ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 Drs. M. C. Verburg WEST-VLAANDEREN", tweemaandelijks periodiek, is het mooiste regionale tijdschrift dat ik ken. Het meest jaloers ben ik op zijn openheid naar de con temporaine geestesstromingen. Het overschrijdt de limiet van het lokale chauvinisme en de dito middelmaat ruimschoots, wil het eigen culturele leven confronteren met en scherpen aan een universeler norm. De bontheid van het eigen palet staat toe er kleuren van vreemde bodem mee te mengen. Hoe fletser de oogst van eigen teelt, hoe gevaarlijker het is haar met die van anderen te vergelijken. De redactie van het Zeeuws Tijdschrift heeft meerdere malen overwogen een zogenaamd cultureel nummer uit te geven. Zij meent echter dat dit niet het niveau zal halen van de pretentie die er uit zou spreken. HET laatste, zesde, nummer van de elfde jaargang van „West-Vlaanderen" illu streert wat ik met het bovenstaande bedoel. Het is gewijd aan het expressionisme, waarvoor de belangstelling weer levendig is. Het expressionisme is in Vlaanderen (en Duits land) van grotere betekenis geweest dan elders en dat mag dan een verklaring zijn voor het verschijnen van zulk een nummer, dat de grenzen van deze vrij kleine provincie met een miljoen inwoners zover overschrijdt. In de spiegel van dit universele gebeuren komen wij natuurlijk telkens in Vlaanderen en in West-Vlaanderen terecht. De Antwerpenaar Permeke, in wiens werken wij invloeden van de grondlegger Vincent van Gogh terugvinden, vestigt zich omstreeks 1930 in West-Vlaan deren, eerst te Oostende, later voorgoed in Jabbeke en legt de kiem voor het Westvlaamse expressionisme. Het heet dat bijna driekwart van de hedendaagse Westvlaamse schilders het spoor van het expressionisme volgt. Hun werk is terug te vinden in de elf jaargangen van „West-Vlaanderen". In literatuur, toneel en muziek in West-Vlaanderen is de invloed van het expressionisme ook merkbaar, al is hier van Europees niveau nauwelijks sprake. Maar het gaat mij hier niet om intrinsieke waarden, meer om de zin van de confrontatie, die in Zeeland, evenmin als voor de meeste andere cultuurexponenten, nauwelijks aanwezig is. André Demedts, hoofd van de Studio Kort- rijk en een van de oprichters van „West- Vlaanderen", beschrijft het tijdschrift als een uitgave, waarin steunend op de Westvlaamse gegevenheid belangstelling voor de artistieke verwezenlijkingen over de gehele wereld wordt betoondHet is opgericht uit talrijke besprekingen, welke in het Klein Seminarie te Roeselare werden gehouden en die eerst aanleiding hadden gegeven tot het oprichten van een Christelijk Vlaams Kunste- naarsverbond, onder voorzitterschap van de Bestendige Afgevaardigde (Gedeputeerde dus) Jozef Storme. West-Vlaanderen wil niet uit sluitend een letterkundig tijdschrift zijn; het neemt ook geen scherp omlijnd esthetisch standpunt in; het wil verzoeningsgezind een spiegel bieden van het gehele kunstleven, met het accent op het eigentijdse en Westvlaamse." In het laatste citaat haal ik dr. Albert Smeets aan in zijn verhandeling „De literaire 114

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1963 | | pagina 18