Ifïlanipulatie van ruimte, beeld en tijd In dezelfde periode was er in Vlissingen de voorstelling Linee e curve, een productie die Paul en Menno maakten in opdracht van Rothuizen, van Doorn, 't Hooft ter gele genheid van hun 75-jarig bestaan. Het is een film met beelden van gebouwen en ont werpen van het architectenbureau die op verschillende schermen geprojecteerd wor den, in combinatie met muziek van Herbert Boland en dans van Dominique Cardito en Eric van Duijvenbode. Een totaalconcept van verschillende disciplines dat leidt tot een beleving die zo kenmerkend is voor de producties van Paul en Menno de Nooijer. In juni 2007 ging het Zeeuws Museum weer open na een sluiting van meer dan zeven jaar. Het museum wil zijn stoffige imago uit het verleden afschudden en heeft daar voor Paul en Menno opdracht gegeven voor het maken een aantal korte films. Het culturele erfgoed wordt door Paul en Menno op creatieve en oorspronkelijke wijze in een moderne context geplaatst. Het lijkt erop dat met name deze producties het museum een nieuw elan geven. Volgens de De Nooijers is het samenvallen van al deze gebeurtenissen in 2007 puur toeval en de bijbehorende aandacht in de media eveneens. Lijkt het alsof daarmee sprake is van een toename in de waardering voor hun oeuvre, ook dat is echter slechts schijn. In de kring van kenners is de waardering er altijd geweest. Opdrachten blijven komen en tijd voor het vrije werk is steeds aanwezig geweest. De afgelopen jaren heb ben zij zich met name gericht op de performances. De filmmontages in combinatie met muziek en dans hebben geleid tot een nieuw circuit en andere presentatiemoge lijkheden, zoals bij het steeds groeiende aantal festivals. Toeval krijgt een andere betekenis hoe verder je in het verhaal van Paul en Menno komt. Het door hun graag gebruikte woord verhult een toewijding en inzet die het toeval afdwingt. Daar waar het succes lijkt te berusten op een toevallige samenloop van omstandigheden lijkt het weinig moeite te hebben gekost. Dat dit echter niet het geval is blijkt wel uit hun carrière. Sinds 1984 honkvast in de Zeeuwse klei of beter gesteld in de historische bin nenstad van Middelburg, werkten zij steevast aan hun producties. De rust in de Pauw poort maakte het mogelijk om de ruisloze heldere geluidsopnames te maken die zij nastreven. Een goed voorbeeld van producties die hier ontstaan zijn en die laten zien hoe essentieel in hun werk de timing is tussen beeld en geluid is de productie 700 jaar schoonheid uit 2002. Deze productie werd gemaakt naar aanleiding van het millen niumproject 100 Zeeuwse portretten. Daarvoor hebben Paul en Menno een achttal Zeeuwen in hun eigen omgeving gefotografeerd. De sfeer en techniek bij de foto's is vervreemdend, de natuurlijke krachten worden volledig ontkend en door middel van herhaling worden de typerende kenmerken van de geportretteerden geaccentueerd. Gegrepen door het onderwerp zijn zij vervolgens met 100 jaar schoonheid begonnen. Honderd Zeeuwen van nul tot en met honderd jaar komen frontaal en beeldvullend in beeld. Het tijdsbestek dat zij in beeld zijn is precies een diepe ademhaling. De vol gende ademhaling wordt door een persoon gedaan die een jaar ouder is. Van jonge onschuld met een volledig open gezicht, verandert het naar open nieuwsgierigheid, 'eager', ontluikende volwassenheid, tot meer gesloten, gereserveerde gelaatstrekken

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 151