No. 4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Baudelaire verscheen in de Figaro in 1863
een serie artikelen; het boeiendste en beste, dat
ooit over Guys is geschreven. Tekenende
uiting van de levenshouding van Guys: hij
verleende toestemming tot publicatie, mits
Baudelaire zijn naam niet zou noemen. Aan
die voorwaarde heeft Baudelaire zich ge
houden en Guys alleen aangeduid met M. G.
Terecht gaf hij zijn beschouwingen de titel:
le Peintre de la Vie Moderne. Het oeuvre van
Guys uit deze periode is niets anders en wil
niets anders zijn dan weergave van het
moderne leven in al zijn verscheidenheid. Geen
wonder, dat men bij zijn tekeningen on
middellijk denkt aan gedichten uit les Fleurs
du Mal. Materieel werd Guys niet beter van
zijn werk. Zijn laatste jaren waren ronduit
gezegd armoedig. Hij wist zijn armoede echter
met grote waardigheid te dragen. Toch: hij
had een wens, die hij gedurende zijn gehele
leven gekoesterd had, maar waarvan de ver
vulling, naarmate de dood naderde, verder
terug week:i). Hij, die zoveel gereisd had,
nooit had hij Vlissingen gezien: ce Flessingue,
qui l'appelaitet il mourait, il allait
mourir sans avoir vu Flessingue". Vrienden,
van wie hij dit niet kon verwachten toen hij
hen dit verlangen kenbaar maakte, stelden
hem er toe in de gelegenheid. Het was hem
niet beschoren. Op een avond, kort voor hij
op reis zou gaan, hij had gegeten bij Nadar,
zijn laatste vriend in die jaren, werd hij, ter
wijl hij naar huis terugkeerde, temidden van
de carnavalvierende massa overreden. Met een
dubbele beenbreuk werd hij in het hospice
Dubois opgenomen. Hij was toen twee en
tachtig jaar oud. Wonderlijke vitaliteit! Of
schoon de artsen zijn einde voorspelden, bleef
hij nog zeven jaar in leven, zeven lange, een
zame jaren slechts door schaarse bezoeken van
enkele vrienden onderbroken. Hij stierf op
13 Maart 1892. Twee dagen later wijdde
Nadar in de Figaro een gevoelig herdenkings
artikel aan zijn oude vriend, dat hij aldus be
sloot: „Met een onuitsprekelijke droefheid
zoek ik, of er nog iemand is, slechts een
enkele, om zich hem te herinneren en, voor
de laatste keer, te gaan achter le Peintre de
la Vie Moderne!"
Aldus eindigde het leven van een Frans
artiest, die honderdvijftig jaar geleden toe
vallig te Vlissingen werd geboren, maar die
zich met deze stad blijkbaar toch nog op de
een of andere wijze verbonden heeft gevoeld.
Zijn werk, van Guysbevindt zich groten
deels in het Luxembourg en het Louvre, maar
vooral in het Musée Carnavalet te Parijs,
waar thans cok de verzamelingen van Baude
laire en Nadar aanwezig zijn.
3) Familie-archief van Doorn, zich bevindend in het
Rijksarchief in Zeeland; volgens mededeling van de
Heer M. P. de Bruin, adjunct-archivist, waarvoor ik
hem zeer erkentelijk ben.
2) Doopboek R.K. gemeente, Invent, no.. 6.
3) Ik volg hier en voor hetgeen later gezegd wordt
over deze wens van Guys, het herdenkingsartikel van
Nadar in de Figaro.
ABONNEMENTEN
De abonnementsprijs van h?t Zeeuws Tijdschrift bedraagt voor Nederland 7,50, voor België frcs 125,in
beide gevallen franco per post. Men abonneert zich voor een hele jaargang, bij vooruitbetaling te voldoen; op
zegging dient te geschieden vóór 1 Sept. De prijs van losse nummers bedraagt resp. 1,50 of frcs. B. 25,
Postrekening 110. 480610 ten name van het Zeeuws Tijdschrift, Middelburg.
BRIEVEN EN STUKKEN
voor de redactie en boeken ter bespreking zende men aan de redactie-secretaris: Drs M. C. Verburg, Kastanje
laan 11, Middelburg.
Ongevraagde bijdragen worden bij niet-plaatsing terug gezonden, mits retour-porto was ingesloten. Alle cor
respondentie, die de redactie niet betreft, richte men aan de administrateur P. J. van der Koorde, Veerse
Singel 178, Middelburg.
93