het spitse floret. Welnu dan, ontdaan van zijn verfijningen gaat het weer laat ik de versleten uitdrukking maar gebruiken om de strijd tussen de geest en de stof. We kennen dat misverstand al lang. Vijfentwintig eeuwen ongeveer. Laat ik niet te ver terug gaan; de romantiek was er heel sterk in. De „worsteling met de materie", de „tri omf van de geest over de dode stof". Ge kent dat! Maar, en dat is het misverstand, het gaat helemaal niet om de triomf van het een of het ander. Het gaat juist om harmonie! Let wel, dat dit helemaal niet zeggen wil dat die harmonie geen strijd kost. Integendeel. Het betekent echter wel dat wij de vragen van de stof en van het nut zullen moeten incorporeren in onze vraag naar het geluk van de mens. Dat maakt de zaak oneindig veel gecompli ceerder, want dan is het niet voldoende om te verzuchten dat „realiter alles door elkaar heen loopt", maar te erkennen dat stof en geest als één onscheidbaar geheel, het wezen van de mens uitmaken. It's all in the game; ook de atoombom en de verkeersongelukken, de landbouwvergiften en de anti-biotica, de drinkwatervervuiling en de luchtverontreiniging. Daarin uit zich juist de nood aan harmonie het onbarmhartigst en onbarmhar tigheid is wellicht de meest sprekende karaktertrek van onze huidige cultuur. Juist daarom zullen wij niet mogen ophouden onze aandacht te geven aan deze vragen. Juist daarom ook zullen wij het werk van onze denkers en kunstenaars op de voet moe ten blijven volgen, want zij leiden, respectievelijk registreren het werk van de technici, de fysici en chemici, de biologen en de planologen, econo men en vul maar in, welk specialisme U wenst. Daarbij is de samenleving niet de optelsom van alle specialisten, maar een vergaarbak van leken, want er zijn altijd meer niet-artsen dan artsen, meer niet-economen dan economen. Nu is het ook zo, dat iedere niet-specialist toch ook weer specia list is en het gevaar loopt mea culpa van de bewustzijnsvernauwing om zijn eigen vak als het belangrijkste te zien. Daarom zullen we hun werk drommels goed in de gaten moeten houden. Dat geldt bijvoorbeeld voor het werk van de dich ters evengoed als voor het werk van de economen. De schuld van de ezel blijft bij de ezel. Laten we echter het pakzadel zorgvuldig optassen naar de aard van het beest, anders zou hij zijn nukken kunnen wijten aan zijn last. II Voor de goede lezer Enig berijmd hijs- en trekwerk Wat moet die brave Borst Verburg nog schragen? Die weet zijn weetje best, al is know-how nou net het schrikbeeld van Van Schagen! Weest, vrienden, eensgezind. De randstad dreigt te stikken in de smook, die zij met onze welvaart produceert. Als ge dus per se op enig hoger doel wilt mikken, gedenk de mens, die ondanks Uw krakeel crepeert! Bedenk, wie om de knikkers spelen wil, of slechts om 't spelen, de speler is en blijft dezelfde aarden pot, gedoemd om stof te zijn en daarin stof en geest te delen, de knikkers en het spel zijn schepsels van dezelfde God! Laat daarom af van al dat wederzijds verwijten! Gebruik de gaven van Uw hoofd en hart en hand niet om op het klein gelijk van Uw gelijk te pleiten, maar om de mens! Gebruik toch Uw verstand! 98

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 22