ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 van andere artistieke bladen als „Europa", het „Bouwkundig Blad", het „Pulchra-Schrift" en de jongere uitgaven „Basia" te Brugge en „Njet" te Knokke. Ook het essay heeft niveau bereikt met Herreman en Jonckheere als be kende representanten in het literaire genre. Het wijsgerige, kunst-, muzikale, godsdienstige en politieke essay worden veelzijdig beoefend. Een aantal Westvlamingen heeft werk uitge geven in het Frans. Het ontbreken van een eigen dagblad, universiteit of hogere kunst school blijkt alles bij elkaar deze provincie niet al te veel parten te hebben gespeeld. Overheidssteun OVER het kunstleven valt zeer veel te vertellen. In grote openbare en particu liere verzamelingen zijn de kunstwerken uit het verleden uitgestald. Grote tentoon stellingen vervullen een belangrijke rol. Sinds 1902 is Brugge te beschouwen als hoofdstad van de Vlaamse Primitieven. Het provinciaal bestuur steunt talrijke initiatieven op het ge bied van ontwikkeling, toneel, muziek, biblio theekwezen en geschiedkundig onderzoek, op een wijze die in Zeeland niet geheel onbekend is. Het toneel heeft een lange traditie, die mede steunt op het werk van eigen auteurs. Hieraan is het opwekken van het Vlaamse zelfbewust zijn niet vreemd, de droom van Roden- bach. De betekenis van goede toneelkritiek wordt duidelijk ingezien. De vooraanstaande amateurgezelschappen zoeken inspiratie voor de samenstelling van hun programma in dat van de nationale toneelgezelschappen. Ove rigens heeft Claus met zijn stukken in zijn pro vincie nog geen genade gevonden. De her geboorte van de Vlaamse muziek is mogelijk geworden door het eigen muziekonderwijs, van Antwerpen uit in 1867 ingewijd. West- Vlaanderen telt thans vier conservatoria, drie stedelijke muziekacademies en drie andere mu ziekscholen. Zij werken naar een eenheids programma, het staatsprogramma voor con servatoria. Er zijn 238 instrumentale vereni gingen en 87 zangverenigingen werkzaam. Vergeten wij ook de beiaardkunst niet. Kunstambachten en kunstnijverheid vormen een wezenlijk deel van de volkscultuur en bloeien opnieuw op: textiel, ceramiek, meu belkunst, smeed- en gietwerk, glazenierskunst en grafische kunsten. Deze toegepaste kunsten worden onderwezen aan inrichtingen voor kunstonderwijs, negen in getal. De regionale geschiedschrijving en de studie van de volks kunde worden systematisch bevorderd, be langrijk als zij zijn voor de volkscultuur en haar verhouding tot wijdere stromingen. Pioniersgeest OOK economisch streeft West-Vlaanderen naar versterking en de laatste jaren zijn er tekenen van succes. Denk echter niet dat door dit alles de eenheid van West-Vlaan- deren zeer versterkt is. „Men zoekt overigens vruchteloos naar enig spoor van een zogezegde Westvlaamse solidariteit, waardoor de ene Westvlaming de ander in het zadel zou helpen. België is hiervoor te klein en West-Vlaanderen te groot." Tussen solidariteit en gewestelijk cultuurniveau bestaat kennelijk geen oorzake lijk verband, evenmin als het geringe inwoner tal een verklaring geeft. Er zijn andere fac toren nodig, waaronder vooral de geestelijke inslag, een zich aanpassende traditie en baan brekers. Wij treffen hen aan in West-Vlaan- deren, in Friesland en in Limburg, maar in Zeeland veel minder. De geestelijke inslag is hier die van een atavistische terughoudend heid ten aanzien van de wereldgelijkvormig heid, de traditie draagt er een te zwaar accent van de verleden tijd en de baanbrekers zijn er vroegtijdig vertrokken of zij laten verstek gaan. Bijgevolg stuit de middelmaat er op te weinig kritiek, of zij trekt er zich niets van aan. Zo komt zij weinig verder. Limburgse ontevredenheid HET laatste verschijnsel is een euvel waar aan ook Limburg mank gaat. Het naar mijn smaak over het algemeen pittige en progressieve Limburgse maandblad „De Bronk", dat al bijna elf jaargangen achter de rug heeft, komt daartegen nogal eens in op- 116

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 20