Historie Het Deense avontuur Door de synergie van die combinatie van bedrijven kan er efficiënt gewerkt worden. In plaats van elkaar te beconcurreren en vanuit verschillende bedrijven op Parijs te rijden, kan nu lading gecombineerd worden en kan er met één vrachtwagen gereden worden terwijl er vroeger misschien drie reden. Nu is de lading logischer verdeeld. Dat is een hele sport, die beoefend wordt door de Oosterbaan-planners in Breskens, IJmuiden, Yerseke en Barneveld. In Breskens werken 25 mensen op kantoor, waarvan een tiental planners. Dat is dan ook wel de maximum grootte van een kantoor, want volgens Oosterbaan werkt het niet als er honderd of meer mensen bij elkaar zitten: veel te groot en te complex. De vader en een oom van Jan Oosterbaan zijn de grondleggers van het huidige bedrijf. Ze zijn in 1958 in Oostburg met Transport Vooruit begonnen. Eerst waren ze actief in de aardappelhandel en het transport van aardappelen. In die handel kon het heel goed gaan, maar je kon er ook in ten onder gaan. Er zijn er maar een paar overge bleven. Meijer in Kruiningen en Huige (McCain) in Lewedorp. De rest is verdwenen. De vader van Jan Oosterbaan is een halve Fries; zijn grootvader uit Friesland was in de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd om aan de Zeeuws-Vlaamse grens met België gelegerd te worden, en hij is er blijven hangen. Friezen kunnen koppig zijn. Toen de vader van Jan met wat vistransporten wilde beginnen, moest hij daarvoor lid van een Coöperatie zijn. Maar Jans vader deed er niet aan mee. Hij deed het heel anders: zag ergens een vrieshuis en dacht: "Dat moet ik ook hebben". Hij zette een vrieshuis neer dat na twee weken al vol zat. Het bewijst nog steeds zijn dienst op het bedrijventerrein Deltahoek in Breskens, de plek waar nu de transportonderneming is gevestigd. Een ander voorbeeld dat Jan over de eigenzinnigheid van zijn vader geeft, is dat hij het in zijn hoofd haalde om met zijn auto naar Parijs te vertrekken met 200 kilo vis erin. Hij kwam de grens niet over omdat hij niet over de benodigde documenten beschikte. Maar toch is deze eigenzinnige man met zijn ideeën de grondlegger geworden van wat nu de Oosterbaan Groep is. Jan Oosterbaan (1951) is eind jaren zestig in de zaak gekomen. Hij raakte door zijn eerste werkcontacten in het vistransport bevriend met Maurice de Muer. In de wielersport was De Muer de Franse ploegleider die de BIC-ploeg met de latere Tour winnaar Jan Janssen onder zijn hoede had. Het klikte meteen, want Jan had eigenlijk sportjournalist willen worden om onder andere mooie verhalen te kunnen maken over de Tour de France. Maar ziekte van zijn vader gooide roet in het eten. Die zag in Jan zijn opvolger en adviseerde hem om na de HBS naar Frankrijk te gaan voor de taal en zakelijke contacten. Hij zag dat de toekomst in Europa lag. Dat was goed gezien. Aanvankelijk opereerde het bedrijf binnen Nederland: vistransporten vanuit Breskens, Den Helder, Urk en IJmuiden. Als we zien wat er nu van geworden is, dan zijn trans porten door heel Europa en zelfs van daarbuiten de scope van de Oosterbaan Groep geworden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2008 | | pagina 70