ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 1
naar Bergen op Zoom verwerkte in 1960 mini
maal 4000 auto's per dag en haalde maximaal
zeker 7000. Overigens voorspellen de Rijks
waterstaat en het E.T.I. na 1965 hetzelfde
procentuele ontwikkelingstempo.
De vaste verbindingen van en naar Noord-
Beveland leveren een voorproef van hetgeen
dit voormalige eiland als toekomstige verkeers-
rotonde te wachten staat. De industrialisatie
in de ontwikkelingskern Goes, in de Sloehaven
en Zeeuwsch-Vlaanderen en het toerisme zijn
de belangrijkste hefbomen voor het verkeer,
dat omgekeerd grote diensten zal bewijzen om
de ontwikkeling op zijn beurt te stimuleren.
Een aanvullende investering van 71 miljoen
voor de Oosterscheldebrug, die bovendien door
tolgelden van particulieren zal worden op
gebracht, is door zijn ontsluitingswaarde ge
ring. Het Deltaplan komt op 2,5 miljard.
Maatschappelijke ontsluiting
OMSTREEKS 1900 werden paarden en
hoornvee van Kortgene naar Wol-
phaartsdijk nog overgesleept of zwem
mende overgebracht. De veerboten waren open
roei- of zeilvaartuigen, waarin men aan weer
en wind was blootgesteld. In 1939 werden
dagelijks 30 auto's heen en 30 terug overgezet
en 190 mensen vice versa. Na de oorlog was
er pas sprake van een snelle ontsluiting, welke
na de aanleg van de dammen en vooral na het
gereed komen van de Oosterscheldebrug revo
lutionair zal zijn. Maar de Noordbevelander
is maatschappelijk gezien altijd zeer progres
sief geweest. Juist door de rampen van 1530
en 1532 is zijn grond vruchtbaar en goed ver
kaveld geworden. De agrarische bedrijfsvoe
ring staat aan de spits van de hele provincie.
Men behoeft zich over de ontsluiting geen
zorgen te maken, maar of Noord-Beveland
meer dan doortochtgebied zal worden is niet
te voorspellen. Ook dit is een micro-prognose
die als macrobeeld voor het gehele noordelijke
eilandengebied mag gelden. In ieder geval is er
meer economisch perspectief dan ooit. Wan
neer er grootse plannen zijn zoals voor Voorne
of bescheidener projecten zoals voor de ont
wikkelingskern Zierikzee of ook projecten
voor de recreatieve ontwikkeling, dan hebben
zij alle kans op succes. En dan zal de con
clusie zijn zoals achteraf bij de Zuiderzee
werken dat het grootste actief van de Delta
werken, klein of groot, het winnen van ruimte
is voor ons dichtbevolkte land.
Naschrift
Op de pagina's 21 en 22 treft de lezer een
passage aan over de treurige oestertragedïe.
Dit is niet het eerste treurspel. In de Veerse
dam is indertijd geen sluis gekomen voor de
garnalenvissers van Veere. Evenmin is er veel
terecht gekomen van de befaamde leuze
„werk met werk verrichten". Dan is er nog
het hiervoor beschreven slepende feuilleton
van de uitblijvende en herhaaldelijk „nog dit
zittingsjaar verwachte" bijdragewet. Het ac
cent in het verhaal had gemakkelijk wat bit
terder kunnen zijn, maar zo iets is niet ver
standig tegenover mensen die men zo vaak
nodig heeft. Hoe kleiner de kring hoe eerder
men om waarheid of onwaarheid de vriend
schap opzegt.