De bron Symbiose, 2002-2003 Aquarel op diverse soor ten aquarelpapier waar onder zelfgeschept aqua relpapier vermengd met schelpen, schelpengruis, vulkanisch zand, blad goud, gelijmd op doek, gespannen over paneel, 100 x 150 cm. Hetzelfde geldt ook voor het papier scheppen en vormen. Dat heb ik me de laatste jaren aangeleerd. Ik had het voor mijn werk nodig en ik heb papier scheppers in België en Duitsland geraadpleegd en vakliteratuur bekeken. Zoiets hoefje toch niet op een academie te leren, vind ik. In 1999 krijgt Beerens in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg een tentoonstelling. Normaal stelt die expositieruimte zich open voor schil ders die met Walcheren verbonden zijn, veelal van omstreeks 1900. Het museum leent zich vooral voor klein werk. En dan komt Beerens daar bin nen. In het midden van de ruimte heeft hij een gigantisch triptiek geplaatst: 'Genesis' heeft hij het genoemd. Met de zijluiken geopend is het bijna drie ënhalve meter breed en ruim vier meter hoog. Een enorm landschap van basalt, stenen tot een verre horizon. Als de triptiek gesloten wordt, staan twee naakte gestalten, aan het strand, zich spiegelend in het vloedwater. Het staat vandaag de dag tegen de oostwand van zijn atelier, in een houten cocon: de impact was te groot voor de kunstenaar om er dagelijks naar te kijken. 'Genesis'? Het paradijs, Adam en Eva? In het Visserijmuseum in Breskens bevinden zich schilderijen van Johnny Beerens: tot in de kleinste details geschilderde vissen, twee handen die een pas gevangen exemplaar vasthouden. Andere schilderijen uit het begin van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2005 | | pagina 50