De vaste verbinding over de Westerschelde
onmisbaar en urgent
No. 6
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Een kwartje zae-je, Vrouwe!
kiek is, daer bleus ik van!
Je gaet er noe mee mosse;
je weet da da nie kan.
Noe geef me dan en schellink;
is da noe nog te vee?
'k Bin blie-e dd 'k er af bin
en wens j'er zegen mêe.
Zie zoo! Noe word ik jachtig;
't is laet al op den dag;
ze zullen t'uus wel zaege:
waer Mietje bluve mag?
De maene op de kerke
staet stille overlank,
mêr onder eel den emel
gaet toch de tied zen gank.
En 'k diênke, dd men jongen
wae bie zen zeiven zeit:
ik gloove Mietje, dd je
geen trek van binnen eit.
Noe! goeien dag dan Vrouwe!
ik aê geen tied noe meer;
as 't God dan mag believe,
toe op een and'ren keer!
ADRIAAN STEKETEE
(1846-1913)
x) Men spreekt daar niet van zekeren of inzekeren.
(A-S.)
C. de Galan
DE Westerschelde is een levensader
voor Zeeland's economie. Maar tege
lijk vormt deze brede zee-arm ook
een ernstige barrière voor het verkeer te land.
De noodzaak van een vaste verbinding tussen
de Scheldeoevers is dan ook de laatste jaren
herhaaldelijk naar voren gebracht.
Tot nu toe ontbrak aan de beschouwingen
echter meestal de bewijsvoering op grond van
een cijferbasis. De noodzakelijke gegevens lig
gen nu op tafel dank zij een door het E.T.I.
voor Zeeland ingesteld onderzoek.
De barrière waarvan hierboven sprake was,
komt langs twee kanten tot uiting. In de eer
ste plaats brengen de bestaande veerdiensten
voor het gehele wegverkeer zeer hoge kosten
met zich mee door vaar- en wachttijden, veer-
tarieven en exploitatietekorten. In totaal zijn
die kosten voor 1962 al op 18 min. te be
rekenen, ze zullen in 1970 tot 45 a 50 min.
en in 1980 tot 70 a 80 min. (per jaar) op
lopen. En in de tweede plaats wordt de om
vang van het verkeer geremd door het ont
breken van een vaste verbinding. In 1970 zul
len de veerdiensten (als ze daartoe in staat
zijn!) ongeveer 2 min. auto's te vervoeren
krijgen, dat is het dubbele van het verkeer
van 1962; als er een vaste verbinding ligt zul
len er echter in hetzelfde jaar 3)/? miljoen
auto's over de Westerschelde rijden.
De belangrijkste achtergrond van deze be
rekeningen is de functie van de vaste verbin
ding over de Westerschelde of in andere woor
den de verkeersstromen die er gebruik van
zullen maken. Deze stromen zijn ruwweg in
een viertal te onderscheiden.
De eerste categorie is het zakelijk verkeer
naar en van Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit ver-
179