Al deze bedrijvigheden en instellingen kun
nen slechts hun bestaan ontlenen aan de
mogelijkheden, die Goes dankt aan haar lig
ging aan spoor, weg en water. Het is de oude
haven in de binnenstad, die symboliseert, dat
Goes de bron van alle bloei niet mag ver
geten. Voorheen zo dicht bij het water de
Schenge gelegen als in- en uitvalspoort voor
een drukke scheepvaart en handel, want Goes
lag op een eiland, kwam later door verzanding
en inpoldering de stad in het nauw. Het
brede vaarwater van de Oosterschelde als de
oude handelsweg naar Holland en Engeland,
naar Duitsland en de zuidelijke Nederlanden
werd steeds moeilijker bereikbaar, zodat een
smal kanaal en kleine sluis ruim anderhalve
eeuw geleden uitkomst moesten brengen, welke
thans helaas niet voldoende soulaas meer
kunnen bieden. Want het zijn de bouwnijver
heid en de industrie, die door groeiend Goes
verlokt, tot vestiging aan de boorden van de
nieuwe haven reeds nu weer uitzien naar een
groter terrein aan breder vaarwater. Waar
vindt men immers een beter en gelukkiger
combinatie van woon- en werkgebied zo dicht
bij randstad en zuiderburen, kort bij de natuur
en toch voorzien van alle gemakken van het
moderne leven, die een stad kan bieden.
Het zijn de nieuwe perspectieven van Zee
land als land van recreatie en industrie aan
diep vaarwater, van kleine en grote visserij
aan binnenmeren en kustwateren, waarop
Goes zo gaarne inhaakt. Het is de ongerept
groene en blauwe strook van polders en wate
ren tussen de IJ- en Rijnmond enerzijds en
de zuidelijke Scheldemond anderzijds, welke
Zeeland kansen biedt. De Oosterscheldebrug
en Grevelingendam brengen Zeeland dichter
bij dat groeiende westen des lands, waar zo
vele mensen snakken naar frisse lucht en
ruimte, naar verpozing en rust.
Het is de harmonie van wonen en werken
waar de moderne mens naar verlangt en die
Zeeland nog kan geven. Vestiging van in
dustrieën en recreatiebedrijven wordt toe
gejuicht, mits zij datgene, waar Zeeland nu
om wordt benijd, niet aan zal tasten. Geen
luchtverontreiniging en lawaaiproduktie, noch
waterbevuiling en gespreide bewoning. Het
gaat om herleving der mooie dorpen thans
hier en daar kwijnende, maar met de toekomst
voor zich, nu de rust- en vakantiezoekende
grote stadsbewoner de natuur weer opzoekt.
Het is het water, dat ontspanning geeft bij
zeilen en vissen. Niet de raceboten, die lawaai
en stank voortbrengen moeten wij onbeperkt
toelaten, maar de jachtjes en de vissersboten.
Het zijn de toeristisch verantwoorde kam
peerboerderijen en vakantiehuizen, pensions
en hotels, kampeerterreinen en jeugdherbergen
die de vakantie- en weekendbezoekers zullen
moeten opvangen, doch tegelijk zal men zich
als gastheer en gastvrouw moeten kunnen
schikken naar de wensen en verlangens van
veelsoortige gasten. Materiële en mentale aan
passing is op korte termijn nodig, wanneer de
poorten van Zeeland over enkele jaren nog
wijder worden opengezet. Reeds thans zal
Goes rekening dienen te houden met deze
ontwikkeling aan de waterkant, met de be
hoeften van duizenden ontspanning zoeken
den, die bij slecht weer vertier in de na
burige steden willen zoeken. De recreatie is
een vorm van consumptieve industrie, waar
arbeid, grond en gebouwen en vervoer een
even grote rol spelen als in de takken van
produktieve industrie. Voor industriële en
dienstverlenende bedrijven liggen hier grote
mogelijkheden.
HET is echter ook de uitbuiting van het
diepe vaarwater, dat het Sloeplan een
kans gaf en in de nabijheid van Goes
op nog geen 15 kilometer afstand vestiging
van grote industrieën mogelijk maakt. Een
beroep van de zich daar vestigende onder
nemers om woonruimte voor hun personeel
in een naburige stad met goede verkeersver
bindingen, winkelcentrum, scholen, kerken,
ziekenhuizen en instellingen van allerlei aard
en richting mag echter niet vergeefs zijn. Goes
zal ook daarmee rekening moeten houden.
Het beleid van de nieuwe minister van
Economische Zaken, dat nog meer op sprei
ding van industrieën zal zijn gericht en juist
daardoor bij uitstek in Zeeland tot zijn recht
zal komen, betekent een ontplooiing van Goes
57