Draagvlak subdidies zoiets beginnen. Want wanneer één of twee jaar later het geld op is, zakt de zaak in het putje. 'Een ander optie is dat je een durfkapitalist vindt, die zegt: "Doe mij maar een nieuwe hoogaars.Of om zelf mee te gaan varen of om te verkopen. Je moet dan wel een half miljoen euro op zak hebben, dus een beetje gek moet je wel zijn.' Zonder draagvlak lukt er vandaag de dag in Nederland niets meer. Wethouders of gedeputeerden die vanuit een heldere eigen visie moedig dingen tot stand brengen zijn volstrekt uit de mode. Nee, heden ten dage moeten eerst alle gezindten, genoot schappen en gelederen tot in de wijde omgeving hun zegen geven. Zo was er een aantal jaren geleden een plan voor een houtwerf voor authentieke schepen tegen het mooie stadje Veere aan. Een aantal enthousiaste Zeeuwen richtte er zelfs een speciale stichting voor op: Houtwerf Veere. De plek, vóór de oude vestingmuren van het stadje, was cultuurhistorisch niet verstandig gekozen. Monumentenorganisaties waren dan ook tegen. Maar ook burgers uit het stadje zelf, goed ingevoerd en goedgebekt als ze waren, kantten zich fel tegen het plan. Geen draagvlak heet dat. Hoe zit dat met de werf en het draagvlak in Arnemuiden? Lieven Kusse: 'De werf ligt hier in Arnemuiden goed bij de mensen. Het feit dat zeven van de negen bestuursleden van de werfstich- ting Erremujenaeren zijn, zegt veel. Maar we moeten dat wel onderhouden met open dagen enzovoort. De banden met het museum in het Gemeentehuis zijn heel hecht en dat is ook van levensbelang.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 252