gaan we met een flinke snelheid richting Vlissingen. De eerste bocht komt met een
redelijke snelheid op ons af. En bochten zijn er genoeg. De rivier slingert direct na de
Berendrecht- en Zandvlietsluizen naar rechts. Het lijkt wel alsof het schip de bocht niet
gaat nemen. Pas laat wordt gestuurd, we moeten eerst nog voorbij de rode boei nr.
78. De overkant komt spannend dichtbij maar iedereen blijft er ontspannen bij zitten.
Met een korte beweging aan de stuurknuppel zet het schip zich in een draaiende
beweging. 'Bochten,' zegt Yoeri, 'hetbochten is de kunst.' Er blijkt een hele bochtthe
orie aan vast te zitten, waarbij loodsen eerst gaan oefenen op een simulator of som
mige bochten eigenlijk wel te halen zijn. De Ara Zeebrugge draait om boei 78 heen
en het schip hangt daarbij wat over bakboord. Er gebeurt dus wel iets met het schip
in een bocht. Dat blijkt even verder nog duidelijker als we het Nauw van Bath invaren.
Loods Yoeri Schinkel
In dit 'Nauw' kunnen twee schepen maar net tegelijk passeren. Daarbij is het Nauw
een bocht van negentig graden. Scherp linksaf voor ons. Als ik kijk stuurt Yoeri met
het roer naar rechts! De verkeerde kant op! 'Het schip wilde te snel naar links en ik
corrigeer dat. Dit schip steekt achter het diepst en daarom wil het stromende water
de kont van het schip hard de kant in duwen.' Yoeri bepaalt met het roer naar de ver
keerde kant hoeveel en hoe snel de stroming de kont van het schip mag omzetten.
Mooi om te zien hoe het schip in de bocht de kant blijft volgen en daardoor niet de
volle breedte van dit smalle water nodig heeft. De Eucon Progress, het schip dat ons
tegemoet vaart, eveneens een groot containerschip, kan nu keurig passeren. Yoeri:
'Met nog grotere schepen proberen we wel te vermijden dat die elkaar in het Nauw
van Bath tegenkomen. Je kan niet zoveel meer als je daar nog moet uitwijken.