Kleinschaligheid als troef
Negentien projecten
ZEEUWSE KENNISINFRASTRUCTUUR
Het totale onderwijspalet in Zeeland én de Zeeuwse bedrijven vormen in
gezamenlijkheid de motor van de innovatieketen, die door kenniscirculatie
de drager is van de kenniseconomie. De Roosevelt Academy en de Hoge
school Zeeland met hun samenwerkingsverbanden met universiteiten (waar
onder Utrecht, Antwerpen, Gent) en met de aan lectoraten verbonden ken
niskringen van de hogeschool vormen het hoogste segment voor kennisinno
vatie. Als pendant zijn er de researchinstituten van grote bedrijven. Uit het
liaison van dit onderwijs en bedrijfsleven komen vernieuwende techno
logische concepten voort.
Aan de andere kant van het palet zijn er de ROC's en de bedrijven en instel
lingen, die met name tot het MKB behoren. In dit deel van het palet worden
innovatieve bedrijfsvoering en commerciële producten en processen ontwik
keld.
Het Zeeuws Akkoord brengt de partijen samen. Het is de Zeeuwse manier
om door samenwerking van onderwijsinstellingen, overheden en onderne
mers de realisatie van de Zeeuwse kenniseconomie te bevorderen.
Kenniseconomie vraagt kenniswerkers, een verhoging van het gemiddeld
opleidingsniveau en vraagt ook om kenniscirculatie.
Een Zeeuwse manier. Niet door, zoals elders gebeurt, een schaalvergroting
na te streven, maar juist het tegenovergestelde. De voordelen van kleinscha
ligheid, ook in de instituten, moeten aangewend worden om tot aanzienlijke
kwaliteitsimpulsen te komen, die het voor jongeren allereerst aantrekkelijk
maken om in Zeeland te blijven en om er te komen. Dit leidt vervolgens tot
een grotere deelname aan het beroepsonderwijs en tot een grotere uitstroom
van kwalitatief goed geschoolde en gediplomeerde jonge mensen, die in het
Zeeuwse bedrijfsleven en elders emplooi moeten kunnen vinden. Dit geldt
met name het onderwijs zelf. Natuurlijk zal er ook gekeken moeten worden
in hoeverre er in de ondersteunde facilitaire structuur samenwerkingen
mogelijk zijn en hoe de aansturing het best geregeld kan worden.
In het Akkoord Zeeuwse Kenniseconomie zijn negentien in de periode tot
2010 te realiseren projecten gedefinieerd. Projecten die de schooluitval
verminderen, die de instroom in het mbo vergroten, die de gekwalificeerde
uitstroom vergroten. Een digitaal uitwisselbaar portfoliosysteem, dat de
loopbaan van alle deelnemers in de beroepskolom van Zeeland volgt en dat
hen zo een persoonlijke aanbeveling voor hun sollicitatie op de arbeidsmarkt
bezorgt is een daarbij ondersteunend project. Zo ook dat van een 24-uurs
opvang voor jongeren, die moeilijk aan dagonderwijs kunnen deelnemen
194