Loodsen over de UJesterschelde: ZL Een boeiende onderneming! Loods: een stoer beroep Stromingen bij hoog- en laaguuater Ton Vaes Wie staat er niet met verbazing te kijken naar de schepen die bij Vlissingen langs de kust varen? Over de boulevard lopend of liggend op het strand zie je hoe er weer zo'n gigant voorbijschuift. Het is geweldig om die schepen van zo dichtbij te kunnen be kijken. Maar waarom komen ze zo vlak langs? En, is het moeilijk met zo'n groot schip dicht langs de kust te varen? Ja, het is moeilijk en het heeft te maken met geulen en stromingen. Onder het wateroppervlak is er in de Westerschelde en voor de Zeeuwse kust een landschap van zandbanken en geulen. Het water stroomt soms snel en ver ward. Dat het niet makkelijk is blijkt al uit het leeswerk voordat we een dag mee gaan met een loods. De Noordzee wordt door kapiteins van zeeschepen als een van de moeilijkst bevaarbare zeeën genoemd. De Westerschelde staat samen met de Missis sippi bekend als een van de meest lastige rivieren. Niet verwonderlijk dat het vak van loods volgens de jeugd op de negende plaats van de lijst stoere beroepen staat. 'De bemanning is vaak gewoon zelfs blij dat de loods aan boord komt, zegt Yoeri Schin kel. Yoeri is de sympathieke loods met wie we een dag meegaan. Een rustige dag. Goed zicht, weinig andere scheepvaart. Op de Ara Zeebrugge, een keurig verzorgd containerschip met een Nederlandse bemanning aan boord. Alle aandacht kan nu op het loodsen liggen. De Grote Van Dale meldt over een loods: 'iemand die schepen langs ondiepten en gevaren leidt'. Eens kijken of die er zijn vandaag. Vanuit de spiksplinternieuwe overslaghaven 'Deurganckdok' in Antwerpen draait de Ara Zeebrugge de Westerschelde op. Met de stuurknuppel stuurt Yoeri het schip met de hand. 'Ik moet het gedrag van het schip snel leren kennen want ieder schip reageert weer anders.' Het schip moet van Antwerpen naar Zeebrugge en tij dens deze vijf uur durende tocht blijkt inderdaad dat het reageren van een schip op stromingen en ondiepten in de Westerschelde een vak apart is. De Ara Zeebrugge geeft vol vooruit. Dat is nodig om het schip bestuurbaar te houden in het nog flink stromende water. We hebben nog anderhalf uur stroom mee richting de zee. Om het schip bestuurbaar te laten zijn geeft Yoeri ook gas vooruit. Al met al

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 231