Zeeuws licht I, 2001-2002
7 Aquarel op diverse soor
ten aquarelpapier, gelijmd
'óp doek, gespannen over
paneel, 122 x 244 cm.
de jaren negentig vormen een reeks van meer dan vijftien genummerde
doeken met als titel 'Anonieme Visser'. Steeds is er een gestalte met een
vis, soms is het hoofd bedekt, nooit is het een portret van een visser.
Beerens' metershoge schildering op de silo aan de overkant van het
Breskense museum valt niet over het hoofd te zien. Via een speciaal
geplaatste venekijker kun je kijken naar het oog van een van de vissen.
Daarop heeft de kunstenaar iets vormgegeven wat met het blote oog niet
waarneembaar is. Zo'n verhulde mededeling doet hij graag.
Begin 1995 kreeg Johnny Beerens uit Breskens van de Gemeente Oostburg
de opdracht de Oostburgse watertoren te voorzien van een kunstwerk. De
kunstenaar schilderde een scheur op het gebouw, waaruit een aantal grote
waterdruppels komen. Vanuit de verte is het net alsof grote hoeveelheden
water uit het gebouw stromen. In een van de druppels heeft hij een zelfpor
tret geschilderd, voor wie het weet. Het kunstwerk kreeg de naam 'De
Bron'.
Een andere opdracht was voor de Hervormde Kerk van Oostburg, Daar staat
als achtergrond van het liturgisch centrum: een groot paneel van natuurste
nen (2002). Voor de brouwerij van Heineken maakte hij een korenveld van
veertieneneenhalve meter breed: een zeer gedetailleerd korenveld, halmen,
met materialen als marmerslijpsel, zilverzand, gemalen glas, anderhalve
meter hoog. 'Veld van hoop en liefde' gaf Beerens het immense paneel als
ondertitel mee. De monumentale werken passen perfect in zijn ontwikkeling
als beeldend kunstenaar, zowel wat de vorm en de omvang betreft als de
thematiek.
Het is niet verwonderlijk dat hij bij zijn werk op een tentoonstelling de vol
gende toelichting gaf: 'Zo de boer z'n land bewerktzo de wind, het zand
en de zee keer op keer de zeewering schuren zo bewerk ik de verf. Door