Paul van de volwassenen om vervolgens weer iets van de zachtheid en openheid terug te krijgen op een hoogbejaarde leeftijd. Bij de presentatie van de beelden speelde het ritmisch bewegende filmdoek een weliswaar ondersteunende rol, maar wel een rol die het tot in detail willen ensceneren van Paul en Menno accentueert. Bij de opbouw was hier eveneens de twee-eenheid tussen beiden manifest aanwezig. Paul en Menno de Nooijer drijven elkaar als het ware op om geen concessies te doen. Vindt de een het mooi zo, gaat de ander door en dat kan bij hen ver gaan. Het resultaat is, zoals bij 100 jaar schoonheid, dat je als het ware wordt opgenomen in de levenscyclus van de mens en in dit geval de cyclus van honderd individuen die één worden. Een fascinerende gewaarwording. 100 jaar schoonheid is een voor de De Nooijers zeer serene productie. Een productie die in zijn perfectie kenmerkend is voor De Nooijers, maar die afwijkend is voor wat betreft de beeldkenmerken. De foto's naar aanleiding van het millenniumproject ko men daar veel meer mee overeen. Het manipuleren van ruimte, beeld en tijd is een terugkerend element in hun creaties, of dit nu films of foto's zijn. Voor beiden geldt dit al vanaf het begin van hun loopbaan. Paul de Nooijer (1943) heeft van 1960-1965 een opleiding gevolgd aan de Aca demie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Hij begint zijn loopbaan als foto graaf bij De Gruyter, een van de grootste levensmiddelenfabrikanten in Nederland van dat moment. Lang houdt hij dat niet vol en in 1968 besluit hij als zelfstandig fotograaf verder te gaan. Hij verwerft vele reclame-opdrachten, onder andere voor Ploeg Weve rijen en voor de Avenue die hem veel vrijheid geven bij de invulling van de opdrachten. De ontwikkeling van de technieken en het gebruikmaken van de montage leiden tot een geheel eigen handschrift die eveneens naadloos past in die tijd. Behalve met de opdrachten valt hij ook op met zijn vrije werk. Daarvoor ontvangt hij van de gemeente Eindhoven een aanmoedigingsprijs. In 1972 maakt hij met zijn voormalige docent Experimentele Vormgeving Frans Zwartjes zijn eerste film, 'Moving stills'. De film is opgebouwd uit een aantal foto's van zijn vaste model en vrouw Frangoise. Deze por tretten worden op diverse manieren ingekleurd en aan elkaar gemonteerd. Het effect is dat deze stills lijken te gaan bewegen. In de jaren hierna breek Paul echt door in het internationale circuit. Later volgt de erkenning in Nederland en de eerste grote exposi tie in de Canon Photo Gallery in Amsterdam in 1974. Veel terugkerende onderwerpen en thema's zijn in zowel zijn films als in zijn foto's te zien. De monografie en de dvd geven daar een prachtig overzicht van. De onverwachtse wendingen in zijn films, de manipulatie van het begrip tijd door polaroids en film te combineren. De filmproduc ties uit deze periode zijn veelal gemaakt in samenwerking met Jerry Musser en met muziek van zijn broer Jan de Nooijer. Naast zijn vrije werk blijft Paul in opdracht werken en wordt hij in 1978 docent audio visuele vorming aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Opvallend zijn de grote foto-opdrachten voor een groot aantal scholen. Deze zijn veelal opgebouwd uit elementen van zijn vrije werk. Noemenswaardig is het fotowerk en de twee video clips die hij in 1984 maakte voor Golden Earring. Zijn werk in opdracht blijft dicht bij zijn vrije werk.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 154