Als je geen tijd investeert in je ontwikkeling, dan ga je zienderogen achteruit. Met stijve spieren ga je niet de 100 m. lopen. Ervaren atleten weten steeds beter hoe ze zich moeten voorbereiden, ervaren violisten weten steeds beter hoe ze zich kunnen blijven ontwikkelen. Het een kwestie van inventief zijn: wakker blijven, niet indutten in zelfgenoegzaamheid. Inventiviteit is eigenlijk het belangrijkste woord. Oprecht naar jezelf durven luisteren, daar gaat het om. Omdat je alleen op die manier ontdekt wat beter moet. Ik probeer dat heel eerlijk te doen en zoek dan naar manie ren om het technisch makkelijker te maken. Het gaat om huis-tuin-en-keuken-dingen: kan dat loopje helderder, kan het vibrato mooier of compacter. Het gaat om kleine stapjes, maar de lange lijn is eindeloos. Die houdt nooit op. Ook al ben je ver, het kan altijd beter. Het is een boeiend gegeven. Ik heb er eens over gesproken met schaker Jan Timman: hoe kan zo iemand zich nog ontwikkelen? Wat voor horizonten zijn er nog als je al zo verschrikkelijk goed schaakt? Hoe ver kun je gaan, en als je daar bent waar je wilt zijn, kun je dan nóg verder? Omdat ik daar zelf natuurlijk ook mee zit. Als ik mor gen beter viool speel dan vandaag, dan kan ik overmorgen nog beter spelen. Er zijn in de geschiedenis maar een paar violisten geweest die aan de verste verste horizonten stonden en ook die speelden niet perfect. Perfectie is dus fascine rend maar werpt ook schaduwen. Soms denk ik: waarvoor zou ik al die moeite doen? Het is een eeu wige zoektocht, viool spelen. Le venslang koorddansen boven een weg zonder einde. Dit artikel is gebaseerd op gesprekken van Rebecca van Wittene met Joan Berkhemer in de periode april-juni 2007; fragmenten eruit zijn uitgezonden in de serie 'De Maestro en de Zee' op Omroep Zeeland Televisie. De programma's zijn on-demand te bekijken via www.omroepzeeland.nl/demaestroendezee.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 180