op nog grotere schaal dan tot heden is ge schied. Aan opvoering van de woningbouw activiteiten en uitbreiding van industrie terreinen valt dan niet te ontkomen. De ge middelde groei van het inwonertal bedraagt thans na de laatste oorlog gemiddeld 1000 per drie jaar, min of meer bepaald door de jaarlijkse beperkte woningtoewijzing. Die woningnood is nog even acuut als na de oor log. Het thans bereikte inwonertal van 16.000 vergde echter niet alleen meer woningen, maar omdat het ook nauw samenhing met uitbrei ding van werkgelegenheid, leidde het ook tot de bouw van vele publieke- en bedrijfsgebou wen. De groei bracht echter verkeersmoeilijk heden met zich mee, zoals gebrek aan vol doende parkeerruimte op marktdagen, dat weer de stoot gaf tot oprichting van een bode centrum, een zich voorspoedig ontwikkelend instituut. Het is nu al uit zijn pas aangemeten jasje gegroeid. Ook de uitbreiding van het aantal woningen en scholen en industrieën ten zuiden van de spoorlijn veroorzaakt op de toegangswegen naar de binnenstad opont houd bij alle spoorwegovergangen, op zoveel verkeer niet meer berekend. Tunnelplannen zullen moeten worden voor bereid om het stadsverkeer vloeiend te doen verlopen en het droge industrieterrein gemak kelijk bereikbaar te maken. Het is echter vooral de vraag naar het natte thans moeilijk bereikbare industrieterrein, die Goes voor een belangrijke beslissing op korte termijn plaatst. En dan is een blik naar het verre en nabije verleden nodig om zeker te weten, dat Goes bij het water hoort, daaraan steeds zijn groei en bloei te danken heeft gehad en daarvoor zich eeuwenlang zware offers heeft getroost. Het is ook nu noodzakelijk zich aan te passen en het Goese kanaal en Sas op een breedte en diepte te brengen welke voor de moderne kust- en binnenvaart vereist zijn, dat wil zeggen voor 1350 tons binnenschepen. Dit nieuwe kanaal- en sluispand is echter alleen verantwoord, wanneer het huidige haven industriegebied van enkele tientallen hectaren wordt uitgebreid met honderd a honderdvijf tig hectaren in eerste aanleg. Dan zijn de kos ten van verbreding en verdieping verantwoord en ook die van de aanleg van de zo begeerde spoorlijn naar dit terrein waarvan het thans benodigde bedrag bij lange na niet gedekt kan worden door bijdragen van de gevestigde ge bruikers. De westelijke en oostelijke rondwegen als derde ontsluitende verkeerscomplement naast kanaal en spoorlijn voor het havenindustrie terrein vergen eveneens investeringen, die hun rechtvaardiging dan pas bij de uitbreiding vol ledig zullen hebben gevonden. Het is trouwens duidelijk, dat bij de op bloei van Zeeland Goes niet kan achterblijven en zelfs haars ondanks door haar gunstige geografische ligging mee zal moeten groeien, hetgeen alleen mogelijk is door uitbreiding van haar thans vrijwel volledig uitgegeven in dustrieterreinen. Zowel uit het oogpunt van recreatie als uit dat van handel, scheepvaart en industrie, daarbij gedachtig aan het ver leden en de blik tevens op de toekomst gericht, wil Goes het centrum zijn van Zeeland en vooral blijven: een stad aan het water. 58

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1964 | | pagina 22