HBHS
S Kanaal door Zuid-Beveland
1 O O
JAAR
VAN
D E R
R A A T E N
-
r. -•
zitten er meerdere ooms in het vak. Hij is de derde in een gezin van dertien.
De laatste drie zijn een halfzus en twee halfbroers. Ze worden geboren nadat
de 67 jaar oude Adrianus sr. na een weduwnaarschap met een twintigjarige
huwt. Het leidt tot speculaties. De oudste broer van Janus wordt notaris, zijn
oudere zus trouwt met een notaris en van degenen die na hem komen, gaan
er drie in de bouwwereld aan de slag. Broer Kees (1878) vestigt zich als
zelfstandig ondernemer in Bergambacht, broer Piet (1886) werkt een poosje
bij Janus, maar hij houdt er te veel een eigen agenda op na om de samenwer
king succesvol te maken; zijn veertien jaar jongere broer Gerard (1884), met
wie hij in opdracht van zijn vader in 1903 samenwerkte bij de aanleg van de
Völckerpolder, vestigt zich in 1912 als zelfstandig aannemer in Terneuzen.
Soortgelijke branche, dus wordt er ook gedeeld in de aanschaf van een
heibak op een oud stoomscheepje.
Decennialang is het Kanaal door Zuid-Beveland de bron van het werk voor
Janus van der Straaten en een uitdaging voor zijn pioniersgeest. Die laatste
komt met name tot uitdrukking in de bouw van de grote Derde Sluis (de
Oostsluis) van Hansweert.
We kennen de voorgeschiedenis. Zeeland moest ontsloten worden via een
spoorlijn Vlissingen-Roosendaal en verder naar het oosten, naar Duitsland,
de 'Zeeuwsch-Duitsche Spoorweg'. Daartoe moesten Sloe en Kreekrak over
brugd worden. Later werden de plannen bijgesteld en zouden de reeds ver-
schorrende en verslikkende vaarwegen afgedamd worden. De stroomgeulen
liepen anders en dan kun je beter aan inpoldering denken dan aan een tot
eeuwig baggeren gedoemde oplossing. Bovendien kon je met inpolderen
geld verdienen om kanaalwerken te financieren. Voor de Sloescheepvaart
werd de in 1817 gegraven toegang tot de haven van Middelburg doorgetrok
ken naar Vlissingen en bij Veere beter in de richting van de stroomgcul in
het Veeregat verlegd: het Kanaal door Walcheren (1872). Voor de Kreekrak-
scheepvaart zou een kanaal tussen Hansweert en Wemeldinge worden gegra
ven. Dat moest mede vanwege onze scheepvaartverplichtingen aan België.
De uitvoering van dit Kanaal door Zuid-Beveland was gegund aan een met
Engels kapitaal werkende aannemingsmaatschappij, die ter financiering
l
zij r O
De y