Vrij musiceren Als je grote violisten van nu vraagt naar de belangrijkste violisten uit de geschiedenis, dan zullen ze zonder twijfel uitsluitend namen noemen van mensen die al lang dood zijn. Als je dit in de jaren 40/50 vroeg, dan waren er handenvol van dat soort violisten. Er is een gigantische terugval in mijn vak en het wordt met de dag erger. Naarmate de technologie oprukt, de globalisering toeneemt en MTV norm lijkt te zijn geworden van goede smaak, verandert het musiceren ook echt. Een regelrechte kaalslag, want het komt de individualiteit niet ten goede. Je kunt het vergelijken met voetballers als Lenstra, Pelé, Cruijff. Of met politici als Churchill, Roosevelt, Gandhi: van die spirituele leiders en monumenten van mensen. Die zie je ook niet meer. Het heeft een aantal oorzaken. In de eerste plaats waren er vroeger allerlei vioolscholen: de Hongaarse school, de Russische school, de Belgisch-Franse school, de Duitse vioolschool, de Zuid- Franse en Italiaanse school. En die kon je allemaal herkennen. Je hoorde meteen: die komt daar of daar vandaan. Vroeger had je natuurlijk ook veel minder tot je beschik king. Als je een vioolconcert van Beethoven moest instuderen, dan had je daarvan heel misschien één grammofoonplaat. Alles ging veel trager: je kocht de partituur, de leraar zei hoe het moest en je ging vervolgens aan de slag. Als de huidige studenten een vioolconcert moeten spelen, gaan ze eerst naar een cd-winkel of ze gaan down loaden. Dan kiezen ze uit twintig uitvoeringen de mooiste en nieuwste opname van jonge, moderne violisten die dat zelf ook allemaal hebben gedaan. Ze spelen elkaar eenvoudigweg na. Al die vioolscholen zijn verdwenen, want de wereld is klein geworden. Als je in China opgroeit en je bent goed, dan ga je naar de Juilliard School of Music in New York. Er bestaat nog maar één standaard, die wereldwijd een zelfde manier van spelen oplevert, 't Is net als met vliegtuigvoedsel: KLM smaakt ongeveer hetzelfde als British Airways. Er is nauwelijks verschil en meer van hetzelfde. Een ander groot probleem is de opkomst van de cd en eerder, zij het in mindere mate, de grammofoonplaat. Als je die oude violisten hoort, dan merk je dat ze veel vrijer speelden en veel meer risico na men. De muzikale intentie was veel belangrijker dan de technische perfectie. Tien mi nuten op een cd bestaat uit tachtig, achter elkaar geplakte, best gelukte momenten. Dus een cd is ontzettend vals en gemeen en vies en nep. Een digitale lappendeken die niets met vrij musiceren te maken heeft. En als een artiest die cd op de markt brengt en hij geeft een concert de volgende avond, dan moet dat toch een beetje klinken als op die cd. Dus hij kiest voor veiligheid en hij gaat manieren zoeken om geen enkel risico te hoeven nemen. Er is niet voor niets zo'n grote vraag naar herpersingen van authentieke opnamen van al die legendarische violisten. Dat zegt genoeg - dat zegt eigenlijk alles. Ik ben opgegroeid met Itzhak Perlman, Pinchas Zukerman, Shlomo Mintz, Kyung-Wha Chung, en dat soort violisten. Als je die in het Vioolconcert van Saint-Saëns hoort, dan weet je weet niet meer wie-wie is. Het lijkt allemaal op elkaar maar ze hebben in ieder geval nog een edele muzikale inborst, een vioolesthetische norm. Wat momenteel ge beurt is honderd keer erger. Veel huidige jonge musici willen zich doelbewust onder scheiden van de buurman en denken dat te bereiken door gewild individueel te doen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 178