fïlenno Menno de Nooijer (1967) heeft de wijze van fotograferen en filmen van zijn vader met de paplepel ingegoten gekregen. Met grote regelmaat staan hij en zijn moeder Frangoise model in de ensceneringen van Paul. Menno's ambitie gaat in eerste instantie niet uit naar een creatieve loopbaan. De agrarische wereld trekt hem meer. Als het niet zo wil vlotten met de inschrijvingen voor de juiste oplei ding besluit hij om toch te beginnen met een opleiding sculptuur aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Hij doet hier tegenwoordig weinig mee. Wel heeft hij in 2006 op uitnodiging van het CBK Zeeland een bijdrage geleverd in de vorm van een beeld voor de tentoonstelling 'Nederland-Bel- gie/Belgie-Nederland' in het Fort Ellewouts- dijk. Het sculpturale en de enscenering die ook in de films zo kenmerkend zijn komen in het beeld Boomboot, dat hij voor de expo sitie maakte, samen. Uit één boom maakte hij twee stammen met op beide toppen een uitgezaagde boot. Hij gebruikte er cypressen- hout voor uit Parakila op Lesbos als verwijzing naar vroegere tijden toen men oorlogssche pen bouwde van hout uit het Middellandse zeegebied. Evenals Nederland en Belgie wa ren de beide stammen ooit één met dezelfde wortels. In de installatie zijn ze gescheiden en omringd door schelpen uit Yerseke. Het geheel werd vervolmaakt met het doortrek ken van het beeld naar de nissen en met de uitgebalanceerde verlichting van de stammen en de ruimte van de middelste nis. Na de opleiding in Tilburg vertrekt Menno voor een langere periode naar Amerika waar hij zich ontwikkelt op het gebied van film en fotografie aan de Cranbrook Academy of Art (Bloomfield Hills). Het is met name de film die hem trekt en waar hij specifieke ideeën over heeft. Vooral het aspect beweging en tijd heb ben zijn volledig aandacht. In 1989 ontvangt hij voor zijn film Het misverstand en ruimte de eerste prijs op het Holland Animatie Filmfesti val in de categorie studentenfilms.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 155