De vaste verbinding over de Westerschelde onmisbaar en urgent No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Een kwartje zae-je, Vrouwe! kiek is, daer bleus ik van! Je gaet er noe mee mosse; je weet da da nie kan. Noe geef me dan en schellink; is da noe nog te vee? 'k Bin blie-e dd 'k er af bin en wens j'er zegen mêe. Zie zoo! Noe word ik jachtig; 't is laet al op den dag; ze zullen t'uus wel zaege: waer Mietje bluve mag? De maene op de kerke staet stille overlank, mêr onder eel den emel gaet toch de tied zen gank. En 'k diênke, dd men jongen wae bie zen zeiven zeit: ik gloove Mietje, dd je geen trek van binnen eit. Noe! goeien dag dan Vrouwe! ik aê geen tied noe meer; as 't God dan mag believe, toe op een and'ren keer! ADRIAAN STEKETEE (1846-1913) x) Men spreekt daar niet van zekeren of inzekeren. (A-S.) C. de Galan DE Westerschelde is een levensader voor Zeeland's economie. Maar tege lijk vormt deze brede zee-arm ook een ernstige barrière voor het verkeer te land. De noodzaak van een vaste verbinding tussen de Scheldeoevers is dan ook de laatste jaren herhaaldelijk naar voren gebracht. Tot nu toe ontbrak aan de beschouwingen echter meestal de bewijsvoering op grond van een cijferbasis. De noodzakelijke gegevens lig gen nu op tafel dank zij een door het E.T.I. voor Zeeland ingesteld onderzoek. De barrière waarvan hierboven sprake was, komt langs twee kanten tot uiting. In de eer ste plaats brengen de bestaande veerdiensten voor het gehele wegverkeer zeer hoge kosten met zich mee door vaar- en wachttijden, veer- tarieven en exploitatietekorten. In totaal zijn die kosten voor 1962 al op 18 min. te be rekenen, ze zullen in 1970 tot 45 a 50 min. en in 1980 tot 70 a 80 min. (per jaar) op lopen. En in de tweede plaats wordt de om vang van het verkeer geremd door het ont breken van een vaste verbinding. In 1970 zul len de veerdiensten (als ze daartoe in staat zijn!) ongeveer 2 min. auto's te vervoeren krijgen, dat is het dubbele van het verkeer van 1962; als er een vaste verbinding ligt zul len er echter in hetzelfde jaar 3)/? miljoen auto's over de Westerschelde rijden. De belangrijkste achtergrond van deze be rekeningen is de functie van de vaste verbin ding over de Westerschelde of in andere woor den de verkeersstromen die er gebruik van zullen maken. Deze stromen zijn ruwweg in een viertal te onderscheiden. De eerste categorie is het zakelijk verkeer naar en van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit ver- 179

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 19