raut du Grand Roy Jésus" beschuldigd van het verkondigen van vreemde leringen aangaande het komende Rijk van Christus. Wolzogen was aangeklaagd wegens het verbreiden van meningen aangaande een rationalistische Schriftbeschouwing in ver band met het verschijnen van zijn boek „De scripturarum interprete"De klacht tegen De Labadie was overdreven, die tegen Wolzogen gerechtvaardigd. Gezegd moet echter worden, dat het optreden van De Labadie ook in deze synode-zitting verre van vlekkeloos genoemd kan wor den. Toch blijft dit een bijzaak, die niet tot hoofdzaak gepromoveerd mag worden. Het resultaat van de synode-zitting is ver bluffend. W olzo gen werd voor de „rechtbank" der synode vrijgesproken en De Labadie voor diezelfde rechtbank schuldig ver klaard en voorlopig geschorst. De Labadie verloor het duel met W olzo gen, omdat bij meerderheid van stemmen beslist werd over „de waarheid"! Dit besluit werd uit eindelijk bekrachtigd door de synode vergadering van Dordrecht in 1669. Uit het voorgaande blijkt wel duidelijk, dat de verhouding van De Labadie tot de synode en diverse classes zonder meer slecht genoemd kan worden. Ongetwijfeld heeft jalousie hier in ook een rol gespeeld. De Labadie is lang zamerhand door zijn (theologische) medestan ders in de steek gelaten, m.i. niet alleen om theologische oorzaken. Maar vooral het on tactische, onhandelbare en subjectivistische optreden van De Labadie heeft afgezien van het feit, dat de kerkelijke vergaderingen ook niet feilloos waren in de houding, die ze tegenover hem innamen aan een goed ver staan van elkander veel afbreuk gedaan. VANZELFSPREKEND was het optreden van De Labadie in Middelburg in we zen gelijk aan dat tegenover de kerke lijke vergaderingen. Hier stond De Labadie echter veel sterker, aangezien er nog altijd een grote kring van enthousiastelingen en ver eerders was, die De Labadie ondanks alles bleef navolgen en aanbidden. Niet ontkend kan worden, dat daarbij sprake was van dwe perij, waaraan anderen zich terecht ergerden, niet het minst de collega's van De Labadie. De verhouding onder de drie predikanten was toch al bijzonder koel, zo niet vijandig. Vooral de sterk persoonlijk gerichte predi king, waarin door De Labadie grote nadruk gelegd werd op de bekering van hart en leven, oefende een grote aantrekkingskracht uit op velen in en buiten Middelburg. Anderen keer den zich echter fel tegen hem, hetgeen o.a. tot uitdrukking werd gebracht in vlugschrif ten. Interessant zijn in dit verband enkele rijmpjes uit de „Lange Rygh-vyter", waarin verschillende personen van hun sympathie of antipathie jegens De Labadie blijk geven. Tegen De Labadie is bijvoorbeeld het vol gende Hoe komt dat Labadie bewoont zoo menigh Stadt? 't Geschiedt om dat hem elck terstont wort wars en zat; Wijl Haat en Gierigheyt, Bedrog en Hovaardy, Hem blijven over al, als trouwe Zusters by. Geest-dryvers, Lasteraars, geveynsde Farizeen Gout-zoeckers, Ziele-beuls, Twist-makers zonder re'en, Zeg, zalmen Labadie met Doorn' of Lauren kroonen, Dewijl ghy kunt in hem u rechte voorbeelt toonen? Vóór De Labadie zijn deze rijmpjes: Hoe schrijft een iders pen op Labadie dus fel, Als of elk Rymer quam uyt 't voorburg van de hel? Wiert gy van sulk een Geest als Labadie gedreven, Gy kreegt Godts Ryck op aardt, en namaals 'eeuwig leven. Wie Labadië haat dat ziet men heden blijcken, Maar mensch spuuw nu vry uit uw vuile lastergal. Doch weet, dat Christi Rijk op aart haast komen zal; Dan zult gy, lasterbek, gelyk een bok staan kycken. Het conflict met Wolzogen, waarin de sy node dus een uitspraak gedaan had, maar dat in feite nooit opgelost is, leidde tot ontzetting uit het ambt niet alleen van De Labadie, maar ook van het grootste deel van de kerkeraad van Middelburg. Dit besluit werd overigens door De Labadie genegeerd. Waarschijnlijk op zondag 13 april 1669 had een Avondmaals viering plaats, die niet zozeer stichtelijk als wel berucht genoemd kan worden. Op die dag zou op feestelijke wijze de ver- 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 13