gaan we met een flinke snelheid richting Vlissingen. De eerste bocht komt met een redelijke snelheid op ons af. En bochten zijn er genoeg. De rivier slingert direct na de Berendrecht- en Zandvlietsluizen naar rechts. Het lijkt wel alsof het schip de bocht niet gaat nemen. Pas laat wordt gestuurd, we moeten eerst nog voorbij de rode boei nr. 78. De overkant komt spannend dichtbij maar iedereen blijft er ontspannen bij zitten. Met een korte beweging aan de stuurknuppel zet het schip zich in een draaiende beweging. 'Bochten,' zegt Yoeri, 'hetbochten is de kunst.' Er blijkt een hele bochtthe orie aan vast te zitten, waarbij loodsen eerst gaan oefenen op een simulator of som mige bochten eigenlijk wel te halen zijn. De Ara Zeebrugge draait om boei 78 heen en het schip hangt daarbij wat over bakboord. Er gebeurt dus wel iets met het schip in een bocht. Dat blijkt even verder nog duidelijker als we het Nauw van Bath invaren. Loods Yoeri Schinkel In dit 'Nauw' kunnen twee schepen maar net tegelijk passeren. Daarbij is het Nauw een bocht van negentig graden. Scherp linksaf voor ons. Als ik kijk stuurt Yoeri met het roer naar rechts! De verkeerde kant op! 'Het schip wilde te snel naar links en ik corrigeer dat. Dit schip steekt achter het diepst en daarom wil het stromende water de kont van het schip hard de kant in duwen.' Yoeri bepaalt met het roer naar de ver keerde kant hoeveel en hoe snel de stroming de kont van het schip mag omzetten. Mooi om te zien hoe het schip in de bocht de kant blijft volgen en daardoor niet de volle breedte van dit smalle water nodig heeft. De Eucon Progress, het schip dat ons tegemoet vaart, eveneens een groot containerschip, kan nu keurig passeren. Yoeri: 'Met nog grotere schepen proberen we wel te vermijden dat die elkaar in het Nauw van Bath tegenkomen. Je kan niet zoveel meer als je daar nog moet uitwijken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 232