Eerst de muziek dan de techniek socialisten. Hij kwam uit een groot gezin dat leefde in een te krappe woning in de Jodenbuurt. Het leven van alledag bestond uit armoede, ziekte en eeuwig geldgebrek. Een benauwd en kansloos bestaan. Hij schoof de Tora aan de kant om te streven naar een hoger ideaal: wereldvrede en een rechtvaardiger verdeling. Een heel moderne manier van denken eigenlijk. Later bleek het ook in ander opzicht een cruciale beslis sing te zijn geweest. Want terwijl mijn moeders gezin de oorlog op die manier over leefde, zijn de familieleden die nog wel met keppeltjes liepen allemaal weggehaald en vermoord. Alles was te pijnlijk. Foto's of filmbeelden uit Israël: daar kon mijn moeder niet naar kijken. Foto's uit de Tweede Wereldoorlog: kon ze niet aanzien. Naar muziek kon ze niet luisteren want dat deed haar te veel pijn. Het herinnerde haar te zeer aan al haar omgebrachte familieleden. Ik ben met een joodse vrouw getrouwd en we hebben onze zoon bar mitswa laten doen in Israël. Daar wilde zij niets van weten. Ze wilde ook niet komen en er ook niets over horen. Heel raar en scheef en uiterst ongezond. Het was gewoon taboe. En dan die gigantische angst voor de voordeurbel: was het de deurwaarder, de bakker of de Gestapo? Ze had een immens schuldgevoel omdat zij nog leefde; omdat haar kinderen leefden. Als dan ook nog je bestaansrecht afhangt van het feit of je wel of niet presteert - met je viool of je piano of met wat dan ook - dan wordt het allemaal wel heel erg ingewikkeld. Met kunst- en vliegwerk heb ik mezelf op de been gehouden. Ik moest leren om gelukkig te durven zijn, omdat ik in de schaduw leefde van er niet mogen zijn. Rami Shevelov, mijn vioolleraar in Tel Aviv, is zonder twijfel degene die mij iets heeft meegegeven waar ik een leven lang mee vooruit kan. Aanvankelijk zou ik naar New York gaan. Ik had een bandje opgestuurd naar Dorothy Delay van de Juilliard School of Music, en dat vond ze erg goed waardoor ik bij uitzondering halverwege het seizoen bij haar was aangenomen. Alles was al in kannen en kruiken toen ik op de valreep besloot om naar Israël te gaan. Ik was er nog nooit geweest, maar ik hoorde dat er een geweldige pedagoog zat. Het was de spijker op z'n kop, al was het maar omdat hij anders was dan de anderen. Shevelov heeft me dingen geleerd waar ik da gelijks plezier van heb. Zijn uitgangspunt was: eerst de muziek en dan de techniek. Je hoort het altijd andersom: je moet altijd eerst keurig je etudes doen en je toonladders, dan pas ben je toe aan een Brahmssonate. Hij zei: bestudeer de Brahmssonate, zoek naar wat je wilt, als je gevonden hebt hoe je het wilt - van binnen - dan probeer je het met je lijf, met je fysiek te realiseren. Zoek net zo lang tot je het gevonden hebt en dat is dan techniek. Hij draaide de zaken dus om en dat was gunstig voor mensen met talent. Als je geen talent had dan was het lastig, maar hoe beter je was hoe meer baat je daarbij had. Hij gaf ook uitgebreid kamermuzieklessen, leerde je alles over het belang van de middenstemmen, het belang van rubato, de manier van uiting in vroe ger jaren. Hij liet je luisteren naar Casals, Thibaud, Heifetz, naar dirigenten als Men gelberg, Furtwangler, Toscanini, Bruno Walter. Ook om aan te geven dat er toen beter werd gespeeld. Gevoelsmatig wist ik dat al, maar hij liet je ook ontdekken waarom.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 177