Violino violon violin De viool is mijn ziel Eigenlijk is het een idioot instrument. Je kunt nergens zo lelijk op spelen - écht lelijk. Kijk maar eens naar een kind dat voor het eerst viool speelt: dat krast en dat knerpt, lelijker kan niet. Tegelijkertijd ken ik geen instrument waar je zo mooi op kunt spelen. De viool klinkt bij begrafenissen maar hoort ook bij cowboys, bluegrass en Ierse kroe gen. Is niet voor niets het instrument van de duivel. Mephisto had er een - je kunt er vogeltjes mee imiteren, of ambulances. En is evengoed onlosmakelijk verbonden met het heiligste moment uit de hele muziekgeschiedenis: Erbarme dich uit de Matthaus Passion van Bach. De viool heeft vele gezichten. Er staat zo'n enorme druk op die kam, op die vier snaren. Dodelijk zijn ze, zo scherp. Fascinerend, al die tegenstel lingen. Terwijl de rondingen heel vrouwelijk zijn en zacht, kan James Bond met één snaar iemand vermoorden. Er zijn veel dirigenten die hun instrument aan de wilgen hangen. Dat zal ik nooit doen: ik kan helemaal niet zonder. De viool is mijn ziel. Misschien heb ik voor een bui tenstaander een zelfverzeker de manier van doen, maar ik zie in mijn oogopslag en aan de manier waarop ik werk en Joan Berkhemer, 1965. beweeg, vooral iemand die zoekt. In wezen moet je dat als musicus altijd doen. Ik zeg altijd: als je stil staat ga je achteruit. Dus ik ben altijd aan het zoeken hoe het beter kan. Naar de verdieping van de muzikale beleving, van de techniek. Mijn ontdekkingstocht als violist gaat hand in hand met mijn zoektocht als mens. Als ik in mijn persoonlijke leven met bepaalde problemen zit, dan wijst de viool mij de weg. Dat klinkt raar en zweverig, maar dat is het niet. Het is bijzonder om mezelf, mijn fysiek, mijn geest en mijn muzikale ziel te spiegelen aan de viool. Heel rijk is dat.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 167