Loodsen over de UJesterschelde:
ZL
Een boeiende onderneming!
Loods: een stoer beroep
Stromingen bij hoog- en laaguuater
Ton Vaes
Wie staat er niet met verbazing te kijken naar de schepen die bij Vlissingen langs de
kust varen? Over de boulevard lopend of liggend op het strand zie je hoe er weer zo'n
gigant voorbijschuift. Het is geweldig om die schepen van zo dichtbij te kunnen be
kijken. Maar waarom komen ze zo vlak langs? En, is het moeilijk met zo'n groot schip
dicht langs de kust te varen? Ja, het is moeilijk en het heeft te maken met geulen en
stromingen. Onder het wateroppervlak is er in de Westerschelde en voor de Zeeuwse
kust een landschap van zandbanken en geulen. Het water stroomt soms snel en ver
ward.
Dat het niet makkelijk is blijkt al uit het leeswerk voordat we een dag mee gaan
met een loods. De Noordzee wordt door kapiteins van zeeschepen als een van de
moeilijkst bevaarbare zeeën genoemd. De Westerschelde staat samen met de Missis
sippi bekend als een van de meest lastige rivieren. Niet verwonderlijk dat het vak van
loods volgens de jeugd op de negende plaats van de lijst stoere beroepen staat. 'De
bemanning is vaak gewoon zelfs blij dat de loods aan boord komt, zegt Yoeri Schin
kel. Yoeri is de sympathieke loods met wie we een dag meegaan. Een rustige dag.
Goed zicht, weinig andere scheepvaart. Op de Ara Zeebrugge, een keurig verzorgd
containerschip met een Nederlandse bemanning aan boord. Alle aandacht kan nu op
het loodsen liggen. De Grote Van Dale meldt over een loods: 'iemand die schepen
langs ondiepten en gevaren leidt'. Eens kijken of die er zijn vandaag.
Vanuit de spiksplinternieuwe overslaghaven 'Deurganckdok' in Antwerpen
draait de Ara Zeebrugge de Westerschelde op. Met de stuurknuppel stuurt Yoeri het
schip met de hand. 'Ik moet het gedrag van het schip snel leren kennen want ieder
schip reageert weer anders.' Het schip moet van Antwerpen naar Zeebrugge en tij
dens deze vijf uur durende tocht blijkt inderdaad dat het reageren van een schip op
stromingen en ondiepten in de Westerschelde een vak apart is.
De Ara Zeebrugge geeft vol vooruit. Dat is nodig om het schip bestuurbaar te houden
in het nog flink stromende water. We hebben nog anderhalf uur stroom mee richting
de zee. Om het schip bestuurbaar te laten zijn geeft Yoeri ook gas vooruit. Al met al