voor mogelijk te houden. Zij bezat een diep religieus gevoel en was een vrome vrouw. Cats droeg zijn trouwring'aan haar op. Zelf schreef ze Eucleriauitkiezing van het beste deel), een apologie van het Laba- disme. De Labadie aanvaardde zijn reis naar Ne derland samen met zijn vrienden Yvon en Dulignon, bij wie zich in Heidelberg nog Menuret aansloot. Na een verblijf van tien dagen te Utrecht, reisde De Labadie eerst nog de grote steden van Nederland af, al vorens definitief naar Middelburg te gaan, waar hij juli 1666 aankwam. De toestand, waarin De Labadie de stad Middelburg aantrof was verre van roos kleurig. Kerkelijk gezien was de gemeente door onkunde en lauwheid in diep verval ge raakt, terwijl ook het zedelijk leven der pre dikanten tot een bedenkelijk peil was gedaald. Bovendien had de stad zeer geleden door oor log en pest. Vandaar dat met verlangen werd uitgezien naar de komst van De Labadie, wiens roem reeds wijd en zijd verbreid was. Iedereen wilde hem, „die eer een engel scheen te zijn dan een mens", zien en horen. DE eerste preken, gehouden te Middel burg, handelend over predikambt en gemeente-ideaal zijn in druk versche nen. De Labadie heeft bovendien veel ge schreven, ook in zijn Middelburgse periode. Uit deze geschriften blijkt duidelijk, welke idealen hem voor de geest zweefden. Met klem drong hij aan op een reformatie, die echter beginnen moest bij het pastoraat zelf. Daarom pleitte hij voor geschikte leraars en het in richten van seminaries. Wat het geschikt-zijn der leraars betreft, hiermee bedoelde hij niet zozeer een beantwoorden aan uiterlijke maat staven, als wel het bezitten van een heilige ijver voor Gods eer, voor het heil der zielen en voor de uitbreiding der gemeente. Tevens achtte hij het voor verbetering van de pre dikantenstand noodzakelijk, meer acht te geven op de rechte goddelijke roep hiertoe. Een goede zielzorg is onontbeerlijk en de tucht als heilzaam opvoedingsmiddel kan niet ge mist worden. De Labadie heeft er ook sterk de nadruk op gelegd, dat in plaats van het verkondigen van een valse vrede een algemene boeteprediking moet beginnen, waarvan zijn eerste Middelburgse preken dan ook een dui delijk getuigenis afleggen. Zelf hield hij bijbelbesprekingen in de kerk, terwijl hij aandrong op het houden van huise lijke godsdienstoefeningen, waarvoor hij spe ciaal schreef: „Manuel de Piété, Contenant quelques Devoirs et Actes Religieux et Cré- tiens vers Dieu pour usage familier de l'Eglise Francoise Walone de Middelbourg". Vooral uit dit „Manuel de Piété" blijkt, dat De Labadie behoorde tot de z.g. piëtis ten, die sterke nadruk legden op de per soonlijke geloofservaring en de reine levens wandel. Bovendien had De Labadie een sterk mystieke inslag, hoewel het m.i. on juist is, hem zonder meer als mysticist te doodverven. Dat De Labadie soms de grenzen van het mysticisme zeer nabij komt, valt niet te ontkennen, maar te veel wordt door sommigen waarschijnlijk reeds uit een vooringenomen standpunt aan De Labadie en anderen in dit opzicht onrecht aangedaan, temeer omdat er dik wijls sprake is van een verward door elkaar gebruiken van de begrippen „mystiek" en „mysticisme". De moeilijkheden zijn De Labadie tijdens zijn Middelburgse periode niet bespaard ge bleven. Hij is ze trouwens ook niet uit de weg gegaan. We zouden zelfs, geoordeeld naar de loop der gebeurtenissen en problemen, waarin De Labadie verwikkeld raakte, kunnen vaststellen, dat hij ze ten dele zelf heeft ge zocht. Deze moeilijkheden zijn echter niet be perkt gebleven tot de gemeente Middelburg, maar gelden evenzeer en wel met name zijn verhouding tot synode en classes. In de voor rede van een verslag van de Waalse synode vergadering te Dordrecht in maart 1669 staat vermeld, dat De Labadie „het geduld van zes synoden heeft afgemat" en drie classes heeft gedwarsboomd. Enkele van de belangrijkste op deze vergaderingen aan de orde zijnde problemen willen we hier noemen. 1. Allerlei conflicten deden zich reeds voor 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 11