoedigd. Het onderlinge verkeer op het eiland vond plaats via de vaarten en een omnibus- dienst tussen Brouwershaven en Zierikzee. Met het „vasteland" had men een enkele maal per week verbinding door een bootdienst. Op het eiland was een comité bezig met plannen voor een tram weg en daar de RTM een aanvraag had ingediend om een stoomtramweg tussen Rotterdam en Nu- mansdorp te exploiteren werd de mogelijkheid ge opend een goede verbinding met Rotterdam te verkrijgen. Het plaatselijke comité droeg de con cessie over aan de RTM en met de aanleg van de lijn werd een aanvang gemaakt. Mede door de bemoeienis van minister Ph. W. van der Sieyden werd bewerkstelligd dat de haven werken, o.a. te Zijpe, voor Rijksrekening werden aangelegd. Op 27 april 1900 werd de lijn Steen bergenAnna Jacoba en ZijpeBrouwershaven (via NieuwerkerkZierikzeeNoordgouwe en Zon- nemaire) feestelijk geopend. De RTM bood de ge nodigden een feestmaal aan, terwijl een feest comité de burgerij een concert en 's avonds vuur werk aanbood. In 1915 werd de lijn nog met het stuk BrouwershavenBurgh (via Looperscapelle EikerzeeEllemeetRenesse en Haamstede) ver lengd. Door de grote omweg van Zierikzee naar Westen-Schouwen, ontstond een „directe" particu liere busdienst. Toen de RTM hiervoor een con cessie aanvroeg, werd deze vreemd genoeg afge wezen. Het goederenvervoer was in dit vervoersgebied ook interessant, doch een nadere beschouwing zou te ver in details moeten voeren. Na de ramp heeft het er nog even op geleken dat het tramvervoer zou worden hervat, doch de bus is er voor in de plaats gekomen en slechts te Zijpe en Haamstede worden we nog door wagons en rails aan de tram herinnerd. 1906: De „Stoomtram Walcheren" Door de slechte verbindingen van Middelburg met westelijk en noordelijk Walcheren enerzijds en het succes van de tram tussen Vlissingen en Middelburg anderzijds meende men dat men bij de aanleg van een tramweg gebaat zou zijn, en er werd te Middelburg een comité gevormd. Dit comité wilde een lijn via Serooskerke en Domburg naar West- kapelle, de zogenaamde „badtram". Te Vlissingen Stoomtram HansweertVlake (HV) te Hansweert Foto coll. Ir. S. Overbost Tram ZVTM te Zwartenhoek Cliché NVBS Tram ZVTM te Axel-Drieschouwen 83

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 7