Documenten van de tijd IBaarsdorp was de hoed een statussymbool van keurige heren. In de jaren zestig toen de burger hem afzette gingen veel kunstenaars hem dragen. Pogingen om ingrediënten uit het werk te verklaren stranden direct in een veelvoud van mogelijkheden. Bij het doorlopen van de werken tot op heden is opvallend hoe sterk de ver schillende tijdsbeelden zich opdringen. Hoe autonoom zij bezig zijn en hoe lastig zij onder een noemer te brengen zijn, duidelijk blijft bij ieder werk in welke periode het is ontstaan. De eerste werken van Paul eind jaren zestig zijn een manifest tegen het burgerlijke ethos. Met zijn rozen bijna een letterlijke verwijzing naar alles waar de flower power voor stond. Het ambivalente tussen de burger en de kunstenaar komt naar voren in de bruidsreportage van Paul en Frangoise. Het werk verandert mee; van de jaren zestig met een sterke gemeenschappelijke maatschappelijke omwenteling naar de meer op het individuele leven gerichte zoek tocht in de jaren zeventig. De gebruikte technieken sluiten sterk aan bij de grafische vormgeving van de jaren zeventig met de grove korrel van de afdrukken en de wijze van inkleuren van de zwart-wit afdrukken. In de jaren tachtig zijn het de montage technieken die zich met grote snelheid ontwikkelen en die uiteindelijk leiden tot de huidige geavanceerde beeldbewerkings- en montagetechnieken. Met de komst ervan worden nieuwe mogelijkheden onderzocht en ingezet. De stroomversnelling waarmee de digitale ontwikkeling is gegaan is af te lezen in hun gezamenlijk werk. De beelden worden steeds complexer en voller. Op dit moment is de piek uit deze snel op elkaar volgende vernieuwingen. De aan passingen en verbeteringen die nu gedaan worden zijn niet meer zo ingrijpend in de denk- en benaderwijze van de fotografie en de film als vijftien tot twintig jaar ge leden. Het vervreemdende effect in de kunstwerken van Paul en Menno de Nooijer ligt thans niet meer in de complexe vervlechting van de veelheid van lagen. De meest recente projecten zijn serener in de opbouw van het beeld en de complexiteit van de gelaagdheid is subtieler, maar niet minder vervreemdend. In 2006 hebben Paul en Menno de Nooijer met hun gezinnen Middelburg ver laten en ingeruild voor een prachtige oude hoeve in Baarsdorp. De ruimte die zij hier hebben geeft hen de gelegenheid om hun ideeën over de geënsceneerde ruimte te vertalen in de immense tuin. In de film Zoete Paradijs speelt hun nieuwe woonom geving een belangrijke rol. In de komende projecten zal daar meer van te zien zijn. De intuïtie en het toeval blijven belangrijk bij de totstandkoming van hun projecten. In hun overtuiging moet er meer zijn dan enkel de planning. Dit is iets dat je je haast niet kunt voorstellen als je ziet met hoeveel precisie ieder project van het begin tot het eind wordt uitgewerkt. Toch wordt gedurende het scheppingsproces het ma teriaal en het uiteindelijke doel voortdurend bijgesteld. Het spanningsveld tussen ratio en intuïtie blijft zichtbaar in het uiteindelijke resultaat. Steeds weer zetten Paul en Menno de Nooijer je op het verkeerde been en blijft er ruimte voor een nieuwe wending.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 159