De lange lijn is eindeloos Ze zoeken het in oppervlakkige effecten, overacting, een sterk overdreven timing, heel veel of helemaal geen vibrato. Effectbejag. Om te camoufleren dat ze eigenlijk niks te vertellen hebben. Ik hou mijn hart vast voor al die violistes, die met enorme tieten in een sexy jurk met hun kont staan te draaien op het podium. Is er over twintig jaar nog belangstelling voor ze? Er is een waarheid in muziek. Die heb ik zeker niet in pacht, maar er is wel een waarheid. Echte grootheden als Heifetz en Horowitz zijn onmiddellijk te herkennen. Dat waren namelijk persoonlijkheden. En die speelden met een enorme bescheiden heid, integriteit, en met heel veel liefde en respect voor de muziek. Het gaat uitein delijk maar om één ding: of je een innerlijke ethiek hebt. Je moet bij jezelf te rade gaan wat je met die muziek wilt doen en hoe je de muziek het beste kunt dienen. Klaviertrio Amsterdam. Joan Berkhemer, viool - Klara Würtz, piano - Nadia David, cello. Onlangs heb ik in Amerika mijn eigen pianotrio gespeeld en na afloop van ieder concert kwamen er mensen naar me toe die waren geraakt. Het is mooi om te ontroe ren. Het ligt wel een beetje voor de hand, want het gaat over de dood van mijn vader, over het vervliegen van de jeugd en het feit dat kinderjaren nooit meer terugkeren. Die lading komt over op mensen. Het is fijn om te merken dat muziek iets doet. Het is wel voorgekomen dat ik vond dat ik heel slecht speelde en toch goede reacties kreeg. Als mensen ervan genoten hebben dan is de missie geslaagd. Dan ben ik, hoe dan ook, blij. Als musicus kijk je anders. Een eerlijke reflectie heb je altijd, na ieder concert: wat ging goed, wat ging niet goed, wat ging precies zoals ik had gehoopt en waar moet ik voor oppassen bij een volgend concert? Je kent je eigen beperkingen en je weet dat het altijd beter kan. Je probeert altijd na te gaan hóe het beter kan en waarom.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 179