perfect ontwikkeld smaakmetronoom. Je kunt in een compositie door het bestuderen van details aflezen wat voor tempo-aanduiding er zou kunnen zijn en dat vergelijken met andere composities van tijdgenoten. Maar ik weet zoiets intuïtief meteen. Er zijn dirigenten met een fantastische balans tussen intellect en gevoelsleven. Leonard Bern stein is daar het beste voorbeeld van. Dat was een enorm emotionele man, hij com municeerde als geen ander én hij was ongelooflijk erudiet. Grote dirigenten hebben dat eigenlijk allemaal: Herbert von Karajan, Carlos Kleiber, Otto Klemperer, Bruno Wal ter. Bernstein was pianist, Von Karajan was pianist, Walter was pianist. Giulini weer niet - die was violist - en is ook weer zo'n typisch voorbeeld van iemand die de muziek via de emotie benadert en niet via het intellect. De meeste violisten doen dat. Het Zeeuws Orkest. Mijn eigen visie is sterk en wordt zelden beïnvloed door andere uitvoeringen. Ik leer daar wel van, maar ik heb ook een tamelijk standvastig beeld van hoe ik iets wil heb ben. Ik pretendeer snel te begrijpen waar de muziek over gaat. Dat beeld vloeit voort uit mijn muzikale fantasie. Ik denk ook vaak in beelden en een belangrijk aspect van dirigeren is om die beelden te delen met de orkestleden. Een repetitie is weliswaar boekhouden - de trombone moet zachter, de hobo moet sterker en de fluit moet korter - maar het is essentieel om dat soort boekhoudkundige opmerkingen te be naderen via de zintuigen. Want het moet ook artistiek blijven. Musiceren is commu niceren. Het is geweldig als het lukt om het juiste gevoel over te brengen. Het orkest inspireren, dat vind ik misschien wel het allerbelangrijkste.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 173