POURQUOI LA VENUS DE MILO EST SANS BRAS In ons beider werk aan de begeleidende catalogus Aspekten van Tijd leer ik hem ken nen. Het is een stap naar waardering. Wat spreekt aan? Is het de ordening van een be staan in de kunst? Is het - in zijn uitgelijnde bibliotheek en discotheek - de afgewogen keur keuze? De hang naar een nauwgezette en vooral zuivere documentatie? De fundamenten zijn zo duidelijk als de uitwerking: kennis wordt toegepaste kennis, het avontuur wordt een document, de reis een werk van kunst, de aanvankelijk begrensde wetenschap een spel zonder grenzen. De beschouwer komt veel stenen tegen: de wegen toen, de wegen nu, punten van uitgaan, punten van ingaan. Het zijn de wegen van een herontdekte wereld. De beschouwer komt veel mensen tegen: namen in de kunst, denkers, reizigers in de tijd. Alles en iedereen deelt in de fascinatie van Buijs. Hij schikt en herschikt de defini ties. In een groter verhaal. In Middelburg wordt de bezige afdeling van Jeugd Muziek de springplank naar de Stichting Nieuwe Muziek. Tijdens reeksen van concerten worden de grote namen in de Nieuwe Muziek voorgesteld: componisten, musici, composities. De festivals wor den vergeleken met Avignon en Keulen. Willem Buijs verenigt in zich de passie en de kennis die hem in staat stellen een waardevol adviseur te zijn. De componist lannis Xenakis zei me eens, dat hij graag met Buijs te doen had, vanwege de verwantschap en het weten. En zo verging het John Cage die van mening was, dat hij iemand had ontmoet die The Book of Silence had begrepen. Het past in een groter verhaal.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2007 | | pagina 139