fïlenno
Menno de Nooijer (1967) heeft de wijze
van fotograferen en filmen van zijn vader met
de paplepel ingegoten gekregen. Met grote
regelmaat staan hij en zijn moeder Frangoise
model in de ensceneringen van Paul. Menno's
ambitie gaat in eerste instantie niet uit naar
een creatieve loopbaan. De agrarische wereld
trekt hem meer. Als het niet zo wil vlotten
met de inschrijvingen voor de juiste oplei
ding besluit hij om toch te beginnen met een
opleiding sculptuur aan de Academie voor
Beeldende Vorming in Tilburg. Hij doet hier
tegenwoordig weinig mee. Wel heeft hij in
2006 op uitnodiging van het CBK Zeeland
een bijdrage geleverd in de vorm van een
beeld voor de tentoonstelling 'Nederland-Bel-
gie/Belgie-Nederland' in het Fort Ellewouts-
dijk. Het sculpturale en de enscenering die
ook in de films zo kenmerkend zijn komen
in het beeld Boomboot, dat hij voor de expo
sitie maakte, samen. Uit één boom maakte
hij twee stammen met op beide toppen een
uitgezaagde boot. Hij gebruikte er cypressen-
hout voor uit Parakila op Lesbos als verwijzing
naar vroegere tijden toen men oorlogssche
pen bouwde van hout uit het Middellandse
zeegebied. Evenals Nederland en Belgie wa
ren de beide stammen ooit één met dezelfde
wortels. In de installatie zijn ze gescheiden
en omringd door schelpen uit Yerseke. Het
geheel werd vervolmaakt met het doortrek
ken van het beeld naar de nissen en met de
uitgebalanceerde verlichting van de stammen
en de ruimte van de middelste nis.
Na de opleiding in Tilburg vertrekt Menno
voor een langere periode naar Amerika waar
hij zich ontwikkelt op het gebied van film en
fotografie aan de Cranbrook Academy of Art
(Bloomfield Hills). Het is met name de film die
hem trekt en waar hij specifieke ideeën over
heeft. Vooral het aspect beweging en tijd heb
ben zijn volledig aandacht. In 1989 ontvangt
hij voor zijn film Het misverstand en ruimte de
eerste prijs op het Holland Animatie Filmfesti
val in de categorie studentenfilms.