op nog grotere schaal dan tot heden is ge
schied. Aan opvoering van de woningbouw
activiteiten en uitbreiding van industrie
terreinen valt dan niet te ontkomen. De ge
middelde groei van het inwonertal bedraagt
thans na de laatste oorlog gemiddeld 1000
per drie jaar, min of meer bepaald door de
jaarlijkse beperkte woningtoewijzing. Die
woningnood is nog even acuut als na de oor
log. Het thans bereikte inwonertal van 16.000
vergde echter niet alleen meer woningen, maar
omdat het ook nauw samenhing met uitbrei
ding van werkgelegenheid, leidde het ook tot
de bouw van vele publieke- en bedrijfsgebou
wen. De groei bracht echter verkeersmoeilijk
heden met zich mee, zoals gebrek aan vol
doende parkeerruimte op marktdagen, dat
weer de stoot gaf tot oprichting van een bode
centrum, een zich voorspoedig ontwikkelend
instituut. Het is nu al uit zijn pas aangemeten
jasje gegroeid. Ook de uitbreiding van het
aantal woningen en scholen en industrieën
ten zuiden van de spoorlijn veroorzaakt op
de toegangswegen naar de binnenstad opont
houd bij alle spoorwegovergangen, op zoveel
verkeer niet meer berekend.
Tunnelplannen zullen moeten worden voor
bereid om het stadsverkeer vloeiend te doen
verlopen en het droge industrieterrein gemak
kelijk bereikbaar te maken. Het is echter
vooral de vraag naar het natte thans moeilijk
bereikbare industrieterrein, die Goes voor een
belangrijke beslissing op korte termijn plaatst.
En dan is een blik naar het verre en nabije
verleden nodig om zeker te weten, dat Goes
bij het water hoort, daaraan steeds zijn groei
en bloei te danken heeft gehad en daarvoor
zich eeuwenlang zware offers heeft getroost.
Het is ook nu noodzakelijk zich aan te passen
en het Goese kanaal en Sas op een breedte en
diepte te brengen welke voor de moderne
kust- en binnenvaart vereist zijn, dat wil
zeggen voor 1350 tons binnenschepen. Dit
nieuwe kanaal- en sluispand is echter alleen
verantwoord, wanneer het huidige haven
industriegebied van enkele tientallen hectaren
wordt uitgebreid met honderd a honderdvijf
tig hectaren in eerste aanleg. Dan zijn de kos
ten van verbreding en verdieping verantwoord
en ook die van de aanleg van de zo begeerde
spoorlijn naar dit terrein waarvan het thans
benodigde bedrag bij lange na niet gedekt kan
worden door bijdragen van de gevestigde ge
bruikers.
De westelijke en oostelijke rondwegen als
derde ontsluitende verkeerscomplement naast
kanaal en spoorlijn voor het havenindustrie
terrein vergen eveneens investeringen, die hun
rechtvaardiging dan pas bij de uitbreiding vol
ledig zullen hebben gevonden.
Het is trouwens duidelijk, dat bij de op
bloei van Zeeland Goes niet kan achterblijven
en zelfs haars ondanks door haar gunstige
geografische ligging mee zal moeten groeien,
hetgeen alleen mogelijk is door uitbreiding van
haar thans vrijwel volledig uitgegeven in
dustrieterreinen. Zowel uit het oogpunt van
recreatie als uit dat van handel, scheepvaart
en industrie, daarbij gedachtig aan het ver
leden en de blik tevens op de toekomst gericht,
wil Goes het centrum zijn van Zeeland en
vooral blijven: een stad aan het water.
58