Historie
Het Deense avontuur
Door de synergie van die combinatie van bedrijven kan er efficiënt gewerkt worden.
In plaats van elkaar te beconcurreren en vanuit verschillende bedrijven op Parijs te
rijden, kan nu lading gecombineerd worden en kan er met één vrachtwagen gereden
worden terwijl er vroeger misschien drie reden. Nu is de lading logischer verdeeld.
Dat is een hele sport, die beoefend wordt door de Oosterbaan-planners in Breskens,
IJmuiden, Yerseke en Barneveld. In Breskens werken 25 mensen op kantoor, waarvan
een tiental planners. Dat is dan ook wel de maximum grootte van een kantoor, want
volgens Oosterbaan werkt het niet als er honderd of meer mensen bij elkaar zitten:
veel te groot en te complex.
De vader en een oom van Jan Oosterbaan zijn de grondleggers van het huidige
bedrijf. Ze zijn in 1958 in Oostburg met Transport Vooruit begonnen. Eerst waren ze
actief in de aardappelhandel en het transport van aardappelen. In die handel kon het
heel goed gaan, maar je kon er ook in ten onder gaan. Er zijn er maar een paar overge
bleven. Meijer in Kruiningen en Huige (McCain) in Lewedorp. De rest is verdwenen.
De vader van Jan Oosterbaan is een halve Fries; zijn grootvader uit Friesland was in
de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd om aan de Zeeuws-Vlaamse grens met België
gelegerd te worden, en hij is er blijven hangen. Friezen kunnen koppig zijn. Toen de
vader van Jan met wat vistransporten wilde beginnen, moest hij daarvoor lid van een
Coöperatie zijn. Maar Jans vader deed er niet aan mee. Hij deed het heel anders: zag
ergens een vrieshuis en dacht: "Dat moet ik ook hebben". Hij zette een vrieshuis neer
dat na twee weken al vol zat. Het bewijst nog steeds zijn dienst op het bedrijventerrein
Deltahoek in Breskens, de plek waar nu de transportonderneming is gevestigd. Een
ander voorbeeld dat Jan over de eigenzinnigheid van zijn vader geeft, is dat hij het in
zijn hoofd haalde om met zijn auto naar Parijs te vertrekken met 200 kilo vis erin. Hij
kwam de grens niet over omdat hij niet over de benodigde documenten beschikte.
Maar toch is deze eigenzinnige man met zijn ideeën de grondlegger geworden van
wat nu de Oosterbaan Groep is.
Jan Oosterbaan (1951) is eind jaren zestig in de zaak gekomen. Hij raakte door
zijn eerste werkcontacten in het vistransport bevriend met Maurice de Muer. In de
wielersport was De Muer de Franse ploegleider die de BIC-ploeg met de latere Tour
winnaar Jan Janssen onder zijn hoede had. Het klikte meteen, want Jan had eigenlijk
sportjournalist willen worden om onder andere mooie verhalen te kunnen maken over
de Tour de France. Maar ziekte van zijn vader gooide roet in het eten. Die zag in Jan
zijn opvolger en adviseerde hem om na de HBS naar Frankrijk te gaan voor de taal
en zakelijke contacten. Hij zag dat de toekomst in Europa lag. Dat was goed gezien.
Aanvankelijk opereerde het bedrijf binnen Nederland: vistransporten vanuit Breskens,
Den Helder, Urk en IJmuiden. Als we zien wat er nu van geworden is, dan zijn trans
porten door heel Europa en zelfs van daarbuiten de scope van de Oosterbaan Groep
geworden.