'Ik heb er wel steendrukken van gemaakt, litho's. Kijk, waar het mij om ging was
de tegenstelling tussen het ragfijne en het monumentale. Dat zit nog steeds in
mijn werk, het tere en het krachtige, die combinatie. Ik denk niet monumentaal,
Ik denk in dagboeknotities, mijn werk is een verslag van mijn beleving. Terloopse
notities, lichtvoetig en onnadrukkelijk.
'Het is mijn manier van schoonheid creëren, zoals poëzie naar aanleiding van een
beeld, en het Is niet het weergeven van mooie plekken In een veranderend land
schap. Ik vind echt dat het primair om schoonheid gaat. Ik wil mensen niet con
fronteren met ellende en de meest nare dingen, wat ook In de kunst vaak gebeurd
Is. Kunst is niet bedacht om ellende te etaleren, maar om troost te bieden tegen de
narigheid en de ellende, tegen de heftigheid van het bestaan, en dat alles tijdelijk
en vergankelijk is. Ook wat ik maak is vergankelijk want het is papier, maar wat
niet vergankelijk is, is de esthetische beleving. Die blijft volgens de wet van behoud
van energie.
Afbeeldingen
blz. 73 - Aan de liniedijk - gemengde techniek - 30,4 x 50,5 cm
blz 74 - Winterstalling - aquarel -56 x 76 cm
blz. 75 - De schuur van Buysse - aquarel - 56 x 76 cm
blz 76 - De Knokkert - aquarel, dekwit, zwart krijt, getint papier -30x45 cm
blz. 77 - De Knokkert waterpoel - gemengde techniek - 25 x 32,2 cm
blz. 78 - Het bos van Erasmus - aquarel - 49,5 x 65 cm
blz. 79 - Aan de Zuidweg - aquarel - 32,4 x 29 cm
blz. 80 - Afgaand tij - aquarel, pastel -56 x 76 cm
blz. 81 - Tij in de mist - aquarel, pastel - 56 x 76 cm