De bron
Symbiose, 2002-2003
Aquarel op diverse soor
ten aquarelpapier waar
onder zelfgeschept aqua
relpapier vermengd met
schelpen, schelpengruis,
vulkanisch zand, blad
goud, gelijmd op doek,
gespannen over paneel,
100 x 150 cm.
Hetzelfde geldt ook voor het papier scheppen en vormen. Dat heb ik me de
laatste jaren aangeleerd. Ik had het voor mijn werk nodig en ik heb papier
scheppers in België en Duitsland geraadpleegd en vakliteratuur bekeken.
Zoiets hoefje toch niet op een academie te leren, vind ik.
In 1999 krijgt Beerens in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Domburg
een tentoonstelling. Normaal stelt die expositieruimte zich open voor schil
ders die met Walcheren verbonden zijn, veelal van omstreeks 1900. Het
museum leent zich vooral voor klein werk. En dan komt Beerens daar bin
nen. In het midden van de ruimte heeft hij een gigantisch triptiek geplaatst:
'Genesis' heeft hij het genoemd. Met de zijluiken geopend is het bijna drie
ënhalve meter breed en ruim vier meter hoog. Een enorm landschap van
basalt, stenen tot een verre horizon. Als de triptiek gesloten wordt, staan
twee naakte gestalten, aan het strand, zich spiegelend in het vloedwater.
Het staat vandaag de dag tegen de oostwand van zijn atelier, in een houten
cocon: de impact was te groot voor de kunstenaar om er dagelijks naar te
kijken. 'Genesis'? Het paradijs, Adam en Eva?
In het Visserijmuseum in Breskens bevinden zich schilderijen van Johnny
Beerens: tot in de kleinste details geschilderde vissen, twee handen die een
pas gevangen exemplaar vasthouden. Andere schilderijen uit het begin van