De betekenis van Willem Buijs voor de Forum-manifestaties, tussen 1977 en 1987,
is evident. Forum is wel 'een verkenning van kunst in de luwte' genoemd, boeiende
zoekslagen op het gebied van theater, audio-visuele kunsten, de dans, architectuur,
sculptuur, design en tooi, de performance. Een rol op de voorgrond als de ontwerper,
een invloedrijke stem op de achtergrond als adviseur. Forum als een work in pro
gress. Middelburg als het Podio del Mondo per I'Arte. Velen kwamen en zagen. Een
snelle greep: Tanaka Min, Pooh Kaye, Bernard Tschumi, Marinus Boezem, Dorothee
von Windheim, Helmuth Gsöllpointner, Ulrike Rosenbach, Rebecca Horn, Jan Hoet,
Giberto Zorio, Francois Morellet, Carel Visser, Alice Aycock, Jan Fabre, Lawrence Wei-
ner, Daniel Buren, de in juni 2007 overleden Luciano Fabro en Willem Buijs, passend
in dat grotere verhaal.
Het lijkt voorbij, alles een vervagende droom, maar een verandering van klimaat laat
sporen na. In Middelburg is iets gebeurd met kunst, muziek, film, architectuur. Het
zijn, voor een deel, de sporen van Willem Buijs, die zei:
'Te dikwijls is er een te grote adoratie voor het beeld zelf. Voor mij gaat het om het
beeld én datgene waar het naar verwijst. Kunst moet iets evocatiefs hebben. Af en toe
licht er iets op, vasthouden kun je het niet, het ontsnapt je steeds weer. Het aandurven
van dat proces, daar gaat het om: de verwondering toelaten, je steeds opnieuw de
vraag stellen: wat is het?
Kennis, eruditie en inzicht kunnen gevoelens vergroten. Dat is een functie van kunst.
Om dat te kunnen is een actief geduld nodig. Ogen moeten leren.
Willem Frederik Buijs overleed op 10 maart 2007. Hij stond midden in de afronding
van zijn Hanze-project en had een gewillig oog oor én een paar geschikte wanden
gevonden in Herford, het nieuwe museum van Jan Hoet in Duitsland. De raconteur
zwijgt. In Veere liggen zijn zwerfstenen, de ordening van een reizend bestaan. Het
leven en de archieven. In Middelburg staat tussen groen, onder de jagende wolken,
zijn Column of Meditation. De jeugd heeft er een woord aan toegevoegd: Cool.
De Eeuwen en het Moment. In de tuinen van het landhuis Roozenburg aan de
Segeersweg te Middelburg plaatste Willem Buijs op geschoren gras zijn Socle bedoeld
als Column of Meditation. Buijs: 'Ik heb een sokkel gemaakt, er staat geen beeld op,
alleen het woord. De verbeelding van degene die het ziet leidt tot beschouwing en
wordt zo deel van het werk.Roozenburg werd, met park en koetshuis, aangelegd
op de kentering van de achttiende naar de negentiende eeuw. Een groot deel van
de terreinen is inmiddels herschapen tot een huizenzee. Het huis en de onmiddellijke
omgeving vormen met het eveneens behouden Hof Dauwendaele (het Jachthuis van
Snouck) een groen eiland.
Foto: Ruden Riemens, 2007.